Recenzia NHL 19: Známy gameplay v novom kabáte

Čo prinieslo nové spracovanie hokejového fenoménu?

14. 9. 2018

NHL 19

Vydávanie nových počinov v podobe virtuálnych športov ako NHL, FIFA alebo NFL predstavuje pre Electronic Arts takpovediac každoročnú rutinu. Tieto počiny patria medzi najobľúbenejšie a najpredávanejšie hry naprieč všetkými platformami, čím sa z EA stáva monopól vo sfére športových titulov. Každý jeden rok počúvame o nových vychytávkach, revolučných novinkách a odlišnostiach od predchádzajúcich verzií v týchto sériách, no napokon sa dočkáme takmer na vlas rovnakej hry, ktorej jediným rozdielom sú hráči na súpiske, nové prevedenie herného menu alebo v lepšom prípade nové herné módy. Nové hokejové spracovanie v podobe NHL 19 nakorčuľovalo aj do našej redakcie. Podarilo sa hre dať gól alebo minula bránku záujmu?

Ako už býva zvykom, predstavenia novej hry zo série NHL sme sa dočkali ešte v júni/červnu na tohtoročnej E3. Prezentácia sa niesla v zaužívanom duchu ohlásenia nového systému fyziky hráčov, lepšieho grafického spracovania a nových možností. Čo však mohlo reálne zaujať, je prínos nového režimu s názvom World of Chel. Začnime teda rovno zhurta a predstavme si ho.

Z rybníka až na štadión

World of Chel predstavuje nový herný mód, ktorý sa pridáva k ikonickým režimom ako sú Be a Pro, Hockey Ultimate Team alebo minuloročný prídavok v podobe NHL Threes. Tento prvok toho prináša o niečo viac. Zhostíte sa úlohy ako inak – hokejistu, ktorý sa snaží presadiť od najzákladnejších amatérskych líg až po vrcholovú súťaž, kde je možné si zahrať s profesionálnymi hráčmi, ale aj s historickými legendami ľadového hokeja. Svoju postavu vylepšujete ako známym bodovacím systémom, tak aj po vizuálnej stránke pridávaním oblečenia alebo rôznych doplnkov. Tie sa vám postupne odomykajú z „EA Sports tašiek“, ktoré získavate za plnenie úloh a samozrejme za vyhrávanie zápasov. Svojmu hernému alter-egu môžete okrem iného vybrať aj gólovú oslavu, hlášku alebo charakteristické pohyby.

Nového prevedenia sa dočkalo aj hlavné herné menu. Nejedná sa závratnú zmenu, no určite poteší.

NHL

Získané predmety sa nefixujú iba na vami vybranú pozíciu, takže v roli útočníka môžete vyhrať betóny, či lapačky a v úlohe brankára zas bundy, nohavice, čiapky a iné amatérske vybavenie. V tomto móde si môžete vybrať až zo štyroch dostupných herných plánov. Vo World of Chel vylepšujete postavu na základe nazbieraných bodov, ktoré možno získať aj hraním ostatných módov. Čo je však maximálne potešujúcou správou je skutočnosť, že vo World of Chel sa nenachádzajú absolútne žiadne mikrotransakcie. Na pomery EA je tomu len veľmi ťažké uveriť, no je to tak.

V herných taškách nájdete všetko od nohavíc, mikín, čiapok až po hokejky, rukavice a doplnky.

Jedným z nich je NHL Threes, ktorý bol do hry zaradený už minulý rok. Jedná sa o akčnejšie prevedenie hokeja v režime 3 na 3, s použitím vychytávok v podobe Money Pucks. Tieto puky dokážu po strelení gólu ubrať bod súperovi, alebo naopak niekoľko bodov pridať na váš účet. Ďalšími módmi, vďaka ktorým môžete zbohatnúť vo World of Chel je tímová onlinová hra EASHL alebo novinka s názvom ONES. V druhom menovanom móde sa postavíte proti ostatným hráčom, pričom každý hrá sám za seba. ONES predstavuje ideálnu možnosť na predvedenie sólo akcií a fintičiek, ktoré sa naučíte v ostatných režimoch. V neposlednom rade tu patrí aj očakávaný systém ProAM, v ktorom si zahráte po boku hviezd ako Wayne Gretzky, Mario Lemieux alebo Gordie Howe.

