Cyberpunk 2077 je rozhodně jednou z nejočekávanějších her příštích několika let. Obrovským úspěchem Zaklínače 3 však CD Projekt RED nastavil laťku velmi vysoko. Otázkou je, zda-li ji borci z Polska dokážou překonat. V tomto článku se pokusím sestavit obrázek toho, jak by tento obrovský cyberpunkový titul mohl vypadat.
1) Úvod – kdo a co za tím stojí?
Hlavním návrhářem a vizionářem hry je Mike Pondsmith, americký návrhář her na hrdiny – nejprve deskových. Právě tam má Cyberpunk 2077 své kořeny.
Pondsmith stojí za vznikem samotného světa, do kterého je Cyberpunk zasazen. V roce 1988 vyšla jeho první pen and paper RPG hra Cyberpunk The Roleplaying Game of the Dark Future, zasazená do roku 2013. Často tedy byla nazývána Cyberpunk 2013. Po několika dodatcích od samotného Pondsmitha a jiných autorů vydal Pondsmith rozšířenou a aktualizovanou verzi hry, Cyberpunk 2020. Roku 2005 pak vyšla zatím poslední hra ze Cyberpunk univerza, Cyberpunk v3.0. Psal se rok 2012, když CD Projekt RED oznámil, že spolupracuje s Pondsmithem na videohře zasazené do světa Cyberpunku, Cyberpunk 2077.
2) Svět Cyberpunku
Hlavní inspirací pro vznik světa Cyberpunku byl film Blade Runner od režiséra Ridley Scotta z roku 1982. Pondsmithovým cílem bylo přenést noirovou, temnou a technologickou atmosféru filmu do žánru deskových her.
Cyberpunk 2077 je zasazen do stejného světa jako CP 2013 a 2020. Děj hry je, jak už název napovídá, zasazen do roku 2077, konkrétně do fiktivního města Night City. Město se má nacházet v Kalifornii mezi Los Angeles a San Franciskem.
Po rozsáhlém kolapsu socioekonomické sféry a období stanného práva USA muselo svoje přežití nechat v rukou několika megakorporací – např. Arasaka, International Electric Corporation, World News Service a mnoho dalších. To jim dalo možnost částečné vlády nad územím.
„Night City v roce 2077 je tím městem, které známe z deskovek, jen je temnější, větší a zvláštnější“, říká Pondsmith. I třídy herních postav jsou stejné jako v 2020, od těch v ostatních RPG se však liší. Pondsmith je pojmenoval Role, a jsou následující:
- Cop – zastupitel zákona, ať už je to soukromý detektiv, bývalý policista nebo vládní agentCorporate – bohatý chlápek v obleku, co se vyzná ve vodách byznysu
- Fixer – pašerák, organizátor, obchodník s informacemi
- Max Tac Agent – obdoba jednotek Blade Runner, tedy speciální divize policie, zabývající se lovem těžce modifikovaných nebezpečných individuí, příslušník této jednotky je ústřední postavou v traileru na hru
- Netrunner – těžce augmentovaný hacker
- Media – novinář či reportér
- Nomad – silniční válečník a tulák (představte si cyberpunkového Šíleného Maxe)
- Panzerboy – pilot těžce obrněných a maskovaných transportérů, převážejících cenný pašovaný náklad
- Rockerboy – rebel vyžívající se v rockové muzice 80. let 20. století.
- Solo – skvěle trénovaný žoldák operující sám (ti z vás, kteří znají Firefly, pochopí přirovnání k Jayneovi)
- Techie – technik a kybernetický expert, většinou operující z podsvětí
Night City
Pokud se odvážíte z bezpečí městského centra, vězte, že vcházíte na bitevní pole. Zde mimo dohled policie probíhají války gangů, nelegální obchody a spousta jiných nekalostí. Jinými slovy, připravte si zbraň. Korporátní centrum je na druhou stranu rájem bohatých. Zde najdete policistů požehnaně, a pokud tam máte co dělat, nebezpečí vám nehrozí.
3) Hratelnost
Žánr, ve kterém se hra pohybuje, tedy RPG, umožňuje velké rozvětvování příběhu a variabilitu herních mechanismů. Výše zmíněné role však tuto rozmanitost přímo vyžadují. Zatímco Cop, Max Tac Agent, Nomad, Panzerboy nebo Solo jsou videoherně dobře uchopitelné postavy – umějí bojovat, řídit a podobně – až tak diametrálně se neliší. Zato takový Rockerboy nebo Corporate bude vyžadovat úplně jiný styl hraní.
Hra tedy bude muset být obrovská, a nabízet gigantickou spoustu možností řešení situací. Hodil by se zde nějaký status reputace – různá míra popularity v různých částech města. Pokud jako Nomad vkročíte do korporátního centra, budete poměrně nápadní, stejně jako Corporate v okrajových čtvrtích, a plněním questů si ji moci zvyšovat či snižovat. Budete se zkrátka muset přizpůsobit situaci. Takováto míra variability v hratelnosti zní fantasticky a dává prostor k opakovaným dohráním. Role také budou určovat, jaké úkoly, ať už hlavní nebo vedlejší, budete moct plnit nebo jaké skilly budete mít k dispozici.
4) Příběh
Tato část bude ode mně pouhou spekulací, protože o něm nevíme zhola nic. Pravděpodobně bude zahrnovat machinace různých korporací, gangů a jiných mocenských sil. Pravděpodobně se také bude lišit na základě toho, jakou roli si vyberete, neboť se jako nomád těžko dostanete k práci v korporacích a podobně. Mohl bych tu vymýšlet všemožné teorie, ale to by dalo na celý další článek.
5) Hudba
Na hudbě pro Cyberpunk 2077 pracuje bývalý bubeník Guns N´Roses Bryan Mantia a vytváří něco, co jsme doposud nikdy neslyšeli – hudbu, jakou by lidé ve světě Cyberpunku, tedy v roce 2077, poslouchali. Určitě to tedy bude zajímavý zážitek a jsem zvědavý, co „Brain“ vymyslí.
6) Grafika
Po vzoru třetího Zaklínače nemůžeme z vizuálního hlediska čekat nic míň než špičku. Samotný styl grafiky můžeme vidět v traileru na hru, temnou atmosféru Night City je třeba zachytit správně a věřím, že se to CD Projektu povede.
Nic víc o hře zatím nevíme. V průběhu tohoto roku bychom však měli dostat o titulu nějaké podrobnější informace, a podle spekulací na E3 i nějaký ten gameplay. Tak uvidíme. Já se moc těším.