Recenze Asus ROG Phone II: Herní dělo, které překvapí

Jaký dojem dělá na milovníka her herní telefon?

10. 1. 2020

Ještě před několika lety bych si netroufl tvrdit, že se dají na trhu najít kvalitní a výkonné smartphony, na nichž si zahrajete i ty nejmodernější pecky s grafikou, jež se může hravě rovnat konzolovým a počítačovým hrám. Doba však pokročila a mně se do ruky dostal na první pohled futuristický Asus ROG Phone II, který mě donutil tento názor přehodnotit. Konec konců, již první generace dokázala, že má co nabídnout a hráči z ní byli u vytržení. Na širší veřejnost ale příliš neapelovala a zálibu se v ní našla spíše úzká cílová skupina. Nejinak je tomu i v případě nástupce, který slibuje ještě větší výkon, našlápnutý fotoaparát a téměř o třetinu vyšší kapacitu baterie. Má cenu do tohoto monstra investovat?

Obsah balení a technické specifikace

Jak jsem již zmínil, telefon se nese v nadmíru futuristickém stylu a je vidět, že Asus v tomto ohledu nešetřil ani na samotném balení. To totiž připomíná podlouhlý pentagon, oděný do černého hávu a lemovaný originálními rytinami a vzory. Nechybí rudý nápis ROG Phone, vyvedený v horním rohu, a na dotek příjemný materiál, který jasně naznačuje, že se uvnitř ukrývá něco speciálního. Ač je balení poměrně velké a nepraktické, má to své důvody. V samotném vnitřku se totiž nachází stejně tvarovaný obal, jenž po stranách ukrývá nabíječku, příslušenství, dodatečné chlazení a nakonec také samotný telefon. Díky nanejvýš unikátnímu a podlouhlému tvaru je tedy zařízení naprosto v bezpečí a přežije i násilnější manipulaci. Obsah také potěší, kromě malého větráčku, který lze připevnit na záda telefonu, a docílit tak efektivnějšího chlazení, totiž v balení najdete i zadní kryt. Je zkrátka vidět, že Asus se zaměřil na jediné – přibalit vše, co by hráči mohli před prvotním spuštěním telefonu potřebovat.

Pokud vás zaujal zmíněný dodatečný větrák, jenž lze zapojit do speciálního konektoru, a aktivovat tak herní režim, má to svůj důvod. Co se technických specifikací týče, je ROG Phone II jedním z nejvýkonnějších zařízení na trhu a jeho parametry vás o tom rychle přesvědčí. Uvnitř tenkého těla, za 120Hz, 6.59palcovým tvrzeným AMOLED displejem o rozlišení 2340 na 1080 pixelů, totiž tepe procesor Snapdragon 855+ o rychlosti až 2.96Ghz, který doplňuje 12GB RAM, 512GB uložiště a baterie o kapacitě 6000 mAh, tedy zhruba o třetinu více než v případě předchozí generace. Pokud si tedy chcete vychutnat nejvyšší možný výkon a zahrát si na maximální detaily, malé dodatečné chlazení na zádech telefonu přijde vhod. Větrák je navíc poměrně tichý, kompaktní a po celé šířce obepíná zařízení, tudíž se nemusíte bát, že vám během hraní vypadne. Stejně tak je to i s celou konstrukcí ROG Phonu, který je tenký, zaoblený a skvěle padne do ruky i přes rozměry displeje. Asusu se navíc podařilo vyhnout výřezu, který by dojem z hraní kazil a působil by poměrně nevzhledně. Místo toho je displej na horní a dolní straně ohraničen tenkými černými pruhy, zatímco po stranách má v podstatě neexistující rámečky. Kromě výkonu tak telefon nabízí i nanejvýš elegantní a futuristický design, který se ani po několika týdnech neomrzí. Samozřejmostí je USB-C, čtečka otisků zabudovaná v displeji, rozpoznání obličeje, gyroskop, snímač okolního světla, vibrace a ultrazvukové senzory.

Uživatelské rozhraní

Zpočátku jsem se mírně obával, že bude uživatelské rozhraní působit chaoticky, neorganizovaně a poslouží více či méně jen jako odkladiště ikonek her a nainstalovaných aplikací. Naštěstí jsem se zmýlil, Asus umí totiž skvěle nadesignovat i uživatelské prostředí, které zdánlivě odpovídá zbytku telefonu. Je pompézní, originální, do očí bijící a především epické, což jen podtrhuje celkovou snahu společnosti zapůsobit zejména na hráče. Čekáte-li tedy úhledné, minimalistické a nenáročné UI, doporučuji poohlédnout se jinde. ROG Phonu nešetří zkrátka na ničem a místo standardního čistého Androidu 9 Pie nabízí speciální nástavbu, která se jmenuje jednoduše ROG UI. Hned po zapnutí telefonu na vás tedy vyskočí uvítací obrazovka, kde najdete přehled nejnovějších informací tak, jak jste zvyklí. Rozdíl je především v pozadí, které je červeně prosvícené a skvěle ladí s ikonkami, které jsou rudě ohraničené. Zbytek rozhraní, zejména tedy nastavení, včetně systémových aplikací a zpráv, je navíc oděn do temného hávu, který připomíná Dark Mode a kontrastuje s červenou barvou. Na netradiční barvy si ale rychle zvyknete, a stejně tak na ovládání, jenž je intuitivní a příliš se neliší od standardního, čistého Androidu.

