The Last Guardian – Recenze

The Last Guardian je vymodlené přání všech fanoušků značky PlayStation. Stálo to čekání na chlapce a Trica za to?

26. 1. 2017

Recenzovaná verze: PlayStation 4 (hra je exkluzivním titulem této konzole)

The Last Guardian je titul, který byl ve vývoji nesmírně dlouho. Neustálé průtahy vedly až k domněnkám, že byl nakonec zrušen. Vývoj hry začal před deseti lety ještě na PlayStation 3. Nakonec díky potížím technického rázu byla hra posunuta až na další generaci, a to PlayStation 4. Fumito Ueda tak nakonec mohl naplnit svůj sen o hře mezi chlapcem a roztomilým zvířetem Tricem. Jak se The Last Guardian nakonec povedl?

Emoce na prvním místě

Opět jde o velmi emotivní záležitost. Fumito Ueda je na tyto hry mistr. Povedlo se mu to již s legendárním titulem Ico a následně také v Shadow of the Colossus. Hlavní postavou je tentokrát malý chlapec, který nemá žádné jméno. Sám se diví, když se probere uprostřed jeskyně, nepamatuje si, jak se sem dostal a vedle něj leží zraněné podivné zvíře, kterému říká Trico. Trica zbavíte jeho zranění a on se tak stává vaším společníkem na další cestě.

Co může trochu odrazovat od hraní, tak to je začátek hry. A to v tom smyslu, že se zde příliš mnoho neděje. Postupně se seznamujete s prostředím a také Tricem. Zjišťujete vaše a jeho schopnosti a zároveň i slabiny. Postupně tak zjistíte, že přímý boj zde není rozumná věc, neboť útočit může jen Trico. Ten je tu také v roli vašeho ochránce. Občas totiž budete přepadeni některými z nepřátel.

Ale i Trico má své dny

Společně s Tricem se na své cestě budete muset občas zamyslet nad tím, jak se vlastně dostanete dále. Velmi často je totiž zvíře přímo vyžadováno při interakci. Bohužel jsou zde ale i momenty, kdy hra absolutně nenapovídá, jak se máte zachovat, a tak bloumáte a hledáte, aby se nakonec ukázalo že ačkoliv opravdu měl Trico propast přeskočit, tak se mu do toho zkrátka předtím nechtělo. Postupně se také naučíte Trica ovládat pomocí příkazů, čímž se hra trochu zjednoduší.

Pokud jde o hádanky, nejsou vůbec špatně vymyšlené, jen vás občas zarazí, že nebudete hned vědět čemu se v dané lokaci věnovat. Hra zkrátka nenapovídá nijak a je třeba na vše přijít. Samotné hádanky pak nejsou kdovíjak složité, ale chvilku vás potrápí. Celkově je hra ale jednoduší a přístupnější než její předchůdci.

Pohádkové, jen tak trošku postaru

Stylizace hry a její grafická stránka nemusí sednout úplně každému. The Last Guardian vsází na poněkud osobité zpracování, které nemá daleko od komiksového stylu. Vše je hodně barevné, avšak při bližším zkoumání zjistíte, že některé textury jsou vyloženě ošklivé. Je to zřejmě dáno tím, že vývoj byl dlouhý a některé pasáže jsou zřejmě původní ještě z dob PlayStationu 3. Hra má své lepší chvilky, ale zejména Trica musím vychválit. Jeho model je neuvěřitelně detailní. Chlapec takovou péči rozhodně neměl. To ale nevadí, protože celkově hra navazuje svou stylizací na hry jako Ico a Shadow of the Colossus.

Podobně jako například právě vydaný Resident Evil 7, trpí i The Last Guardian tím, že po jednom dohrání se k ní nebudete chtít vracet, možná až po nějaké době. Chybí tu prvky, které by hráče nutily znovu se do hry pustit. Po jednom dokončení příběhu vás čeká to samé. Celkově se hra dá dohrát za nějakých deset hodin. Podruhé už to samozřejmě bude kratší čas.

Zásadní nedostatky však vidím v některých aspektech technického zpracování. Trico má občas potíže s tím, že si není jistý, co má vlastně udělat. Ačkoliv celkově mohu jeho inteligenci pochválit a v mnohých okamžicích působí doslova reálně. Poněkud zlobí ovládání a také kamera, která vás občas dostane do situace, kdy vůbec nemáte přehled o tom, co se vlastně děje. Bohužel hru sužuje i problém, kdy v určitých chvílích dojde na propad frameratu. Jsou to spíše chvilková zakolísání ale jsou už znatelná. Třeba se to podaří v následujících updatech napravit.

The Last Guardian navzdory délce svého vývoje vyšel a dokázal naplnit co bylo slíbeno. Jde o velmi emotivní příběh a krásnou adventuru, na kterou bude s úsměvem vzpomínat po dohrání. Celkový dojem kazí některé nedodělky, jako je padající framerate nebo zlobivá kamera. Jinak si ale odnesete neuvěřitelný zážitek. Hra je určena všem, kteří si chtějí u hraní odpočinout, lehce zapojit své mozkové závity a odnést si něco více než jen krev mnoha nepřátel na rukou.

The Last Guardian nedisponuje žádnou formou české lokalizace

- Trico
- hádanky