Tomb Raider: Definitive Edition – Recenze

Tomb Raider se vrací v Definitive Edition a dokazuje, že na nových konzolích je na tom o třídu lépe.

16. 2. 2014

Tomb Raider byla jednou z nejlepších akčních her minulého roku. I přesto že se jednalo o kompletní restart původní série, tak byla hra přijata velice kladně a její přímočařejší přístup k hratelnosti nahnal i nové hráče. Oproti předchozím hrám byl nový Tomb Raider přeci jen mnohem jednodušší a ono řešení hádanek v něm bylo podstatně snazší. Square Enix se snaží z nového remaku vytěžit maximum, a tak využívá konverze na Playstation 4 a Xbox One. Zatímco se o tuto předělávku postarali jiná studia, tak Crystal Dynamics pracuje na dalším díle. Jaký je tedy Tomb Raider: Definitive Edition?

Lara se zásadně lepším make-upem

Definitive Edition vám nepřináší nic jiného než předělanou původní hru do lepší grafické podoby. Kromě toho přidává ještě pár oblečků, které si Lara může obléct. Krom toho verze pro next-gen nabízí možnosti hlasového ovládání, které v případě námi recenzované verze pro Playstation 4, funguje skrze kameru Playstation Eye. Hra zvládá základní povely, jako například změnu zbraně. Také nabízí pár nových map do multiplayeru a jednu speciální hrobku, která v původní verzi chybí. Jinak však jde o zcela totožnou hru. Hlasové příkazy pro kamerku, však nejsou nic, co by nás nějak příliš uchvátilo a je rozhodně pohodlnější hrát Tomb Raider zcela standardním způsobem.

Příběh nebudeme rozebírat do hloubky, to vás raději odkážeme na naší původní recenzi z Playstationu 3. V kostce tedy zestručníme základ. Lara je teprve mladičká holčička, kterou by měly zajímat nejnovější moderní trendy a ne staré zasmrádlé hrobky. Její loď však společně s posádkou ztroskotá na záhadném ostrově, který by si v některých ohledech mohl potykat s ostrovem ze seriálu Lost (Ztraceni).

Next-gen pohlcuje

Laru tedy čeká mnoho útrap, včetně mnohých pomlácenin a zranění. Nicméně díky Definitive Edition vám budou připadat ještě mnohem větší, zároveň se v tom ale budete doslova vyžívat. Lara zde vyniká více jako člověk a to i co se do jejích jednotlivých křivek týče. Je mnohem hezčí, než tomu bylo v předchozích verzích a má více vyladěné jednotlivé detaily. Je až neuvěřitelná, co se občas dá vyčíst z její tváře a pak zejména z jejího oblečení. Které je věčně někde potrhané a zašpiněné. Občas vás uchvátí pohled na to, jak Lara vylézá z vody a je na ní znát že má mokré oblečení a na kůži se jí lesknou jednotlivé kapky. V případě že se musí brodit krví je velmi dobře znát, že poté co maličko oschne, jsou na ní vidět stopy po stékající krvi a podobně.

Vylepšení jsou v tomto ohledu velmi značná a poměrně překvapující. Ostatně na PS4 hra běží ve větším počtu snímků než na konzolích předchozí generace a dokonce i než na Xbox One. Hra si drží svých 60 snímků za sekundu, občasně poklesne na nižší hodnoty. Rozdíl je však znatelný. Hra je mnohem ostřejší a vyhlazenější, než kdy dříve. Další novinkou kromě grafiky je přidaná zvuková kulisa v podobě repráčku, který je umístěn na Dualshocku 4.

Další a další drobnosti do již tak skvělé hry

Malý repráček vám umožňuje výrazněji vnímat některé zvukové efekty. Zajímavě jsou řešeny rozhovory postav skrze vysílačku, podobně jako audiology ve hře Killzone: Shadow Fall. Slyšíte je přímo z ovladače, což dává realističtější pocit. Stejně tak je na tom nabíjení a další drobnosti. Nicméně náš dojem je, že celá tahle nádhera slušně vybíjí ovladač a proto jsme jí po zhruba půlhodince hraní vypnuli. S čím ale nic nenaděláme a vy bohužel také ne, tak to je zadní light bar na Dualshocku, který místy bliká jako o život i přesto, že to nemá žádný význam. Pokud totiž zažehnete pochodeň, tak bliká střídavě oranžově a červeně.

Oproti původní verzi jsou tu tedy jistá vylepšení, jinak je ale hra vlastně totožným produktem. Trošku však zamrzí některé potíže s hrou. Nejvíce asi chyba, kdy dochází k tomu, že hra kompletně spadne a vy jí musíte znovu nastartovat. Prvně nešlo o nic velkého, nicméně podruhé už hra nedokázala načíst savy. A to byla panečku katastrofa, asi si dokážete představit náš krevní tlak ve chvíli, kdy máte odehráno zhruba 70% a o vše přijdete. Záchranou se tedy stala služba Playstation Plus, díky níž jsme stáhli poslední savy z cloudu a v klidu mohli pokračovat dále. Dá se však předpokládat že tyto potíže budou brzy napraveny. Ostatně Tomb Raider si to zaslouží. Ve hře je obsažen i multiplayer, který je však beze změn a trochu jeho grafické provedení kontrastuje se singleplayerem.

Tomb Raider: Definitive Edition není nic jiného než pouze značně graficky vylepšená původní verze hry. I tak se ale jedná o skvělou příležitost si hru pořídit. Ti co jí hráli v předchozí podobě, nemají zase tolik důvodů k tomu, aby jí běželi koupit v next-gen provedení. Přesto je to nejlepší dostupná verze této hry, a to zejména pro majitele konzole Playstation 4, kde je Lara hezčí, než kdykoliv dříve. Společně s Assassins Creed 4: Black Flag jde o nejlepší hru pro next-gen.

- zlepšené grafické podání
- skvělá hratelnost

- multiplayer bez změn