Diablo 3 – Recenze konzolové verze

Ultimátní RPG Diablo 3 se dostává i na konzole a dokazuje, že je králem i zde!

25. 9. 2013

Recenzovaná verze: Playstation 3

Diablo co by značka je dnes obří legendou. Konkrétně na třetí díl se čekalo dlouhá léta, než jej Blizzard skutečně vypustil do světa. Stalo se tak před rokem a něco málo měsíci navrch. Jen málokdo by v tu dobu čekal, že se zatvrzelý Blizzard rozhodne hru převést i na konzole. Je tomu tak, majitelé konzolí se také dočkali a budoucí majitelé PS4 se dočkají také. Nyní ale k věci. Otestovali jsme Diablo 3 na konzoli, abychom zjistili, zda je stejně kvalitní jako na PC.

Ďabel se vrací, tvař se že hraješ!

Diablo 3 se drží starých dobrých principů, které jsme vídali už před lety u jeho prvotiny a druhotiny, takže nečekejte nějaké ohromné změny. Spousta z vás jej už zřejmě na PC hrála, přiznám se já ne, proto jej také tenkrát recenzoval kolega Štěpán. Diablo 3 vypráví příběh celých dvacet let po událostech druhého dějství, respektive jeho datadisku. Fandové dobře vědí, že ona katedrála, která je na začátku zničena je ta z prvního dílu a právě zde začíná velký souboj dobra a zla. Stručně a výstižně. Po dopadu jakéhosi meteoritu se svět Sanctuary opět dostává do hrozivého nebezpečí a brány pekel se opět otevírají.

Příběh je podaný vcelku slušně, alespoň tedy na poměry RPG tohoto ražení. Autoři vymysleli poměrně dobrou zápletku, hra vás nehoní po lokacích vyloženě zbytečně a rozhovory nejsou plytké, ale naopak se z nich i dozvíte různé zajímavosti. Vše navíc umocňují náhodně nalezené zápisníky, které trochu poodhalují pozadí celého děje. Pokud to však porovnám například s Titan Questem, tak Diablo je v tomto směru hodně jednoduché.

Než vstoupíte do ponurého světa plného potvor tak vás čeká tvorba vaší postavy. Nepočítejte s výběrem ala Skyrim, kde můžete nastavovat na těle hrdiny kdejakou šílenost. Diablo 3 vám dá na výběr z pěti různých povolání, přičemž volíte, zda to má být žena či muž. Nebudu zastírat, že moje vášeň je boj, takže jsem volil bez většího váhání Barbara, který je na přímou konfrontaci nejvhodnější variantou. Dále je na výběr Demon Hunter, Witch Doctor, Monk a Wizard. Každý je svým způsobem specifický. Demon Hunter je vhodný zabiják na dálku, Witch Doctor je hutný šmejd, který dokáže vyvolávat mrtvé a podobně, Wizard sesílá všemožnou magii a Monk, který taktéž kouzlí ale s boží pomocí, o čemž se může Witch Doctorovi jen nechat zdát.

Nejsem žádným velkým fanouškem této série a možná o to víc jsem pak byl mile překvapen. Diablo 3 je skvělé, i když je ve své podstatě naprosto triviální. Ano, rozhodně můžu říct, že koncept hry je vlastně naprosto tupý a primitivní. Důležité však je, že dokonale funguje. Ono ve hře totiž neděláte v podstatě nic jiného, než že procházíte dostupné lokace na mapě, které jsou dosti uzavřené a pustí vás jen na vedlejší quest, a také likvidujete vše, co se vám uráčí postavit do cesty, a věřte, že toho bude zatraceně hodně.