Pokud však zrovna nehodláte na telefonu číst zprávy, nebo pracovat, což bych vzhledem ke kombinaci barev a obecně svéráznému stylu příliš nedoporučoval, jistě vás potěší herní režim X. Po jeho zapnutí se změní jak pozadí, jenž začne rudě žhnout,  tak samotný výkon, který poposkočí o pár taktů výše a vymáčkne z hardwaru ještě o několik procent více. Potěší také prosvícené logo ROG na zádech telefonu, které po zapnutí módu hraje všemi barvami a jen podtrhuje celkový dojem z telefonu. Herní režim si samozřejmě můžete libovolně upravit, stačí zamířit do Amoury Crate, speciální systémové aplikace, která vám automaticky seřadí nabídku her a pomocí profilů vám umožní u každého titulu zvlášť nastavit herní teplotní limit, přetaktování procesoru, rychlost ventilátoru, intenzitu systémového světla i spotřebu energie. V témž nastavení nechybí možnost přizpůsobit si citlivost, ovládání, obnovovací frekvenci i mapování kláves nebo nejrůznější makra. Pokud vám tedy nestačí nastavení ve hře a máte tendenci šťourat se v detailech, aplikace Armoury Crate vám toto umožní. V kolonce Konzole navíc můžete v reálném čase sledovat využití procesoru, grafické karty, operační paměti, uložiště a baterie, díky čemuž máte přehled o tom, jak moc daná hra systém vytěžuje. Zbytek uživatelského prostředí se ale nese v poměrně tradičním duchu, na nějž jsou majitelé Androidu 9 zvyklí.

Dojmy z testování

Příliš dlouho jsem neotálel a rovnou se vrhl na jedny z nejnáročnějších her, které lze na Google Play najít. Konec konců, výkon má zařízení dostatečný, a tak jsem se rozhodl hardware pořádně protěžovat. Mou první zastávkou byla legendární mobilní hra PUBG Mobile, která je sice optimalizována pro mobilní telefony a na nejnižší detaily je hratelná téměř na čemkoliv, ale v případě zvolení lepšího nasvícení, dynamických odlesků a detailních textur dá procesoru pořádně zabrat. I přes rozlišení 2K, frekvenci 120Hz a nejvyšší možné nastavení se hra ani jednou nezasekla, a to ani během nejintenzivnějších bojů. Jelikož aplikace Armoury Crate nabízí kromě několika benchmarků i ukazatel snímků za sekundu, při dlouhodobém monitorování číslo ani jednou nekleslo pod 60 FPS. Možnost upravit si citlivost a pohrát si s mapováním kláves navíc notně zjednodušila ovládání, což výrazně přispělo k lepším herním výsledkům. Nejiná situace nastala i v případě závodní hry Asphalt 9: Legends, jež se může chlubit nejpovedenější a nejnáročnější grafikou ze všech mobilních her. Opakoval se stejný scénář a uplatnění zde našel i 120Hz displej. Frekvence se totiž automaticky přepnula na nejvyšší možné číslo, což jen umocnilo herní zážitek. Konec konců, během závodů se počítá každá milisekunda a zrovna v tomto žánru dvojnásobnou frekvenci rozhodně využijete.

Stejně mile potěšil i fotoaparát, který nabízí dva zadní objektivy se závratnými 48 megapixely a v případě druhé kamery 13 megapixely. Nechybí pomocník ve formě umělé inteligence, která dokáže rozpoznat pozadí, světelné podmínky, odlišit různé předměty a podle toho upravit specifikace tak, aby vznikla co nejlepší fotografie. Samozřejmostí je mód portrétu, panoramatu, noční režim a speciální funkce Pro, která zachovává fotky v RAW formátu a až 32 sekund dlouhý záběr. Přední objektiv se může pochlubit 24 megapixely a až 8 různými aplikovatelnými filtry. Fotoaparát se může hravě měřit i s lepšími fotomobily, avšak oproti telefonům za stejnou cenu stále mírně zaostává. Přesto jsou výsledné fotky poměrně kvalitní a běžnému uživateli rozhodně postačí. Prim však hraje video, jenž je možné natočit v rozlišení 4K, tedy 3840 na 2160 pixelů, a to jak ve 30, tak v 60 snímcích za sekundu. Pochopitelně nechybí ani možnost točit ve FullHD nebo HD rozlišení. Amatérští filmaři a fotografové ocení také funkci Time Lapse, díky níž je možné video zrychlit, a Slow Motion. Poslední jmenovaná možnost obsáhne ve FullHD až 240 FPS a v případě pouhého HD se vyšplhá až na 480 FPS. Nemusíte se bát ani otřesů, jelikož má fotoaparát nativní podporu stabilizace obrazu. Pokud tedy milujete focení nebo natáčíte videa, s ROG Phonem nešlápnete vedle. Přesto za tuto cenu najdete lepší a vhodnější alternativy.

