Assassin’s Creed 4: Black Flag – Recenze

Assassins Creed 4: Black Flag je dobrá pirátská báchorka. Je to ale dobrý Assassin?

24. 11. 2013

Recenzovaná verze: Playstation 3

Stejně jako v případě Call of Duty je tu každoročně i nový díl ze série Assassins Creed. Assassins Creed 4: Black Flag je v podstatě velkým skokem pro celé univerzum, neboť přináší zcela nové změny, jenž by měly, hratelnosti rapidně pomoci. Dokázal Ubisoft navázat na úspěchy předchozích 5ti dílů nebo ne?

Desmond je pryč! Co dál?

Přiznám se na samém začátku, že když jsem před rokem recenzoval Assassins Creed 3 tak jsem byl nadšený z nových změn, které hra přinesla a hra si odnesla vynikajících 92%, zatímco u kolegy Martina pouhých 70%. Dnes s odstupem času bych hodnotil jinak a mé hodnocení by šlo na nějakých 80%. Bohužel to špatné co si sebou nesl Assassins Creed 3 si sebou nese i Black Flag.

Tentokrát je o něco zajímavější příběh, aspoň v samém začátku protože poprvé v sérii zde nevystupuje Desmond Miles jako ústřední postava. Na toho rovnou zapomeňte. Nyní se vžijete do role nejmenovaného pracovníka Absterga. Ten díky novému typu Animu se dokáže nabourat do vzpomínek právě Desmonda Milese a díky tomu může prožít dobrodružství dávného piráta. U Absterga není tak úplně jasné o co mu jde a jaký je jeho cíl.

Herní vyžití je úctyhodné

Pokud jde o historický příběh, tak jak už víte z mohutné marketingové propagace Ubisoftu, ten se odehrává ve Střední Americe, konkrétně na Kubě, Kajmanských ostrovech, Dominikánské republice a také Bahamách. Příběh se odehrává v roce 1715 v době největší slávy pirátů místních vod. Jedním z nich je i Edward Kenway. Jedná se o děda hlavní postavy Assassins Creed 3, Connora. Tudíž Edward je otcem Haythama Kenwaye. Společně s ním si prožijete asi největší pirátské dobrodružství v historii herního průmyslu.

Mapa Assassins Creed 4: Black Flag je ohromná. Jestliže se vám zdála velká ta z trojky, tak na ní zapomeňte. Díky velikosti a počtu mnoha ostrovů je tedy jasné, že je všude po mapě značné množství rozházeného sběratelského odpadu. Úkolů je skutečně hodně a herního obsahu také, stále je co plnit a sbírat. Nicméně herní doba, kterou Ubisoft proklamoval je zcela nesmyslná. Pokud prý dohrajete hru na 100% se vším všudy, tak vám zabere 80-100 hodin. Aktuálně mám nahráno 83% a jsem těsně před 30ti hodinami. Obrázek si tedy můžete udělat sami. Smutné je že příběh hry je ale dosti nezajímavý a poprvé v sérii se mi stalo, že mě příběh netáhl dál, abych odhalil nějaké to tajemství Assassinů. Tentokrát jsem se už v polovině příběhu věnoval hojně i jiným činnostem.

Assassin? Ale kdeže, pouze pirát

To je v podstatě největší problém čtvrtého dílu. Odkaz Assassinů se v podstatě vytratil a příběh ztratil na atraktivitě. Už vás nečekají záhady kolem konce světa, či kolem původní civilizace na Zemi a tak dále. Assassíni a ostatně i Templáři tu nijak zvlášť důležitou a zajímavou roli nehrají. Vše čím byl dříve Assassins Creed specifický je pryč v nenávratnu a to mě na hře mrzí ze všeho nejvíce, protože právě ony prvky mysticismu a odhalování neznámé pravdy dělali ze série jakýsi unikát.

Vzhledem k tomu že hrajete za piráta, který má s Assassíny společné úplné minimum, tak je tomu pochopitelně přiblížena i celková hratelnost. Edward nedlouho po začátku hry získá vlastní loď, kterou pojmenuje Jackdaw. Ta postupně odráží vaší prestiž a bohatství, neboť v závislosti na vašem jmění ji můžete opravovat vylepšovat a vykrášlovat. Pochopitelně vaše loď je hlavním elementem v rámci cestování po celkové mapě. Kromě samotných ostrovů totiž značnou část pokrývá také vodní plocha.

