Rayman Legends – Recenze

Rayman Legends se hlásí o trůn plošinovkového krále. A upřímně, jde mu to skvěle.

5. 10. 2013

Ubisoft v posledních letech renovuje své staré značky a zároveň se snaží přinášet i nové kousky. Nicméně některé klasiky prostě neomrzí a je jasné že do budoucna má slušně našlápnuto právě Rayman. Po úspěšném rebootu v podobě Rayman Origins se vrací Rayman Legends. Oblíbený hrdina opět dokazuje proč je aktuálním králem plošinovek.

Rayman je zpět!

Rayman Legends je ve své podstatě stejný jako jeho poslední předchůdce, který se vrátil k úplným kořenům série. Rayman je opět skákačkou (plošinovkou) z pohledu třetí osoby ve 2D. Rayman tedy může využít pouze pohybu do stran a nahoru a dolu. Nicméně mu to ke štěstí a štěstí hráčů bohatě stačí.

Po 200 let byl klid, poté co naši hlavní hrdinové včele s Raymanem odstranili ze světa hrozbu a ujali se k dlouhému odpočinku. Nyní však hrozí opět závažná invaze odporné temnoty. Ta pohlcuje svět a Murphy tedy neváhá a všechny hrdiny v poslední hodince probouzí. Je načase vyrazit do boje. Příběh zde vyloženě nehledejte, Rayman na něm nestaví. Je totiž roztříštěn do velkého počtu levelů, které jsou vážně výborné.

Letem světem

Celá hra je koncipována tak, že v hlavním menu máte jednotlivé portréty, v nichž najdete vstup do daného světa. Těch je ve hře celkově 5, přičemž v dalších portrétech najdete další výzvy. Každý ze světů klade na hráče jiné nároky. Světy jsou dále děleny na podsvěty a jednotlivé mise. Například první z nich je velice jednoduchý, oproti tomu ten poslední je zase poměrně náročný a dá vám pořádně zabrat.

V každém z dostupných světů plníte jednotlivé levely, v kterých se snažíte zároveň sebrat dostatečný počet Lumíků a také bytůstek, nazvaných Teensie. V některých misích musíte najít 10 Teensie, které jsou velmi dobře poschovávané, v některých jen 5 a v těch velmi rychlých, které povětšinou jsou jen o vašem úprku, musíte najít 3. Pokud se vám povede najít všechny, tak v takovém případě získáte plné hodnocení z dané mise.

Pokud jde o Lumíky, tak jestliže seberete v misi požadovaný počet, tak se vám postupně otvírá bronzový, stříbrný a nakonec i zlatý pohár. Ty vám postupně zvedají celosvětovou prestiž. Hra totiž veškeré statistiky shromažďuje a porovnává s ostatními. Specialitou je pak platinový pohár, ten získáte v případě, že seberete veškeré Teensie v jednom z podsvětů a pak také světů. Povětšinou se po vás v jednotlivých levelech požaduje 700 Lumíků. Tím pádem si otevřete zlatý pohár a také bonus. Bonus vám odemyká speciality v podobě obludek, nových misí, bonusových Lumíků atd.

Pět světů, 700 Teensie a jeden hrdina

Kromě klasických pěti světů je tu i jeden speciální, který se otevře až v případě že máte nasbíráno 400 Teensie, což vám nějaký ten čas zabere. Ostatně závěrečná mise se otevře až ve chvíli, kdy získáte ze hry veškeré Teensie, což znamená počet 700 a bude vás to stát hodně nervů. A co ještě vlastně Legends nabízí? Inu jsou to například původní levely z Origins, kterých je tu přidáno poměrně dost a odemykají se vám jako bonusy. Pak jsou zde nové hratelné postavy, jichž je skutečně požehnaně a otvírají se vám v závislosti na počtu Lumíků. No a pak jsou zde příšerky, které vám při každém spuštění generují nějaké ty nové Lumíky a další blbinky.

Od Rayman Legends nečekejte žádné bombastické grafické orgie, nicméně je brilantní. Legends se drží stylu předchozího dílu Origins a přináší Raymana tak jak jej máme nejradši. Díky tomu že hra je plně ve 2D, tak veškeré postavičky a objekty jsou vskutku precizně zpracovány. Nejvíce však uchvátí samotný leveldesign jednotlivých úrovní. Ten je vynikající a mnohdy budete mít pocit, že jste nic nevynechali a přesto vám něco chybí. Je to právě tím, jak jsou rozestavěné jednotlivé úrovně. Je třeba v nich důkladně pátrat. Výborně je zvládnuta také zvuková stránka hry a zejména pak speciální mise, o nichž se zmíníme ještě níže.

Zábava bez kooperace

Každý ze světů končí nějakým tím bossem, který je vždy něčím unikátní. Jednou s některým bojujete ve vzduchu s jiným zase na zemi. A někdy prostě utíkáte až na konec, kde jej nějak vyřídíte. Jakmile porazíte bosse daného světa a dostanete se na úplný konec, tak vás čeká bonusová mise v podobě hudebního levelu. A to je prostě neskutečná balada. Levely jsou o útěku, jelikož vás většinou honí nějaká ta ohnivá stěna, příšera či popínavá rostlina a vy v té rychlosti skáčete, mlátíte nepřátele a uhýbáte překážkám. Je to vynikající v tom, že do rytmu vám hraje nějaká známá skladba, jako například Eye of the Tiger anebo třeba Black Betty. Je to paráda a z těchto levelů budete doslova nadšení, tak jako my. Navíc až otevřete poslední „speciální“ svět, tak vás čeká ohromné překvapení.

Obrovskou chybu Ubisoftu však nejde omluvit. Proč tak skvělá hra, jakou Rayman Legends je nemá možnosti kooperativního multiplayeru? Respektive ano, na jedné konzoli si můžete v pohodě zahrát ve dvou, ale proč to sakra nejde online? Vždyť by to byla perfektní zábava. To je bohužel největší chyba této hry. Co se pak týče multiplayeru, tak ten ve hře je pouze v podobě online výsledků a jejich porovnávání. Konají se taktéž denní a týdenní výzvy, které jsou následně vyhodnoceny, a vy za ně pak dostáváte další poháry.

Rayman Legends dokazuje, že aktuálně mezi plošinovkami nemá žádnou konkurenci. Hrdě se vrátil před dvěma lety a nyní je tu zpět a dokazuje, že stále nepatří do starého železa. Velká škoda že chybí jakákoliv možnost kooperativního hraní online, jinak téměř není co vytknout. Rayman je naprosto perfektní hra, která vás zabaví na desítky hodin, a stále nebudete mít dost.

- leveldesign
- perfektní hudba

- chybí online kooperace