Splinter Cell: Conviction – Recenze

Špionážní recenze na Splinter Cell: Conviction!

1. 5. 2010

Zapomeňte na vše, co znáte o špionážní sérii Splinter Cell. Ačkoliv je Sam Fisher zpět, tak v úplně jiné formě. Je tu pátý díl s podtitulem Conviction, který posouvá stealth akci zase o kousek dále. Splinter Cell: Conviction by měl ukončit příběh okolo tajného agenta Sama Fishera, který po smrti své dcery Sarah odešel z vládní organizace Third Echelon. Náhle, ale zjistí, že smrt jeho dcery nebyla náhodou, nýbrž dobře promyšlenou vraždou. A proto se Sam vrací zpět na naše obrazovky, aby rozluštil všechny osobní problémy.

Příběh jako z filmu

Příběh je podán excelentním způsobem. Ten je vyprávěn starým Samovým přítelem Victorem, kterého uvěznili a chtějí vědět vše o tom, co Sam dělal. Příběh je prostříhán několika momenty z minulosti. Například i z Iráku, kdy byl Sam ještě u vojenské jednotky N.A.V.Y. Seals. Začátkem se hra odehrává na Maltě a poté se přesouvá do Washingtonu D.C., ve kterém se podíváte k Lincolnově Památníku či do Bílého Domu, ale také zavítáte do budovy Third Echelonu. Jejím novým bossem se stal krutý a nemilosrdný Tom Reed, který touží po nadvládě pomocí nového vynálezu v podobě EMP bomby. Ta dokáže při výbuchu zneškodnit všechen elektrický proud v dosahu. Nečekaně má Reed prsty i ve vraždě Sarah a proto se snaží Sama uvěznit, což se mu také povede, ale bývalá Samova spolupracovnice Anna Grimsdottirová mu pomůže utéci a za to po něm chce, aby zjistil více o Reedových plánech. Takže se připravte na spoustu zvratů, ale i nečekaných překvapení. Většina skalních fanoušků původní série nebude nadšena lehčí obtížností, než u dřívějších dílů. Pokud si osvojíte používání všech schopností, tak na lehkou a střední projdete hru prakticky bez sebemenších problémů za šest až sedm hodin. Ale pokud si troufnete na realistickou obtížnost, budete mít co dělat. Umělá inteligence nepřátel je na vysoké úrovni, ačkoliv to z počátku nevypadá, tak jsou opravdu chytří a neustále prohledávají každý kout, ve kterém byste se mohli nacházet. Obzvlášť na nejtěžší obtížnost jste prakticky bez šance projít bez toho, aby vás někdo spatřil.

Revoluce ve stealth akci

Tvůrcům se podařilo zachovat snad všechny základní prvky opravdové stealth akce, ale přece jen pár věcí chybí. Hlavním nedostatkem je asi nemožnost přenášení mrtvých těl. Dále chybí noční vidění, hackování počítačů a odemykání zámků. Ale při hraní si ani nevzpomenete, že tyto možnosti ve hře nejsou. Naopak hlavní hrdina dostal několik nových schopností jako „Mark and Execute“, díky které si můžete z bezpečí úkrytu označit až čtyři (u každé zbraně je jiný počet označení) nepřátele a poté je z výhodné pozice zneškodnit pomocí jediného stisku tlačítka. Což usnadňuje postup přes některé obtížnější pasáže. Z počátku jsem se tohoto bál, ale nakonec smekám, protože když se to povede, vypadá to opravdu úchvatně a také to vylepšuje celkovou zábavu, které je opravdu dost. Dále je tu „Last Known Position“. Tam, kde vás nepřátelé naposledy zahlédli, se objeví silueta vaší postavy. To vám zaručeně pomůže, protože se protivníci zaměří na prohledávání blízkého okolí vaší poslední známé pozice a vy je můžete potichu obejít a bez povšimnutí zlikvidovat. Vyslýchací scény působí naprosto neuvěřitelně a akčně, ve kterých se budete naprosto vyžívat. Během ní můžete vyslýchanou osobu přesouvat k okolním objektům a pořádně mu třeba o piáno omlátit hlavu. Boj zblízka se v Convictionu neuvěřitelně povedl. V blízkosti každého nepřítele, máte možnost ho sundat rychle a efektivně. Můžete ho použít i jako živý štít.