Zcela nově oproti třetímu dílu se lze v Assassins Creed 4: Black Flag také potápět. Jakmile seženete potápěcí zvon, tak je možné se svou lodí Jackdaw zakotvit na určeném místě. Tam najdete vrak některé z lodí a můžete začít vesele rabovat staré zapomenuté poklady. Ty jsou zde povětšinou v podobě starých truhel, v nichž jsou schovány nejrůznější poklady. Většinou však finanční obnos. Vraků je poměrně dostatek a slouží zde jako vyplnění herního prostoru, který je i tak značně široký. S tím souvisí i vyhýbání se žralokům a také lovení ryb. Nově totiž můžete lovit nejrůznější ryby z loďky. A někdy je to vcelku sranda. K tomu samozřejmě potřebujete nějaké to vybavení a následně z úlovků získáte kůži, kterou podobně jako ve Far Cry 3 využijete pro výrobu nového vybavení a brnění.

Na lodi jako doma

Hra je plná všemožného bordelu a nejrůznějších pokladů. A to nejen pod vodou ale i na souši. Sbíráte spoustu různých maličkostí, za něž si otevíráte nové obleky a podobně. Co zamrzí je právě fakt, že vám hra nenabízí žádné výraznější odměny. Jsou tu pak ke sběru noty k tomu, aby vaši námořníci mohli zpívat do rytmu kolébající se lodi. Pak jsou tu také skleněné lahve plné vzkazů atd. Navíc v budoucnosti můžete zjišťovat fakta o tom, co se stalo s Desmondem a co má Abstergo za lubem pomocí miniher, kdy hackujete počítače vašich kolegů.

AC4: Black Flag stejně jako předchůdce nabízí také námořní bitvy. Těch je tu přehršel, neboť můžete útočit i na lodě, které jen plují okolo, anebo můžete dobývat pevnosti, které ovládají příslušný sektor oceánu. V námořních bitvách byla přidána možnost se nalodit na nepřátelskou loď a získat její obsah. Pak můžete loď buďto přidat do své flotily, nebo snížit svůj level hledanosti. Zpracování toho, kdy vaše posádka útočí na druhou loď je brilantní, jen škoda že se po nějaké době omrzí a stává se rutinou.

Podobně jako ve třetím díle zde chybí zajímavější architektura, jako například v AC 2 či Revelations. Nicméně pochopitelně si autoři nemohli vymýšlet nějaké nesmyslné prvky jen k naplnění spokojenosti hráčů. Budovy tehdy neměly žádnou rapidní výšku. Nicméně přímé propojení menších vesniček s džunglí tu funguje poměrně dobře.

Pořádné dobré, ne však lepší

Multiplayer ve čtvrtém díle nemá příliš inovací a v podstatě pokud se vám líbil z dřívějších dílů, tak se vám bude líbit i teď. Jinak vás asi na dlouho nezabaví. Nabízí klasické módy, v nichž využijete nejrůznější Assassínské techniky. S tím souvisí i pohyby hrdiny, kdy mu byly přidány nové zbraně, asi největší novinkou je totiž šílené kombo se čtyřmi pistolemi. Samotný soubojový systém je slušný, ale občas je problém se ubránit většímu počtu nepřátel, a tak schytáte spousty ran.

Zpracování hry není špatné, ale dá se říct, že oproti třetímu dílu zde nejsou žádné výraznější pokroky. Dokonce si troufám tvrdit, že autoři si dávali více záležet ohledně next-gen verze. Sluší se ale říct, že žádné bugy nebo grafické potíže hra vyloženě nemá. Dokonce i přechody mezi lokacemi jsou nyní krátké. Pokud jde o hudbu, tak se opět změnil vrchní skladatel. Tentokrát ji má na starost Brian Tyler a hudba je brilantní, bohužel už si nebere nic z původních motivů série a jde svou cestou.

Assassins Creed 4: Black Flag je výborná pirátská hra, ale nutno říct, že jako Assassin již příliš nefunguje a ztrácí své kouzlo. Což je asi největší problém celé hry. Těžko říct, zda se někdy podaří ještě navrátit do původních kolejí této ságy, tentokrát se to nepodařilo a zarytí fanoušci tedy budou zřejmě poněkud zklamáni.

- hudba
- pirátská tématika
- obrovská mapa