The Last of Us Part II – Recenze

Nejočekávanější titul posledních let je tu! Jak dopadlo The Last of Us Part II?

12. 6. 2020

TGA

Nejočekávanější herní titul posledních měsíců je téměř zde. Zcela právem se na něj těší miliony hráčů na celém světě a Sony neočekává o nic menší samotné prodeje. The Last of Us Part II ve své podstatě téměř uzavírá úchvatnou éru konzole PlayStation 4. Stejně jako tomu bylo u předchozí generace s prvním dílem. Jak se poslední hra od Naughty Dog tedy povedla?

Není sporu o tom, že Naughty Dog je studio prošpikované neuvěřitelnými talenty. Ostatně žádná z jejich her nebyla horší než skvělá. The Last of Us si získalo srdce všech hráčů už v roce 2013, kdy Joel musel mladou Ellie dostat téměř přes celé Spojené státy ke Světlonošům. Příběh byl velmi silný, emotivní, ale zároveň dokázal být i velmi tvrdý a drsný.

Uběhlo neuvěřitelných sedm let a my se s populárními postavami setkáváme znovu. Naughty Dog v roce 2016 oznámili pokračování, které z prvotních materiálů prozrazovalo, že se Joel a Ellie značně posunuli v čase. Po několika letech se tak s nimi setkáváme znovu. Ačkoliv se příběh posunul o pár let dopředu, tak příběh v podstatě navazuje na události, kterými končil první díl.

Bohužel se tu více nelze zmiňovat o příběhových detailech. Naughty Dog jsou si sice vědomi toho, že jim příběh již utekl na internet, ale popravdě, kdo si chce hru plně užít, tak nebude koukat na žádná spoilerová videa. Sám jsem se poslední dobou vyhýbal kdejakým diskuzím, abych nebyl ochuzen o příběhové zvraty a že jich hra má poměrně hodně.

Pokud nelze The Last of Us Part II něco upřít, tak to je fakt, že se s ničím nemaže a titul nabízí naprosto unikátní styl vyprávění, který není ve videohrách běžně k vidění. A co je naprosto neuvěřitelné, tak to je délka hry. Ačkoliv se jedná čistě o příběhovou záležitost, tak její dokončení mi trvalo zhruba 26 hodin.

Je třeba k tomu samozřejmě přičíst to, že jsem se poměrně dost věnoval také průzkumu svého okolí. Hra oproti prvnímu dílu nabízí o poznání větší lokace. Poměrně často je tak hráči nabídnuta celá čtvrť, kde operujete v rámci několika ulic. Nechybí náhodná přepadení, nebezpečí za každým rohem, zdolání některé z náročnějších cest a podobně.

Autoři se tentokrát více zaměřili na to, aby hra nebyla čistě horizontální, ale rovněž hodně operuje s tím, aby byla i více vertikální. Zcela běžně je tak možné někam vylézt a prozkoumat vyšší patra nebo se naopak podívat do suterénů. V prvním díle se našlo pár takových lokací, ale dvojka je jimi doslova protkaná.

Hráči to dává úplně jiný rozměr. Často tak není fixován na to, že by měl jít pouze dopředu, nebo vpravo. Je zcela na něm, kam se vlastně vydá a kolik věnuje prozkoumávání prostředí. To však přináší jisté výhody. Stejně jako v prvním díle se tu nachází totiž tabletky na vylepšení postavy anebo součástky, díky kterým je možné vyrábět nové díly a vylepšení na zbraně.

Hra nabízí obrovské množství interakcí a sběr nejrůznějších předmětů. Pokud budete chtít najít opravdu všechno, tak se připravte na to, že budete muset pročesat veškerá zákoutí a zabere vám to doslova desítky hodin navíc. Kromě samotného zkoumání se můžete těšit na nové způsoby přepravy. Vyzkoušíte si tak kromě zavedené jízdy na koni také ovládání lodi a další překvapení.

O opravdu obrovský kus vpřed se posunula samotná animace a grafická stránka. Je až neskutečná, co dokázali v Naughty Dog vyždímat, ze sedm let starého hardwaru. Hru jsem hrál na původním PlayStationu 4 a i tak má úchvatné detaily. Zapomeňte na remaster prvního dílu. Už Uncharted 4 ukázal, že se dají na PlayStation 4 vytvořit doslova grafické orgie, ale The Last of Us Part II je mnohem přesvědčivější.

Vše je vykresleno do nejmenšího detailu. Máte dojem, že i obyčejné knihovny na knížky mají nějaký ten speciální detail, který se mnohdy v jiných hrách nevidí. Pohyby postav a jejich mimika jsou téměř dokonalé a zcela jasně vidíte, jak daná postava reaguje. Pokud něco přelézáte nebo se v animacích postava něčeho dotýká, tak vše dokonale kopíruje realistický pohyb.

Lokace ve hře se poměrně dost mění a doslova budete zírat, jak nádherné prostředí se kolikrát podařilo vytvořit. Naprosto nevídané je také to, že po celou dobu se skrze jednotlivé lokace nevracíte zpět, ale hra servíruje stále nová a nová prostředí. Počet unikátních assetů, které musely být pro hru vytvořeny, bere až dech.

Velká změna nastala i u inteligence nepřátel. Sám jsem hru prošel na střední obtížnost, a i při ní se mi stalo, že mi některé střety daly skutečně zabrat. Nepřátelé jsou velmi přesvědčivý. Dokáži totiž taktizovat, využívat toho, když zjistí vaši polohu, a navíc doslova mají jména. Je tomu skutečně tak, pokud se pohybujete a daří se vám likvidovat nepřátele potichu, tak si toho ostatní za chvíli všimnou. Každému se generuje jméno a oni tak na sebe pokřikují a oslovují se. V případě, že dotyčný nereaguje, tak jej jde druhý zkontrolovat. Někteří nepřátelé zase využívají toho, že pískají a zjišťují tak své stavy. Toto se pochopitelně týká lidských protivníků.

Co se týče nepřátel v určitých stádiích rozkladu, tak těch si také užijete do sytosti. V druhém díle se podařilo přidat i pár nových a velmi nepříjemných jednotek, které vám budou na vašich cestách zatápět. Zachováni jsou však Clickeři a Runneři, které známe už z dřívějška. Kupříkladu takový Bloater je nyní ale mnohem silnější, než býval.

Zbraní je ve hře také velké množství. Většina z nich se sice objevila v prvním díle, ale dostanete se i k některým zajímavějším kouskům. Nechci je tu zbytečně zmiňovat, ale například luk zde hraje mnohem větší roli než dříve a navíc máte více druhů projektilů, které může Ellie vytvořit.

The Last of Us Part II nabízí i kompletní české titulky, které jsou velmi zdařilé a většině hráčů tak usnadní průběh hrou, která obsahuje poměrně hodně dialogů. Ostatně na příběhu je celá hra postavená.

Osobně považuji The Last of Us Part II za skvělou hru, které není moc co vytknout, snad jsou to jen drobnosti v rámci celkového vyznění, díky kterým považuji za o chlup lepší první díl. V rámci samotného gameplaye a zpracování ale titul nemá v současné produkci konkurenta. Jasná povinnost pro všechny kdo vlastní PlayStation 4.

The Last of Us Part II nabízí kompletní české titulky

- úchvatná grafika
- ozvučení