RECENZE: DiRT 5 – Krása závodů na blátě

DiRT 5 ukazuje, jak by měly vypadat závodní hry!

6. 11. 2020

Série DiRT patří mezi ty nejkvalitnější rallye hry, jaké kdy vznikly. S velkým povděkem jsem přijal fakt, že se chystá plnohodnotný pátý díl. DiRT se vždy snažil o to, aby byl někde na pomezí mezi arkádou a simulací, ale můj osobní názor je, že měl vždy o něco blíže k arkádovému hraní. To je ostatně dobře, stačí se podívat například na sérii Forza Horizon. Jak to tedy dopadlo u DiRT 5?

Příběhově se toho od DiRT 5 nedá čekat příliš mnoho, ale i tak se snaží o parádní kariéru. Tou vás budou doprovázet dabéři Troy Baker – AJ a Nolan North – Bruno Durand. Ti vám budou dělat průvodce a komentátory celé kariéry. Co je na kariéře však velmi sympatické, tak to je fakt, že vás netlačí do konkrétních závodů. Můžete si libovolně vybrat, který si pustíte a jak se dostanete až na konec.

To musím hned na počátku pochválit. Není tu snaha vás za každou cenu tahat do konkrétních závodů, což dává možnost se vyhnout závodům a turnajům, které vás nelákají nebo vyloženě nebaví. Za to patří autorům velký palec nahoru. Je však třeba říct, že kariéra toho nabízí poměrně hodně. Kromě běžných závodů jsou tu i extrémní okruhy nebo například Land Rush, který přidává do závodů roli náhody a mění běžné podmínky.

Poměrně solidní ale zábavnou výzvou je Ice Breaker, který se odehrává kompletně na ledu, takže si asi každý dokáže představit, jak náročné tyto tratě jsou. Každý závod ještě obsahuje unikátní výzvy. Ty jsou vždy tři a jsou spíše jako doplněk. Hráči tak přináší slávu a peníze navíc. Kariéra je v tomto ohledu dobře vyvážená a nabízí přesně ten zážitek, jaký by člověk od rallye titulu očekával.

Lehké zklamání přijde ve chvíli, kdy je kariéra dokončena nebo se chcete pustit do něčeho dalšího. Hra pak nabízí v podstatě jen arkádový výběr jednotlivých závodů a poté multiplayer. Možná je škoda, že se zatím autoři brání tomu, aby nabídli komplexní mapu, která by mohla sloužit jen na projížďky, jako je tomu v již zmíněné Forza Horizon.

Co se týče multiplayeru, tak ten se poněkud hůře hodnotí, neboť na serverech je zatím relativně málo hráčů. Důležité však je, že spojení nevykazuje žádné významné problémy, snad až na jeden konkrétní případ. Hra běží plynule a nedochází k potížím. Poněkud zarážející ale je, že titul nabízí jen obyčejné multiplayerové projížďky.

Částečnou frustraci z nedostatku obsahu může vynahradit ještě Playgrounds, což je editor pro tvorbu vlastních arén. Editor je v podstatě jednoduchý. Je totiž zpracovaný tak, aby si v něm mohl arénu vytvořit kdokoliv bez větších komplikaci. Velkou výhodou je, že výtvory lze také nabídnout a sdílet s ostatními hráči a totéž platí o cizích výtvorech, které můžete hrát. To je rozhodně fajn a měl by to být hlavní motivátor k tomu, aby se hráči k závodění pravidelně vraceli.

DiRT 5 nabízí 9 hlavních lokací ve kterých se jednotlivé závody konají. Nechybí tak Brazílie, Itálie, Řecko, Nepál, Maroko, Norsko a další. Celkově hra nabízí něco málo přes 70 tratí, které se poté mění také za pomoci povětrnostních podmínek a denního cyklu.

Co potěší našince při výběru aut a ostatně samotná hra tímto vozidlem začíná, tak to je Škoda Fabia RS, kterou si můžete osedlat a její jízdní vlastnosti jsou velmi dobré. Vozidla jsou v DiRT 5 rozdělena do několika tříd. Vyzkoušet si tak můžete aktuální rallye vozy, starší ročníky či dokonce některé legendy. Nechybí ani možnost závodit v buginách či offroadech. Celkově je zde přes 60 licencovaných vozidel a jak už bylo zmíněno, tak Škoda Fabia udělá radost.

Možná je škoda, že ve hře není žádný tuning. Sice nechybí možnost si vozidla různě polepit a barevně upravit, bohužel ale nejde zvyšovat jejich výkon. Většinou jsem zvyklý jezdit z pohledu třetí osoby, tedy že vozidlo mám na trati před sebou. Pohled z kokpitu je zde také a bude určen zejména pro vlastníky volantů, jen možná zamrzí fakt, že interiérům vozidel se v Codemasters nějak výrazně nevěnovali. Pravdou však je, že u rallye vozů to zřejmě není tak podstatné.

Jak už se dá vypozorovat z dostupných materiálů, tak DiRT 5 je velmi pěkná hra na pohled. Pohání ji EGO Engine, který vyvinuli Codemasters pro své vlastní účely. Ten umožňuje hru spustit v režimu 30fps se zaměřením na grafiku nebo pak režim 60fps, který je plynulejší, ale hra nevypadá tak dobře. Auta se sice nevyrovnají tomu, na co jsme zvyklí například v sérii Gran Turismo, ale jsou velmi pěkně vymodelována. Nechybí tu ani solidní odlesky a samotné tratě jsou velmi dobře nadesignované a ani okolí nepůsobí tak strnule, jako tomu bylo dříve. Bohužel nemohu porovnat, jak hra bude vypadat na konzoli PlayStation 5. Tam autoři slibují výrazně lepší grafický zážitek.

DiRT 5 mě ve výsledku vůbec nezklamal. Od hry jsem si dost sliboval, a nakonec dostal to, co dělá závodní hry skvělými – perfektní hratelnost. Komu možná nepřijde titul tak dotažený, tak budou vyznavači simulátorů. DiRT 5 je o zábavě, nikoliv o honbě za dokonalostí. Kariéra je velmi zábavná a dost se vyřádíte také na editoru map. Jak to tak vypadá, tak letos nás už lepší závodní hra nečeká, což je s příchodem next-gen konzolí pro Codemasters ideální příležitost.

- skvělá hratelnost
- solidni grafika
- dobrá kariéra