The Smurfs 2 – Recenze

Šmoulové to zkouší již podruhé a jak jim to jde?

18. 8. 2013

Recenzovaná verze: Xbox 360

Animované pohádky zažívají v posledních letech velký boom a nutno uznat, že povětšinou jsou to filmy veskrze kvalitní. A nejde jen nutně o tu kvalitu nejvyšší – Pixar a Dreamworks. Jsou tu i další studia a také další kvalitní náměty ke zpracování. Belgická modrá vesnička má dnes ve světě již také větší jméno díky hollywoodskému zpracování a následnému sequelu, který doplňuje i námi recenzovaná hra The Smurfs 2 (Šmoulové 2).

Kultovní modrá vesnička

Ačkoliv zbytek světa se s nimi seznámil teprve před dvěma lety, tak v Evropě jsou Šmoulové už jakýmsi animovaným kultem. Už za bývalé doby bylo možné sledovat šmoulovatá dobrodružství, což znamená, že několik generací již mělo možnost Taťku Šmoulu, Mrzouta, Šmoulinku, Gargamela a další sledovat.

A je to právě bídný čaroděj Gargamel kdo opět zadělává na problémy. Tentokrát se Šmoulové nehodlají smířit s tím, že by měli přijít o nejkrásnější Šmoulinku, kterou Gargamel unesl. Hanebný to čin, který z hlediska mravů a zachování šmoulího pokolení, nemůže zůstat bez odplaty. Naši malí hrdinové se tedy vydávají na cestu, aby Šmoulinku zachránili.

Nemá asi cenu se nějak zvlášť příběhem zabývat, neboť je velice jednoduchý a přímočarý. Na žádné zvraty nedochází, což ale menšímu publiku vadit nebude. Příběh je vyprávěn pomocí předělových animací, které jsou v podobě obrázků, tak jako kdybyste četli obrázkovou knihu.

Hop sem, hop tam

Náplní hry není nic více, než prohopsat se levelem z jednoho konce na druhý, tak jako v jiných obdobných skákačkách. Vámi vybraný šmoula musí pobít veškerou zvířenu, která se mu postaví do cesty a pokusí se jej zdržet na cestě za záchranou. Jenže to by nejdříve musela zvířátka vědět, že nemají tu nejmenší šanci. Hra je až příšerně jednoduchá, takže se mi nestalo, že bych třeba jen jedinkrát zemřel. Cestou sbíráte borůvky a lektvary. Pokud máte dostatek lektvaru, vstoupíte do zvláštního módu, kdy je vše jednodušší, což už je skutečně na hraně únosnosti a Šmoulové spustí svůj tradiční song, který mě později nutil k tomu lektvar již nesbírat. Borůvky sbíráte, aby váš šmoula zbytečně nezemřel. Pokud na něj něco zaútočí ve chvíli, kdy žádné nemá, je s ním amén.

Herní svět má celkově 6 různých částí a každá z nich má 5 menších misí. Upřímně, už jen dohrát jednu celou část je trochu o nervy. Není to ale tím, že by hra byla náročná nebo složitá, ale právě úplným opakem. Každou chvíli totiž budete mít pocit, že vás hra neskutečně nebaví, neboť je příšerně jednotvárná a dovolím si říct, že i menší děti asi nebudou příliš nadšené. Není to vůbec žádná výzva a jediní kdo by to dokázal ocenit, jsou zřejmě ti úplně nejmenší.

Před každým z levelů si vybíráte svého Šmoulu. Daná úroveň se pak liší tím, že každý ze Šmoulů má nějaké specifické schopnosti. Taťka Šmoula umí házet lektvarem, Koumák skáče velmi vysoko oproti ostatním, Mrzout zase umí zneškodnit některé překážky. To je asi jediná výraznější změna na hratelnosti, jinak je vše stále stejné. Likvidujete nepřátele tím, že na ně shora skočíte a dohopsáte na konec úrovně.

Tak jsme se konečně došmoulili na konec

Hru lze hrát samostatně anebo také po připojení na internet kooperativně až s dalšími třemi online hráči. Má to asi jedinou výhodu, a to tu že s vámi jsou veškeré postavy, což v praxi znamená, že nemusíte level hrát znovu proto, že vaše postava nedoskočila pro zlatou minci, ale jiný hráč ji za vás zkrátka sebere. Ano, občas vás hra donutí, abyste některý level prošli znovu. Zlaté mince jsou zde proto, abyste si otevřeli další hratelné postavy (některé se odemykají za poražení bossů). Hru projdete za nějakých 4 až 5 hodin.

Zpracování hry moc pěkné není, to se dá říci na rovinu. Samotní Šmoulové jsou fajn a i některé další textury vašich nepřátel a tak podobně. Jinak je to ale prachsprostá bída a je hodně vidět, že si s touto hrou autoři příliš práce nedali. Šlo evidentně jen o to, jak rychle upatlat něco na čem bude název Smurfs 2 a stihnout to při premiéře filmového sequelu. Za to určitě palec dolů, neboť zejména pozadí 2D levelů je občas až ohavné.

Smurfs 2 se dají doporučit jen pro ty nejmenší děti předškolního věku. Ty zřejmě oželí, že hra toho moc nenabízí a nějakou zábavu jim to zajistí. Určitě však nepotěší fakt, že chybí česká lokalizace a to je velká chyba, neboť při množství textu jaký ve hře je by se jednalo o jednodenní překlad. Takže spíše vám doporučíme, abyste děcka vzali za ruku a došmoulili s nimi do kina.

- možnost kooperace
- pro malé děti ideální

- bez lokalizace