Zavřít reklamu

Killzone: Shadow Fall – Recenze

Legendární série Killzone přichází na Playstation 4. Jaký je Killzone: Shadow Fall?

15. 12. 2013    

Recenzovaná verze: Playstation 4 (hra je exkluzivním titulem této konzole)

Dalo se očekávat, že společně s konzolí Playstation 4 dorazí také nějaká výraznější hitovka, která by nakopla prvotní prodeje a vzbudila zájem o přístroj. To se vcelku podařilo s Killzone: Shadow Fall. Hra byla prezentována již na únorovém odhalení konzole a nutno říct, že už tehdy hra vypadala úchvatně a navíc přinášela hráčům staré dobré univerzum.

Planeta Vekta

Killzone: Shadow Fall se však záhy ukazuje jako dosti odlišný oproti svým předchůdcům. Původní trilogie skončila a je třeba přijít s něčím novým. Planeta Helghanů je zničena, což pozůstalé přinutilo k tomu, aby založili kolonie na jiných planetách. Nyní se vše odehrává na planetě Vekta, kde byl postaven New Helghan. Toto město je rozděleno na dvě části, jako svého času Berlín, a to ohromnou zdí. Ta odděluje život Helghanů a Vektanů. Celý děj se točí právě kolem nekončící nevraživosti obou těchto kultur. Celkově se hra odehrává 30 let po Killzone 3, v roce 2390. Vy, jako Lucas Kellan, coby stínový maršál, jste posláni do akce a jak už to tak bývá, vše nabírá větších obrátek. Rozhodně musíme uznat, že skvělým krokem bylo vybudování nových základů univerza. Nicméně už zde chybí nějaké bližší poznání situace ohledně hlavních postav a dalších prvků, které se v rámci doby již změnily.

V samotném základu je Killzone to samé, co kdysi. Autoři nedělali žádné výraznější změny v hratelnosti, ačkoliv na pár drobností došlo. Killzone byl odjakživa trochu tužší střílečkou. Poté co jsme v novém Call of Duty a Battlefieldu zjistili, kolik scriptů se do jedné hry vejde, je potěšující zjištění, že vaši nepřátelé alespoň trochu myslí a snaží se taktizovat. Bezhlavý boj tu funguje jen výjimečně a to ne příliš dobře. Akce je svižná a nabízí i trošičku taktizace, jelikož mapy jsou trochu rozsáhlejší. Co se týče arzenálu, tak ten je velmi bohatý a nabízí nejrůznější typy zbraní.

S dronem na výlet

Velkou novinkou a asi vůbec největší změnou oproti předchozím dílům je možnost využít vlastního drona, který se maličko podobá pomocníkovi, kterého měl Tom Cruise ve filmu Oblivion (Nevědomí). Tento dron vám vypomáhá v boji, zejména při velkém počtu nepřátel je jeho pomoc velmi nutná. Dron zvládá také štít, který vás brání před útoky od nepřátel atd. Jeho ovládání probíhá skrze dotykovou plošku na Dualshocku 4. Ostatně Killzone je asi první hra, která plošku nějak smysluplně využívá. Na ní totiž pomocí čtyř pohybů do světových stran měníte jednotlivé režimy onoho drona.

Oproti výše zmíněným střílečkám je na tom Killzone lépe. Kampaň funguje velice dobře a je rozhodně zajímavější než v případě provařených značek. I tak se ale sluší říct, že nějakých památných momentů je zde pomálu a pokud jde o příběh, také nejde o žádný velký majstrštyk. Lokace se mění celkem dynamicky v rámci 10 kapitol, které hra má. Každé kapitole odpovídá zhruba hodina a půl herního času.

Krásy New Helghanu

Pokud jde o zpracování hry, tak to je zkrátka brilantní. Mnoho hráčů si stěžuje na přesvícené scény, nicméně to bychom vůbec nepovažovali za problém. Je úchvatné co Playstation 4 dokáže na samotném začátku na prozatím nízký výkon. Veškeré textury jsou extrémně, skutečně extrémně, ostré. Zejména díky téměř 40fps za sekundu je hra neuvěřitelně ostrá a detailní. Zejména takové přelety nad městem New Helghan jsou doslova nádherné. K tomu dokonale funguje brilantní hudba, která se autorům tentokrát skutečně povedla. Ono i dabing je velice pěkné úrovni. Ono už jen pocit jaký ze hry máte po prvních minutách v Killzone je úctyhodný, musí se autorům nechat, že dokázali uhodit na správnou notu. Některé detaily jsou výborné, obvzlášt když pak vidíte, jak na některých obličejích parádně až realisticky stékající kapky vody, jste jako u vytržení. Nicméně o tom že Playstation 4 dokáže zobrazit vysoké detaily, jsme se zmiňovali už kupříkladu u recenze Knacka.

Kromě singleplayeru ve hře samozřejmě nechybí ani multiplayer. Multiplayer je ve hře obsažen pochopitelně také a to v několika různých režimech. Pochopitelně při hře více hráčů máte vyšší pravděpodobnost, že budete zabiti. Bitvy jsou poměrně hektické, ale svižné tempo jim rozhodně sedí. Hra více hráčů nabízí celkově 10 map a jsou zde nejrůznější režimy. Na mapách se pohybuje až 24 hráčů.

Celý multiplayerový mód je postavený na XP bodech, které vám postupně navyšují level a díky tomu se dostáváte k nové výbavě a dalším vymoženostem. Celkově jsou k dispozici tři různé třídy. Assault, Support a Scout. Assault je zkrátka útočník s běžnými pistolemi a kulomety, přičemž je také poměrně rychlý. Support zvládá odstřelovací pušky a další zbraně na dálku. Support jak už název napovídá, vyhazuje podpůrný materiál pro kolegy a stará se o technické vymoženosti.

Killzone: Shadow Fall je skvělá hra. Bez okolků se dá doporučit jako hlavní důvod koupě nové konzole Playstation 4. Nicméně neočekávejte nějaké zásadní příběhové zvraty, které by vás udržely v pozoru po celou dobu hraní. Převážně hru vyvažuje multiplayer, který poskytne zábavu minimálně do té doby, než se na PS4 objeví nějaká další větší exkluzivita. Pro fanoušky Killzone zkrátka povinnost.

Klady

- audio-vizuál
- multiplayer

Zápory

- příběh
- stereotyp

Hodnocení: 80%