Technické vymoženosti

I když už Sam nedělá pro Third Echelon, tak má stále přísun těch nejlepších věciček, se kterými budete k smrti děsit své nepřátele. I když už ve hře není k dispozici staré dobré noční vidění, místo něho tu jsou sonarové brýle, které vám umožní jak vidět ve tmě, tak i přes dveře či zdi. Dále máte přísun těch nejnovějších hračiček, co jsou nyní dostupné díky černému trhu. Do Samova inventáře přibyla nová lepící kamera, která se dokáže přichytit na cokoliv. Pomocí ní můžete odlákat nepřítele a poté ji odpálit, nebo jen mrknout, co se děje za rohem. Další novinkou je přenosné EMP, které dokáže na moment vypnout všechna světla v daném rozsahu a tím oslepit protivníky. Co se týče zbraní, tak máte na výběr z obrovské škály pistolí, samopalů nebo útočných pušek. Každou zbraň nebo gadgety si můžete vylepšit pomocí nového P.E.C. systému, který se nechal inspirovat Rainbow Six. Ten umožnuje si vylepšit svoji výbavu pomocí tří upgradů, které zvyšují přesnost, dostřel, počet označení, rozsah výbuchu a další.

Doplnění kampaně

Po kampani jednoho hráče máte možnost si zahrát kooperativní kampaň pro dva hráče, která vám zabere okolo pěti hodin plné akce a zábavy. Ta se odehrává na Ruském území, kde v roli Archera (amerického agenta pracujícího pro Third Echelon) a Kestrela (ruský agent pracující pro Voron – obdoba Third Echelonu). Máte za úkol vrátit zpět ukradené hlavice.

Dále je tu Deniable Ops. Ten obsahuje celkem tři módy pro jednoho hráče a čtyři pro dva hráče. První z módů je Hunter. Za úkol máte eliminovat všechny nepřátele. Druhý je Last Stand. Musíte před vlnami nepřátel bránit EMP bombu. Další je Infiltration. Musíte zneškodnit všechny hlídky bez povšimnutí. Aby, jste to měli těžší, čekají na vás různé pasti v podobě laserů či kamer. Poslední mód, který můžete hrát pouze ve dvou hráčích je Face Off. Musíte získat více bodů za zabíjení patrol, než druhý hráč. Vývojáři nezapoměli ani na dva hráče u jedné konzole a proto si můžete zahrát i pomocí rozdělené obrazovky, tedy split-screenu.

Atmosféra by se dala krájet

Technické zpracování v některých momentech vypadá naprosto úchvatně, i když nepřináší nic revolučního, budete ohromeni. Atmosféru celé hry vylepšuje nový systém zadávání úkolů. Ty se promítají přímo v okolním prostředí. Jdete po ulici a na jednou se na protější budově objeví obrovský nápis „Infiltruj se do zámku“. Opravdu skvělý nápad. Velmi užitečný je nový systém barev. Ten rozpozná, že když jste ve stínu, obraz hry zčernobílý, a poté co vylezete na světlo, okamžitě se zabarví. Tím opět dostáváte možnost si detailně naplánovat útok. V některých misích se budou po mapě pohybovat nic netušící občané, kteří žijí, tak trochu vlastní život. Jakmile začnete řádit před nimi, začnou panikařit a rozutečou se na všechny strany. Celou hrou vás doprovází vynikající hudba, která podtrhuje již dost napjatou atmosféru. Hře není prakticky co vytknout, protože přináší technicky téměř bezchybnou podívanou.

Splinter Cell: Conviction přináší úplně nový způsob stealth akce, který si najde spoustu nových příznivců, ale i odpůrců. Kampaň bohužel není příliš dlouhá, ale vtáhne vás do děje a nepustí vás, dokud neuvidíte závěrečné titulky. Že by nejlepší díl série? No, to záleží už jen na vás.

- Parádně podaný příběh
- Široký arzenál
- Boj nablízko