Rain – Recenze

Rain se řadí po bok menších her od společnosti Sony, které útočí na vaše peněženky.

2. 10. 2013

Recenzovaná verze: Playstation 3 (hra je exkluzivním titulem této konzole)

Sony se jako jedna z mála společností může chlubit velkým počtem studií, které tvoří vyloženě pod její záštitou. Mezi velkými projekty, jako The Last of Us, Killzone a podobnými, vznikají ale i menší počiny, jako byl Journey, Puppeteer a nyní i Rain. O hře toho nebylo příliš známo. Sony ji pouze prezentovala jako melancholickou hříčku na několik málo hodin, která se mohla chlubit unikátním konceptem. Jak se celé dílko povedlo a stojí za investici zhruba čtyř set korun?

Do víru indie deště

Rain staví na zcela výjimečném konceptu. V podstatě celou hru odehrajete za deště, který je hlavním aspektem této adventury. Hlavní postava malého chlapce se dostane do jakéhosi snového světa. Hratelnost se zakládá na tom, že chlapce vidíte pouze jako siluetu a to jen v případě že stojí na dešti. Jakmile se přesunete pod nějakou stříšku nebo výklenek, tak chlapec zmizí z dohledu. Viditelné jsou však jeho stopy v kalužích vody, případně pokud si umaže boty od bláta, tak jsou vidět jeho chodidla.

Z trailerů bylo vidět, že hra se zaměřuje na tuto koncepci a sem tam bude nutné vyřešit i nějaké ty hádanky. Nicméně hned na začátku se příběh vyvíjí jinak než by se čekalo. V onom světě se potulují jakási monstra, která pronásledují chlapce a také neznámou holčičku, jíž chlapec ve hře sleduje. No a tímto by se dal Rain v podstatě shrnout. Ono totiž není ve hře nic moc dalšího k hraní.

Vaši podstatou je se klidit z cesty velkému monstru a jeho pobočníkům. K tomu využíváte kdejaké překážky, bedny a lešení, abyste se dostali z dosahu. Sem tam ale musíte využít i svůj mozek, abyste se dostali dál. Někdy máte totiž v cestě překážku, kterou nemůžete zdolat, dokud ony potvory nedostanete pryč. Jelikož nemáte možnost je nijak likvidovat, anebo jen výjimečně, tak se snažíte je odlákat pryč. Jakmile se totiž ocitnete na dešti, tak jste vidět a je po ptákách.

Jedno a to samé, až do konce

Jenže ony hádanky jsou velký problém celé hry. Rain totiž nenabízí nic, co by vás zdrželo na delší dobu. Brzy zjistíte, že veškeré puzzly jsou neskutečně jednoduché a staví na stále stejných principech, které jsou využívány pořád dokola. To je právě největší bolístka hry, protože se ona koncepce brzy omrzí a hra začne nudit. A to je velmi špatně.

Hře Rain se nedá upřít, že má zajímavou atmosféru, ale to co se povedlo Journey tady téměř vůbec nefunguje. Journey vás dokázalo vtáhnout svou atmosférou tak, že celé dvě hodinky jste u Playstationu bez potíží vydrželi a hráli až do konce. U Rainu to zkrátka nejde. Velice dobře autoři vyřešili rozdělení hry. Zatímco Journey bylo celistvé, jen rozdělené na určité checkpointy, tak Rain je rozdělen na jednotlivé kapitoly, kterých je celkově 8. Těžko říct kolik času vám hra zabere, protože někdo se dokáže přes jednotlivé kapitoly prokousat velice rychle. Odhadem to však bude někde kolem 4 hodin, což není zrovna velký příděl.

Pokud jde o zpracování hry, tak to je asi největší devízou hry. Rain je parádně graficky ztvárněno a nepotřebuje k tomu ani jakékoliv barvy. Vše zajišťuje hra světla a stínu a do toho lehké grafické lazení, aby hra nebyla až tak plytká. Principy hratelnosti samozřejmě přidávají všudypřítomný déšť, který udává směr celé hry. Ten ovlivňuje, zda jste všem na očích nebo ne. Zvukový podkres je poměrně slušný, zejména jedna ze skladeb je doslova nádherná, bohužel ale její využití ve hře je velmi strohé a sám jsem ji slyšel po celou dobu hraní asi jen 2x, a to je málo. Ostatní zvukové kulisy nejsou nijak moc výrazné a spíše zde plní úlohu vyplnění dlouhých prostojů.

Dáš si to znovu?

Autoři chytře využívají systému trofejí k tomu, aby hráče donutili hru dohrát znovu. Rain vám totiž na první dohrání neumožní získat veškeré trofeje. Po prvním dohrání totiž máte k dispozici zhruba 50% trofejí, které se odemknou v podstatě jen za to, že dojdete na konec. Zbylých 50% musíte při druhém hraní dohledat, jedná se o jakési dokumenty, které se objeví na určitých místech v jednotlivých misích. Zisk platinové trofeje je tu však mnohem blíže, než u jakékoliv jiné hry.

Rain se dá zhodnotit velmi jednoduše. Jde o zajímavou hru, která má naprosto vynikající koncept, ale ten není dotažený do konce. U některých kapitol to dokonce působí dojmem, že hra byla až zbytečně natahovaná, ale nevědělo se jak s ní vlastně naložit. Na jedno dohrání není hra špatná, ale nic víc. Motivace ke znovuhratelnosti tu je, ale asi ne každý toho využije. Celkově hru hodnotím víceméně pozitivně, ale pokud ji porovnám s jinými indie hrami, tak kromě dešťového specifika nepřináší nic výjimečného.

- koncept

- stereotyp