Zaklínač 2: Vrahové králů – Recenze

Recenze RPG Zaklínač 2: Vrahové králů

21. 6. 2011

Zaklínač způsobil v herním světě menší revoluci před necelými čtyřmi lety. Jednalo se o vysoce kvalitní hardcore RPG, které si vysloužilo titul RPG roku. Nicméně časy se mění a hry také, přicházejí nové tituly a bylo tedy jasné, že Geralt bude mít svůj návrat mnohem těžší, jelikož konkurence je velmi tvrdá. Ale řekněme si upřímně po velice odbytém Dragon Age 2 se jeho šance na úspěch velmi zvedly. Jaké je tedy druhé Geraltovo dobrodružství?

Nic pro ořezávátka!

Zaklínač 2: Vrahové králů je drsným hardcore RPG, které rozhodně není pro běžné casual hráče. Autoři se do toho opřeli a přinesli ukrutně těžký epos. Příběh je totiž mnohem silnější než minule, a to je co říci, jelikož právě děj byl hnacím motorem prvního dějství. Vrahové králů nabízí celkem tři velké kapitoly, kterým předchází prolog a samozřejmě pak nechybí závěrečné dějství, tedy epilog. Dvojka je tedy co do počtu hodin o něco kratší než první díl, ale to vůbec nevadí, jelikož si hru naprosto užijete. Děj navazuje poměrně přímo na předchůdce, který navazoval na knižní ságu o Zaklínači Geraltovi.

Geralt je ihned na začátku zavlečen do špinavých intrik, které hýbají celým královstvím a celkovou politikou. Nebudu vyzrazovat více, jelikož úvodní kapitola vám vše v retrospektivním pohledu krásně vysvětlí. Příběh je na některých místech propojen s prvním díle a dočkáte si i návratu starých známých. Jmenovitě například s Marigoldem, Triss Ranuncul či Zoltanem Chieveyem. Vše je vyprávěno prostřednictvím dějových misí, nicméně oproti minule je nutné se na ně vždy dobře připravit, jinak nemáte šanci dospět zdárně ke konci. Čeká vás tedy i plno práce okolo, tedy v nepovinných misích. Pojďme na to.

Nové intrikální prostředí

Po úvodním dějství se ocitáme v první kapitole, kterou je malé přístavní městečko Flotsam. Zde najdeme spoustu obchodů, hostinec, kupecké krámky, ale i velmi spoře oděnné slečny s kterými jsou hrátky mnohem skutečněji vyobrazeny, než tomu bylo v pvním díle. Tvůrci nemohli čekat jiný rating, než 18, jelikož tohle zkrátka není hra pro děti. Zkrátka v Zaklínači dojde na sex, drogy, alkohol a další prvky, které mladším nenáleží, ale jak je známo, oni budou mít dohráno první. Nezapomeňme také na to, že hra vám nabízí různá rozhodnutí, díky nimž se pak odlišně odvíjí příběh a celkově spěje k jednomu z 16ti dostupných konců.

Ve Flotsamu na vás čeká plno misí a vedlejších dobrodružství. Jedním z prvních je vydat se za kovářem a nechat si vyrobit nový zaklínačský meč, jelikož bez něj jste proti nestvůrám bezbranní. Došel jsem tedy ke kováři a s potřebným svitkem k vykování a potřebným obnosem orénů jsem měl rázem sříbrný meč k dispozici. Flotsam je krytý dřevěnou hradbou, jelikož v první kapitole je možnost odejít z městečka do vedlejšího lesa, kde na vás číhá kdejaká havěť, a také plno banditů. Ostatně hlavní náplní první kapitoly je zabít říční příšeru, Kajrana (jakási obdoba Krakena). A díky tomu budete občas muset zavítat i do lesa k nasbírání vzorků.

Co se týče vedlejších misí, většinou pro vás něco má některý z obchodníků a nebo si před krčmou z nástěnky vezmete příslušný kontrakt. Povětšinou jde o ulovení topivců a následné donesení jejich hlav nebo vymlácení doupěte různých potvor. Hra vás však stále drží ve střehu. Velkou změnou prošly hlavně rozhovory, kdy volíte vždy jednu z odpovědí jak odpovědět. Nicméně oproti Dragon Age 2 dopředu nevíte, jak na vaši odpověď zareaguje druhá postava a občas, pokud jednáte neuváženě, můžete být během konverzace i nemilosrdně zabiti.

Geralt je nyní skutečným šermířem

Obrovskou změnou jsou souboje. Už se nemusíte snažit o trefení správného okamžiku, díky čemuž Geralt rozdával smrtící rány. Tentokrát stačí klikat na levé tlačítko, přičemž pravým rozdáváte silnější rány. Boj se tím značně zjednodušil a urychlil. Je ale pravda, že někteří fanoušci zřejmě nebudou nadšeni. Navíc premiérově se ve Vrazích králů objevuje možnost stealth akce. Geralt je nucen se před nepřáteli schovávat za zdí a nenechat se zpozorovat, navíc tak můžete útočit ze zálohy, když to nepřítel nečeká.

Geralt samozřejmě ani nezapomíná na to kým je. Zaklínačem! A každý správný Zaklínač je schopen si z nalezených bylinek připravit nejrůznější driáky, díky nimž se stává silnějším, rychlejším, odolnějším. Ostatně pokud kombinujete boj s těmito prvky, máte vítězství podstatně snazší než bez nich, což je samozřejmě pochopitelné, ale je nutné si se surovinami trochu vyhrát, abyste dosáhli kýženého výsledku.

Navíc se autoři rozhodli přidat i něco málo miniher, a tak samozřejmě nechybí možnost stát se opět mistrem v pěstních soubojích, hazardu a také síly. Za hazard je zde považován jako minule poker a co se pak týče síly, tak ta je zde zpodobněna jako páka mezi dvěma soupeři. Páka je zde novinkou, neboť v prvním díle jsme se jí nedočkali. Jde ale o poměrně náročnou činnost. Musíte se snažit držet myš ve vymezeném ukazateli, abyste soupeřovu ruku dostali na stůl, a to není vždy tak snadné. Všechny tyto minihry jsou navíc závislé na vašem vkladu a následné výhře.

Zaklínač 2: Vrah RPG

Co se pak týče grafického zpracování, tak Zaklínač 2 je o mnoho vpředu oproti minule. Veškeré textury jsou naprosto detailní a nádherné, čemuž napomáhá i nový engine, který byl speciálně pro druhého Zaklínače vyvinut. Bohužel nádherné efekty včetně stínů a nasvětlování si poměrně slušně ukrajují výkon z vašeho plechového miláčka, a tak ne každý si hru vychutná v tom neblištivějším pozlátku. Navíc atmosféru v Zaklínači umocňuje i nádherná hudba.

Zaklínač 2: Vrahové králů je naprosto epické RPG, kde jedinou chybou je snad jen to, že není k dispozici otevřený svět, ten by však do tohoto konceptu příliš nezapadal. Po směšném Dragon Age 2 přichází naprosto dospělé hardcore RPG, které se s nikým nemazlí a nechytá za ručičku, ale přináší naprosto nefalšovanou epickou jízdu, která vás vezme za srdce a budete ji chtít rozehrávat znovu s jinými rozhodnutími. Tohle je pravý král mezi RPG hrami a zcela upřímně mohu říci, že ho může letos sesadit pouze pátý Elder Scrolls. Pokud si na to však troufne.

- epický příbeh
- výborné dialogy
- skvělý boj