Vylepšené kolízie a fyzika? Určite áno

Aj keď sa tieto dva prvky zdajú ako každoročné ťahanie za nos, opak je pravdou. NHL 19 priniesla naozaj citeľné novinky v systéme pohybu hráča, ktorý vám udrie do očí hneď po prvom vhadzovaní. Hráči sa pohybujú omnoho realistickejšie, určitým rozkývaným spôsobom, ktorý vyzerá omnoho dôveryhodnejšie ako systematické korčuľovanie na báze robota. Každá otočka alebo zabrzdenie má vplyv na váš postoj, preto sa musíte mať na pozore pred okoloidúcimi hráčmi. Tí vás v takejto situácii vôbec nebudú šetriť a pošlú vás rýchlo k ľadu.

Teasovaný upgrade sa netýka iba samotného korčuľovania, ale aj rôznych otočiek, hitov a samozrejme pohybov brankára. Pri bitkách je odteraz nutné brať oveľa väčší ohľad na rovnováhu hráča, preto si každý úder alebo manéver musíte dobre rozmyslieť. Niekoľko krát sa mi dokonca stalo, že po nepresnom výpade som sám skončil na zemi, čo sa v predošlých dieloch stávalo len veľmi zriedkavo. K tomuto bodu možno opomenúť aj niekoľko inovácií v prípade mimiky samotných hráčov, či už na klzisku alebo pri ukážkach zo striedačky. Hráči dostali oveľa viac priestoru pri reakciách na góly, vylúčenia alebo tvrdé strety s protivníkom. jednou z vecí, ktorá sa z NHL 19 vytratila oproti minulému dielu (čo je výbornou správou), sú prehnané charakteristické pohyby a úkony.

Kolízie a napádania sú realistickejšie ako kedykoľvek predtým.

Tento úkaz som si z minuloročnej NHL-ky zapamätal na príklade Patricka Kanea z tímu Chicago Blackhawks a pokiaľ ste si ho všímali aj vy dostatočne, určite ste na túto bizarnosť prišli aj vy. V NHL 18 si tvorcovia pomysleli, že pridať Patrickovi charakteristickú črtu v podobe neustále vytŕčajúceho zubného chrániča bude sympatické okorenenie hry. Podobný krok zvolili aj v prípade ostatných ikon jednotlivých klubov ako Ovechkin, Crosby alebo McDavid. V konečnom dôsledku sa však zaslúžili iba o otravné prvky, ktoré naviac vôbec nepasovali do realistického konceptu.

Tentokrát je mimika tváre založená na reálnych „virtuálnych emóciách“ a nie len na bezpredmetných pohyboch očí a úst. To sa však nedá povedať o účastníkoch v hľadisku. Návštevníci zápasov sú stále takmer úplne rovnakí ako v prípade posledných rokov. Rovnaké gestá, rovnaký vzhľad a rovnaké pohyby. Samozrejme, spracovanie fanúšikov nie je vôbec tak dôležité ako realistickejšia konštrukcia hráčov, preto tento prvok môžme EA odpustiť.

Odmeňte sa hraním

Hockey Ultimate Team predstavuje jeden z najzábavnejších módov NHL od Electronic Arts už po niekoľko rokov. V HUT je možné zabávať sa doslova hodiny, či už sa jedná o plnenie rôznych výziev, kompetetívne hranie s inými hokejovými nadšencami alebo jednoduchý postup v singleplayerových rebríčkoch. Minulý ročník priniesol veľmi vítané prvky, vďaka ktorým bolo možné si rýchlejšie zaobstarať väčší obnos hernej meny, za ktorú sme si následne mohli nakúpiť našich obľúbených hráčov, logá, dresy alebo štadióny. Tentokrát ale ušetríme ešte viac námahy a ťažko zarobených mincí, nakoľko nás odmení samotný postup v hre. HUT teraz obsahuje výzvy, za ktoré dostanete nielen finančné odmeny, (samozrejme sa jedná o virtuálne peniaze) ale aj hráčov na hosťovanie. Tých získate na určitý počet zápasov, počas ktorých ich môžete povolať do akcie. Takmer od začiatku sa jedná o hráčov 85+, ktorí vám výrazne dopomôžu k lepšej tímovej synergii a dosiahnutým výsledkom. Ak ste fanúšikom tohoto režimu tak mi určite dáte za pravdu, že budovanie poriadneho tímu dá celkom zabrať nie len virtuálnej peňaženke, ale aj voľnému času. S funkciou „Hráči na hosťovanie“ bude postup v singleplayerových ale aj v online ligách oveľa jednoduchší ako kedy predtým.

nemáte dosť peňazí na nových hráčov? Nevadí, jednoducho ich získajte na hosťovanie.

