The Bureau: XCOM Declassified – Recenze

The Bureau: XCOM Declassified byl ve vývoji dlouhá léta a my se v naší recenzi podíváme, jaký vlastně je.

2. 9. 2013

Recenzovaná verze: Playstation 3

The Bureau: XCOM Declassified letos zřejmě vyhraje nějakou tu cenu za nejšílenější a nejdelší název hry. Nicméně konečně, a ještě jednou nutno podotknout konečně, ho tady máme. Hra byla odkládána strašlivou dobu, šlo o několik let vývoje, během nichž se na hře změnilo snad vše od základu. Pamatuji si dobře na původní koncept, kdy mělo jít o first-person akci, která vám měla umožnit vypořádat se s emzáky a navíc ještě dokumentovat všem kolem a zajišťovat stopy. Nakonec se tedy tým rozhodl hru několikrát předělat a výsledkem je third-person taktická akce. Pojďme se mrknout, jak to dopadlo.

Carter proti zbytku galaxie

Ono v podstatě příběh zůstal téměř stejný. Pořád se ocitáme v 60. letech minulého století, a to konkrétně v USA, kdy dojde na nečekaný problém. Jedná se o chvíli, kdy se lidstvo s neřádstvem z vesmíru setkává poprvé. The Bureau vám nabízí hrdinu Williama Cartera. Je to neuvěřitelný borec, protože ho nic nerozhází a jemu osobně je asi jedno, zda má střílet soudruhy z Ruska nebo soudruhy z jiné galaxie. Carter se hodně snaží, aby působil jako nařachaný týpek s drsným hlasem (říká někdo Vin Diesel?), jenže Carterovi to fakt nejde a nikdo mu to věřit nebude.

Co se pak týče příběhu jako celkového vyprávění, tak to příliš nefunguje. Hra tak nějak přešlapuje na místě a nijak zvlášť se neposouvá. To je možná škoda, protože by hře slušelo více zvratů a ne jen jakési vyčkávání na něco, co samo nepřijde. Nejvíc asi zamrzí fakt, že o tajemné organizaci XCOM se zde nedozvíte téměř nic. Ona tu je, ale to je asi tak vše. Dosti otravné jsou zde i rozhovory mezi postavami, které jsou nudné, ničím zajímavé a i přesto že máte možnost v nich vybrat odpověď, tak to nijak nemění vyznění příběhu, nebo nedej bože samotný konec hry.

Výbava je důležitá

Každá z misí je malinko odlišná svým prostředím a vy se do ní pokaždé vrhnete s dvěma parťáky po boku. Ačkoliv na první pohled by hra mohla vypadat pouze jako obyčejná střílečka z pohledu třetí osoby, tak tomu opravdu není. Carter je schopný velitel, který má právo na to vydávat rozkazy. Není možné se do jiných postav převtělit, takže ostatní řídíte skutečně jen povely, které jsou k dispozici. Většina lokací nabízí možnosti pro taktizaci, ale dá se říct, že vaši kolegové to i sami zvládají poměrně slušně, a to je dobře.

Podobně jako v nedávno recenzovaném Splinter Cell: Blacklist, má Carter k dispozici jakýsi velín právě v organizaci XCOM, kde může před každou misí nastavit, jaká bude jeho výbava atd. Samozřejmě vybíráte i z dostupných misí. Hra má jak příběhové tak i nějaké ty vedlejší. Vybíráte také členy, kteří půjdou s vámi. Každému z jednotky se po dosažení určitých úspěchů a vyšší úrovně otvírají nové možnosti a výbava. Nicméně pokud některý z vašich druhů padne, nic moc se neděje. Na základně si vyberete jiného a jedete dále, jako kdyby se nic nestalo. Pokud jde ale o dosažené levely, tak to není nic moc zajímavého, neboť tento RPG systém tu příliš nefunguje.

S taktikou nejdál dojdeš

Samotný boj v The Bureau je poměrně dobrý. Hodně připomíná Mass Effect nebo například také nedávný Star Trek. Jak již bylo řečeno, tak v boji můžete dávat příkazy ostatním dvěma členům, samozřejmě střílíte a také máte možnost krytí, bez které by to nešlo. Je zde také funkce pozastavení času, která tak trochu dokazuje, že i lidstvo má své zajímavé technologie. XCOM také nabízí kombinaci a řetězení útoků, čímž se stáváte smrtonosnějšími pro vaše nepřátele. Ostatně rambo stylem ve hře téměř nemáte šanci.

Trochu zde funguje i stealth mód. Pokud se tedy dobře schováte, tak se může stát, že se vynoříte až za nepřítelem. Samozřejmě ale musíte spustit palbu a šup, máte po ptákách. Vaši kolegové jsou solidární a čekají, až zaútočíte. Co mě na nich však zarazilo, tak byl fakt, že dokázali skutečně pracovat samostatně. Prostě se rozhodnou a v soubojích nastraží minu nebo střílnu, což je parádní a jejich inteligence je skutečně slušná. Sem tam ale zbytečně zahapruje. Naštěstí se to nestává u obou najednou, což znamená, že pokud je to třeba tak ten druhý kolegu jde rychle postavit na nohy. I tak ale nechápu rozhodnutí tvůrců, které vedlo k tomu, že zde nenajdete kooperační multiplayer.

Jednotka XCOM hlásí splněno!

Zpracování hry není špatné, ale je na něm znát zub času. Grafika vás příliš neoslní, za čímž je zřejmě onen problém s několikerým předěláváním titulu. Autoři už pak neměli čas se zabývat novou podobou. Pokud pak jde o zvukovou stránku, tak asi není co vytýkat, snad až jen na Cartera, který má buďto příšerného dabéra anebo je zde snaha o jakýsi pitomý efekt velikosti. Zatímco jiné verze hlásí potíže, tak s PS3 verzí to tak zlé není, i když sem tam také zaznamená nějaký ten záškub. Naštěstí je však v klidu hratelná.

The Bureau: XCOM Declassified je slušnou hrou. Celkově by se dala zařadit někam doprostřed mezi Star Trek a Mass Effect. Kombinuje všechny možné prvky a docela jí to jde, zejména v soubojích. Když pak ale dojde na dialogy a příběh, tak je hra dosti slabá v kolenou, a to bohužel musí být znát na finálním hodnocení. I po mnoha letech vývoje, ale vyšel solidní herní kousek.

- spousta misí
- dobrá zvuková stránka
- vynikající souboje