V-Rally 4 – Recenze

Do redakce jsme dostali na otestování nové V-Rally 4. Jaký na nás udělalo dojem?

22. 9. 2018

Když jsem dostal možnost zrecenzovat nové V-Rally 4, dlouho jsem váhal, zda se tohoto úkolu chopit. Závodní krev mi v žilách už tolik jako za mlada nekoluje a vyznávám raději poklidnější styl jízdy. Na druhou stranu, prohánění se po loukách, lesích a pouštích bylo snad ve všech závodních hrách, které jsme doposud hrál, poměrně zábavné a člověk se u nich odreagoval. S odstupem času, respektive díky zkušenostem právě s V-Rally 4, však musím svůj pohled na zábavné rally hry přehodnotit.

Hned po spuštění hry na vás dýchne grafické zpracování herního menu, které vypadá poněkud předpotopně. Ale budiž. To herní zážitek ještě neznechutí. Výběr auta by už ale mohl. Ačkoliv je totiž na výběr aut skutečně dost a zajezdit si můžete i v pěkné “er esové” Fabii, budete se setkávat s tím, že se budou náhledy aut velmi dlouho načítat a to už při samotném výběru. Ostatně, dlouhé načítání čehokoliv by se dalo označit též za jeden z nepříjemných neduhů této hry. Čekat totiž budete opravdu u všeho. To je ale jen začátek zklamání.

Po načtení se octnete spolu se svým autem na startu rychlostní zkoušky, dupnete na plyn a rozjedete se. Bohužel ale nemíjíte krásné propracované domy, lesy a příkopy, ale spíše jakési pokusy o ně. Grafická stránka hry se vývojářům skutečně nepovedla a chvílemi budete mít při hraní dojem, že jste se octli o pěkných pár let zpět. I tehdy se ale možná na detaily dbalo více než nyní. Jak jinak si totiž vysvětlit například nepohyblivý tachometr v závodní bugině, který se i při razantním přidání plynu nepohne ani o píď?

Jeden by si myslel, že si po grafické vraždě prostředí spraví chuť alespoň na závodních speciálech. Ani to však zcela neplatí. Auta sice nevypadají úplně zle, některé detaily jim ale zkrátka k dokonalosti chybí. Když s nimi pak nabouráte, čehož se na krkolomných tratích zkrátka nevyvarujete, zjistíte, že právě ony karambóly pošramotí vaší kapotu poměrně zvláštně. Zapomeňte na vymazlené destrukce aut, kdy i sebemenší ťukanec promáčkl realisticky vaší kapotu. Ve V-Rally 4 vypadá vše až příliš uměle, drsně a stroze.

Zavři oči a drž plyn

Od grafiky se plynule přesuňme k samotnému jízdnímu modelu. Moc rád bych napsal, že se alespoň ten podařil, ale lhal bych. Auto se totiž chová na trati skutečně velmi zvláštně a jeho řízení mi daleko více než ostatní závodní hry připomínalo spíše GTA či Mafii II., což je ale u závodní hry samozřejmě špatně. A herní fyzika? Tak se s tou z reálného světa též v některých aspektech moc neshoduje. Takové přemety, které se mi na trati povedly, se totiž skutečně hned tak nevidí. Abych ale jen nehanil, je potřeba vyzdvihnout alespoň solidní počet možností na úpravu auta, díky čemuž si je můžete přizpůsobit k obrazu svému a to nejen v kariéře. I když si sednete k V-Rally jednou za čas a chcete si projet v rámci jednotlivých závodů vaši oblíbenou trať, auto si můžete poladit přesně podle vašich chutí a stejně tak i počasí.

Za zhodnocení rozhodně stojí i samotné tratě. Těch je sice ve hře spousta, valná většina vás ale nejspíš příliš neosloví. Dle mého názoru jim totiž chybí jakási nápaditost, která by z nich udělala skutečnou výzvu. I na tratích ve V-Rally budete hrát o čas a uhánět, co jen auto dovolí. Nikoliv však kvůli chuti zvítězit, ale kvůli chuti ukončit své trápení a nudu. Třeba takové Rusko je vyloženě za trest. Sibiř je sice zajímavá lokalita, je tam ale vážně potřeba jet na mnohakilometrové trati mnohokrát po rovinách a následně volant strhávat do zcela nesmyslné zatáčky, která by v reálném světě na Rally v žádném případě neprošlo?

Kariéra? Zábavná možná před deseti lety

Hráče bohužel příliš neoslní ani kariéra. Zatímco u konkurence se můžete setkat i s příběhem, zde podobný luxus nehledejte. Vše totiž funguje klasickým stylem “máš začátečnické auto – vyhraj – vydělej – kup nové auto – vyhraj – vydělej – kup nové auto – vytuň – vyhraj – vydělej” a takto stále dokola. Neříkám, že je to špatná cesta a někoho může tento styl vyloženě bavit, na druhou stranu se tu však brzy setkáte s jakýmsi stereotypem, který může od hraní odradit.

Pár slov chvály ale pro hru přeci jen najdu. V multiplayeru máte totiž možnost split-screenu, díky kterému se můžete se svými přáteli před televizí slušně pobavit. Ve dvou je herní prožitek z celé hry o poznání snesitelnější a poměrně zábavný. Tedy, pokud nejste nároční.

Verdikt

Jak tedy hru zhodnotit? Určitě jako zklamání. Od rally totiž zkrátka čekáte něco zcela jiného a to, co přineslo V-Rally 4 se tomu skutečně neblíží. Na odreagování se po dlouhém pracovním dni, kdy již nic moc nevnímáte, či na pobavení se s přáteli, je tato hra dobrá. Hodiny zábavy ale od ní určitě nečekejte. Pokud se tedy řadíte mezi zkušené závodníky, koluje vám v žilách benzín a jízdu přírodou si chcete skutečně užít do posledního detailu, určitě se poohlédněte po něčem jiném.

Za poskytnutí titulu k recenzi děkujeme Comgad.cz

- Split Screen v multiplayeru
- Poměrně široké možnosti pro úpravu auta