Skvěle si hardware vedl i v nově vydaném Call of Duty Mobile, které se přizpůsobilo hernímu režimu X a hra automaticky nastavila grafické detaily na nejvyšší možné. Díky možnosti dynamicky volit mezi dostupnými sítěmi se navíc nemusíte bát, že by  vás kvůli nedostatku signálu či dat v půlce zápasu hra odpojila. Armoury Case totiž nabízí příjemnou vychytávku, která simultánně vyhledá dvě sítě najednou a pokud si necháte zapnutou Wi-Fi i data, tak v případě slabého připojení jednoduše přepne na druhou variantu. Nejednou mi tato funkce zachránila prvního místo v žebříčku a jen podtrhla herní náturu telefonu. O ostatních, méně náročných hrách se nemá cenu sáhodlouze zmiňovat. ROG Phonu si poradil zkrátka se vším, a i přes občasné obstrukce rozhodně dokázal, že je pro hráče jako dělaný. Díky baterii o kapacitě 6000 mAh navíc telefon vydrží nabitý až 2 dny, tudíž se nemusíte bát, že se vám nečekaně po cestě vybije. A pokud ano, stačí využít funkci HyperCharge, pomocí níž se zařízení nabije o poznání rychleji a bezpečněji. Když však pominu výhradně technickou stránku a hardwarové parametry, nadšený jsem byl také ze zvuku a reproduktorů. Ty jsou totiž posazeny po obou stranách telefonu a vytváří dokonalý 3D zvuk, který vás pořádně vtáhne do hry, nebo filmu. Pokud si tedy potrpíte na kvalitní zvuk, ROG Phone II v tomto ohledu rozhodně nezklame.

Resumé

Druhá generace herního telefonu ROG Phone od firmy ASUS je právoplatným vládcem mezi herními telefony a kromě nadstandardního výkonu se může pochlubit i vynikajícím fotoaparátem, srovnatelným s lepšími fotomobily, čistým zvukem i povedeným uživatelským prostředím. Jediná nevýhoda tak tkví v ceně, která se v tuzemsku vyšplhala na závratných 26 tisíc. Ač se tedy jedná o vysoce kvalitní zařízení, které má po technické stránce spoustu co nabídnout a nebojí se vytáhnout do boje i proti daleko větším gigantům jako je Razer, je celý koncept poněkud eklektický a ambivalentní. Na širokou veřejnost totiž podobný telefon příliš apelovat nebude, a cílovou skupinou se tak opět stane nízké procento mobilních hráčů, kteří si zařízení mohou dovolit. Pokud totiž chcete čistě herní zařízení, je lepší sáhnout po handheldové konzoli nebo ekvivalentu ve formě tabletu. Obě alternativy seženete podstatně levněji a v celkovém poměru cena-výkon vyjdou daleko lépe. ROG Phone II si tak nějak neumí vybrat mezi tím, zda chce být handheldem, nebo posloužit jako standardní telefon s pořádným výkonem.

V každém případě bych těm z vás, co po telefonu pokukujete doporučil spíše sáhnout po nějaké alternativě, nebo počkat na menší slevu. Konec konců, první generace se momentálně pohybuje kolem ceny 12 tisíc korun, což je vzhledem k možnostem a nabízeným funkcím adekvátní. Jak se říká, na poli trhu se smartphony je ROG Phone II spíše overkill, který demonstruje, že i telefony mohou fungovat jako herní zařízení. Pro běžného hráče se ale jedná o přehnanou investici a pokud zrovna netoužíte dennodenně hrát Call of Duty Mobile nebo PUBG Mobile, nebo si minimálně vystačí s nižšími detaily, dejte od tohoto telefonu ruce pryč. ASUS se v tomto ohledu zkrátka stále hledá a se svou značkou ROG se pouští do nezčeřených vod, které sice mohou mít budoucnost, ale jak již nastínila první generace, zatím je na ni příliš brzy.