Okrem spomínaného HUT sa vylepšenia dočkal aj zábavný NHL Threes, ktorý obsahuje viac hráčov, maskotov a štadiónov. Režim je riešený znova v podobe postupne sa odomykajúcich zápasov, v ktorých musíte plniť výzvy za odmeny v podobe hviezd. Na základe počtu hviezd sa bude odvíjať aj váš postup jednotlivými divíziami. Ostatné módy ako klasická cesta za Stanley Cupom, Be A Pro alebo ostatné nestarnúce legendy ostali v princípe nezmenené. No iba pokiaľ sa nejedná o interný spôsob a vizuál v zápasoch hry. Vyhrávanie je stále rovnaké, no odmeny sú lepšie a hlavne častejšie. Týmto krokom si EA poistilo neustály cyklus vracania sa do jednotlivých herných módov, za čo nebudeme tvorcov určite kritizovať.

Verdikt

NHL 19 predstavuje všetky kvalitné prvky, na ktoré sme si už počas dlhých rokov sérii zvykli, s doplnkom nových režimov a niekoľkých zmien. Jadro hry ostáva samozrejme rovnaké, veď prečo (a hlavne ako) by mali tvorcovia meniť niečo, čo baví hráčov bez mála dve dakády. Klasické formy hokejových stretnutí si môžeme užiť okrem zaužívaných režimov ako Hockey Ultimate Team, Be a Pro alebo klasického rýchleho zápasu v nových módoch World of Chel, NHL Pro AM alebo minuloročnom počine NHL Threes. Čo sa týka inovácií, Electronic Arts sa tentokrát naozaj predviedlo a zamakalo na upgradoch fyziky, grafického spracovania hráčov a niekoľkých ďalších doplnkov. Nejedná sa o majoritné zmeny, no aj tieto úkazy nás po niekoľkých rokoch potešia navzdory tomu, že sa jedná o pomalý postup. Úprimne si myslím, že skok medzi NHL 19 a minulým ročníkom cítiť oveľa viac ako v prípade predošlých hier. Možnosť zahrať si za legendárne postavy ľadového hokeja ako Gretzky, Lemieux alebo Selanne podporujú nové herné zážitky v podobe akejsi „kapane jedného hráča“.

Nejde však o kampaň v pravom zmysle slova. No pri otváraní balíčkov, vylepšovaní svojho hráča a vizuálnom upravovaní máte pocit, ako by ste sa naozaj stali súčasťou hokejového sveta. Podobného vylepšenia sa dočkal aj extrémne populárny Hockey Ultimate Team, ktorý vás tentokrát odmení oveľa viac ako kedy predtým. Electronic Arts nás straší nevítaným hosťom v podobe mikrotransakcií oveľa v menšom rozsahu, ako v prípade predošlých titulov značky. Zástancovia starej školy mi ale určite dajú za pravdu, že je lepšie sa potrápiť a vyhrať, ako jednoducho kúpiť. Problém však je v tom, že vyhrávanie odmien a predmetov je v niektorých prípadoch dlhodobou záležitosťou, ktorá zaberie viac času, ako by ste možno chceli. Mimo hráčov sa však vo väčšine prípadov sa jedná iba o predmety kozmetických úprav, takže to v podstate žiaden vplyv na vaše schopnosti nebude mať. V prípade hokejovej série sa opäť potvrdilo, že tvorcovia majú výborný hudobný vkus a preto si aj v tomto prípade užijeme mnoho kvalitných soundtrackov naprieč rôznymi hudobnými štýlmi. NHL 19 je skrátka tou starou dobrou hokejovou zábavou, ktorú zažívame už desaťročia. V tomto prípade však EA pridalo niekoľko nových ingrediencií a finálna chuť sa tak výrazne vylepšila. Neváhajte a ponorte sa do hokejového šialenstva aj vy!

NHL

- Príjemná dávka nových možností
- Realistickejší pohyb hráčov