Vražedné tempo

Hra je rozdělena do aktů, přičemž na konci každého vás čeká nějaký ten větší boss. Hratelnost je klasicky o tom, že v daných lokacích, které průběžně procházíte, plníte dané úkoly a vraždíte všudypřítomná monstra. Vcelku mě překvapilo, že autoři nevyužili toho, co zkoušejí jiná RPG podobného ražení. V případě že totiž zemřete, tak se můžete oživit buďto na daném místě vašeho skonu anebo u checkpointu. Nicméně vaši protivníci, které jste již vyřídili, ono vzkříšení nezažijí. Velmi to zvyšuje tempo hry a nefrustruje to z dané ztráty vašeho života. Hra působí hodně jednoduše a na normální obtížnost není až takový problém ji přejít až na konec, horečně se však stupňuje její obtížnost po odemčení vrcholných obtížností a zde už začnou mít problémy i ti nejlepší z vás. Po dohrání se otvírá obtížnost Nightmare, po druhém dohrání pak Hell a nakonec ultimátní Inferno.

Cestou jak porcujete své nepřátele, tak z nich padají nejrůznější předměty a také odměny v podobě peněž a různých itemů. Hra vám totiž neumožní příliš postavu vylepšovat, krom toho co má na sobě a také unikátních schopností. Zbytek je tak nějak řešen za vás a jediné co vám indikuje změnu je zvyšující se level. Jedinou volbou na hráči tak zůstávají speciální útoky, které si sám otvírá a s nimi poté bojuje.

Do pekel s neustálým spojením

Největší demenci samotného Diabla 3 se Blizzard naštěstí rozhodl u konzolové verze vyřešit rázně. Zkrátka ji do hry nedal. Původně na PC jste museli být neustále online kvůli trapnému ověřování na Battle.net a pokud jste nebyli spojení s celosvětovou sítí, tak jste zkrátka měli po hraní a Diablo se vám v bohem-zapomenutých síních hluboko v podzemí řehtal na celé kolo. U konzolové verze můžete v klidu hrát i online, za což je třeba autory pochválit.

Co však považuji za hotový masterpiece, tak to je ovládání hry. Blizzard ačkoliv zkušenosti s konzolemi před samotným Diablem neměl, tak si s tím poradil na výbornou. Hra se hraje naprosto skvěle a nejde jí nic vytýkat. Osobně nemám u tohoto typu her na PC rád onu nutnost, kdy musíte neustále držet levé tlačítko myši, aby se vaše postava pohnula, a počet kliků na myš se rovná počtu zavražděných lidí Chuckem Norrisem. Postava skvěle reaguje na pohodlné hraní analogem a zbytek tlačítek je rovnoměrně namapován. Dokonce hra ani nevyužívá většinu dostupných tlačítek na Dualshocku. Nově byl přidán na pravý analog úhybný manévr (úskok) v některých bitvách jej občas využijete.

Od grafiky jsem příliš nečekal, neboť v tomto ohledu se všeobecně ví, že Blizzard ji hodně řešil a je s technologiemi přeci jen o něco pozadu. Diablo 3 však vypadá poměrně dobře. Drží si svůj osobitý styl zpracování, což mu svědčí a kupodivu mi ani nevadila přílišná barevnost daného světa. Efekty jsou pěkné a hlavně je hra bez větších záškubů či technických problémů. Hra se mi jemně zaškubla asi jen dvakrát.

Jenže co je však na konzolové verzi asi nejdůležitější? No přeci multiplayer a ten se nám tu oproti PC nabízí v nové variantě, a to na jedné konzoli až ve čtyřech hráčích (vše probíhá na jedné obrazovce, žádné dělení). Stačí mít dostatek ovladačů a samozřejmě hráčů. Nechybí také multiplayerový coop mód, kdy se jako partička neohrožených vrhnete na nepřátele a kombinací různých povolání a schopností jim dáte co proto. Zábava se stupňuje oproti singleplayerovému tahu o několik úrovní.

Blizzard se trefil doslova do černého. Jeho hlavní výhodou je, že konzolisté nemají na výběr. Diablo 3 je na konzolích výborné a dá se doporučit naprosto všem. Na Xboxu 360 a Playstationu 3 podobnou hru nenajdete, takže pokud jste nadšenci do RPG a nejlépe do old-school, tak je Diablo 3 tím pravým.

- ovládání
- obtížnosti
- systém hraní