Stronghold 3 – Recenze

Středověká recenze Stronghold 3!

25. 1. 2012

Čekali jsme poněkud dlouho, nějakých pět šest let. Stronghold 3 se nám konečně objevil. Přesně deset let poté co FireFly vydali první díl této středověké strategie. S důstojným příběhem a spešl grafikou a hlavně s vyváženým herním systémem, který nikdy nenudil a uměl nás pořád zabavit i na desítky hodin možná i více. Vize vývojářů pro třetí díl byla slibná, zapomenout na jakýsi omyl, který nastal při vývoji Strongholdu 2 a opepřit hru nádechem prvního dílu a později i datadisku Crusaider. Tento dojem jsme měli po celou dobu vývoje a vše bylo v pohodě, avšak už na začátku musíme říct, že ve výsledku tomu tak zdaleka není. Vývojáři se patrně snažili, jenže asi moc než je zdrávo a nakonec je vše překombinované.

Cíl Vlkova smrt … zase?

Stronghold 3 obsahuje příběh trošku nelogický vůči prvnímu dílu. Když jste se vydali, na první Stronghold výpravu měli jste za úkol odstranit zlého Lorda Vlka, pakliže jste hru dohráli, Vlk byl mrtev a vaši obyvatelé mohli žít poklidný život. Jenže se teď dostaneme k omylu. Ve třetím dílu máte opět výpravu na Vlka, podivné. Hra nám nabízí hned několik módů. Pokud máte povahu dobyvatele je pro vás přichystaná Vojenská kampaň, kde stavíte hrad, budujete silnou armádu, která však není tak pestrá jak tomu bylo v prvních dílech. Stavět můžete nejrůznější dobývací nástroje na prolomení nepřátelských hradeb. Dobývání je podle mě nejlepší, ale zároveň jediná zábavná část. Vše to vypadá pěkně, řady lukostřelců posílají na velké vzdálenosti nepřátelské linie na kolena, stateční rytíři se hrnou vpřed za vítězstvím a slávou. V tom vám dojde, že vojáci moc inteligence nepobrali, a tak se často stalo, že pětičlenná jednotka rytířů s mečem kolem sebe nechá projít nebohého chlapíka co sotva udrží vidle v rukou. Že by soucit slabšího já bít nebudu ? … kdepak tady jsme sakra ve válce! Pokud nedáte jasný rozkaz, jednotka si bude dál stát na místě i kdyby před jejich zraky vypalovali celou vesnici.

Bez lidí to nepůjde

Válčení vás nebaví a chcete si postupně vybudovat ekonomicky stabilní království ? I pro vás tu je kampaň, samozřejmě se jmenuje ekonomická a zpočátku vše vypadá lákavě, jenže teď přichází ta největší katastrofa. Již v první misi vyplavou na povrch všechny nedostatky, a že jich je pěkná řádka. Postavíte hrad, sýpku a sklad s úsměvem na tváři postavíte první dřevorubeckou chatu, najdete naleziště kamenů, postavíte ovocný sad … pozor ! ptáte se kde jsou obyvatelé ? Ty si musíte řádně zasloužit. Stavět obytné domy nestačí. Vše přispívá k tomu, jaká bude vaše popularita. Například množství jídla, to tu bylo i minule, ale tentokrát je vše přitažené za vlasy, ze začátku nemáte šanci s jídlem vyjít. Hned jak se jídlo umístní sadařem, pekařem nebo jiným dodavatelem jídla do sýpky je během okamžiku rozebráno malou populací obyvatelstva. Každý do jednoho je nenažraný a vám během chvilky dojdou potraviny, to zapříčiní úbytek obyvatelstva a nikdo se už nestará o jídlo, a tak se dostáváte do začarovaného kruhu. Krom toho příchod lidí do království závisí také na počasí, takže pokud prší, máte bohužel smůlu, za to že je nepříznivé počasí si můžete sami a nikdo k vám nepřijde. Úkoly v ekonomické kampani jsou poměrně stereotypní, a tak je to samé nahromaďte dřevo, kamení nebo zajistit dostatek jídla ve velice krátkém čase.

Pochmurný svět

Vše toto můžete zkombinovat a vydat se na historické tažení na zmíněného Vlka. Stavíte hrad, budujete armádu, těžíte dřevo, lovíte srnky, udržujete obyvatelstvo šťastné. Tímto se postupně dostane po několika zastávkách až k Vlkovi. Nebo tu je ještě jedna možnost a to volné stavění, kde vás absolutně nikdo do ničeho nenutí, ptáčci si zpívají a vy se vesele kocháte vaším hradem. Bohužel nic z toho čím nás vývojáři krmili po celou dobu vývoje prostě nefunguje, vše je jeden velký omyl. Stronghold 3 disponuje mnoha nápady, vychází z původní série, ale vše je tak komplikované a jednotlivé části k sobě nesedí jako pruhované tričko ke kostkovaným kalhotám. Taktéž grafika je na tom špatně, tráva rozhodně nevypadá jako tráva, veškeré prostředí působí tak uměle. Osobně žít v takovémto světě tak mám každý den hrozné deprese. Po celou tu doby vám ke hraní nehraje žadná stedověká hudba na rozptýlení a zábava je kdesi jinde.

Bohužel se to po druhém špatném dílu opět nepovedlo a to vše vypadalo tak slibně. Vývojáři slíbili úchvatné zážitky, které v nás panovaly při hraní prvního dílu ale kdepak. Z hraní si spíše odnesete negativní energii, protože je docela možné, že se při hraní opakovaně rozčílíte. Na první díl a hlavně datadisk Crusaider rád vzpomínám a občas si jej ještě zahraji, ale myslím si, že by tuto značku měli vývojáři nechat odejít do důchodu ještě s nějakou troškou cti, pokud ji však, u některých fanoušků Stronghold neztratil kompletně.

- Myšlenka
- Dobývání hradů

- Grafika