Pro Evolution Soccer 2019 – Recenze

Pro Evolution Soccer 2019 ukazuje, že je velmi důstojným soupeřem pro blížící se nový ročník FIFA.

9. 9. 2018

Dva nesmiřitelné tábory. Jeden opěvuje sérii PES, zatímco druhý děkuje bohu za sérii FIFA. Z osobního pohledu mohu soudit, že Pro Evolution Soccer býval mnohem lepší simulací než FIFA. To se však datuje do roku 1999-2005. V té době PES kraloval virtuálním travnatým plochám. Pak se však v EA rozhodli Konami pořádně zatopit pod kotlem a misky vah se vyrovnaly. Mnoho let pak byla naopak FIFA výrazně lepší variantou. Nicméně poslední roky ukazují, že se občas objeví i PES, který zdatně konkuruje. Jak to tedy dopadlo letos s Pro Evolution Soccer 2019?

Vše pěkně při starém

Pochopitelně nemůžeme hru měřit s posledním ročníkem série FIFA, neboť vyjde až koncem měsíce, ale zhodnotíme si, jak dobrý je Pro Evolution Soccer 2019 dobrý fotbal. Co je trochu problém nového PES, tak i když se konkurenci daří s příběhovým režimem, tak japonská strana se do ničeho podobného nepouští a drží se osvědčených klasik. Hlavní menu je velmi prosté a na jednu stranu až zarážející.

Jsou tu aktuality v rámci hry, která pochopitelně jednou za čas dostává souhrnné balíčky, které mění statistiky hráčů a rovněž reaguje na přestupy. Ostatně před vydáním byl například Gianluigi Buffon stále v Juventusu. Teprve se spuštěním serverů se tyto změny daly do pohybu. Hlavním pilířem pro sólo hráče je pak myClub. Postupným odemykáním nových karet hráčů, trenérů či skautů pomaličku budujete svůj vlastní tým od píky. Můžete tak hrát s týmem proti umělé inteligenci, ale i živým hráčům a plníte různé výzvy.

Trochu mě štvalo, že Konami stále do svých her cpe mikrotransakce. Ačkoliv se kolem této politiky v poslední době dost žhavě chodí a mluví se o tom, tak autoři tento model zahrnuli. Takzvané game pointy získáváte za odehrané zápasy a speciality, které v nich předvedete. Jenže tato měna přibývá pro některé hráče až příliš pomalu, a tak je možné si ji pořídit za reálné peníze. Není to však nutností a pokud hře obětujete dostatek času, tak vás odmění postupně.

Prim hrají online zápasy, avšak…

Nechybí ani legendární Master Leaugue. Jsou tu drobné změny, jako jsou rozhovory s vašimi trenéry či hráči z klubu, ale jinak jde o starý a osvědčený režim. Zbytek v menu pak tvoří klasika, jako jsou rychlé zápasy, tréninky, možnosti online hraní atd. Upřímně, největší zážitek stále tvoří hraní online. Bohužel jsou s ním i drobně negativní zkušenosti.

Hodně mě zklamalo, že ideální jsem si zahrál pouze proti svým přátelům. Mimochodem hra má poněkud složitější variantu propojení se s konkrétním hráčem, což mě dost štvalo a raději bych, kdyby zde bylo klasické lobby, kam mohu spoluhráče či protihráče jednoduše pozvat. Co se však týče běžných online zápasů, tak dost často jsem narážel na hráče, kteří po obdrženém prvním góle skrečují zápas. Byť je za to hra penalizuje. Je to škoda a zažil jsem i případy, kdy po spuštění zápasu si soupeř nastřílel tři vlastňáky a pak spokojeně hru vypnul.

Servery občas stagnují

Co mě však štve více než někteří mí soupeři, tak to je kvalita spojení. Ačkoliv mám linku volnou a nezatíženou dalším stahováním či čímkoliv jiným, tak je spojení mnohdy bídné, a to i v případě že protistrana má připojení rovněž v pořádku. Často tak dochází ke zpomalení či zastavení obrazu. Je pravdou, že hra měla menší potíže na samém startu s online funkcemi, takže je možné, že se to do pár týdnů srovná, ale je pravdou, že Konami má se sérií a online hraním velké zkušenosti a v tomto případě značně zaspali.

Co však nemohu přejít a možná to bude znít i jako ohrané klišé, avšak kazí to zážitek, tak to jsou licence. Víme všichni, že série od Konami na to trpěla vždy a Pro Evolution Soccer 2019 v tomto ohledu bohužel není jiným. Velice zamrzela skutečnost, která je známá už několik měsíců. Tím, že konkurenční FIFA získala licence Ligy mistrů a Evropské ligy, tak o ně PES přišlo. Sice je fajn, že se ve hře objevují nové ligy, jako je například ruská, skotská či turecká. Bohužel co se týče ostatních, tak například italská Serie A má kompletní licenci, až na Juventus, který je zde nazván úplně jinak. Toto mě velmi mrzí a přijde mi nehorázné od reálné asociace FIFA, že není schopna prodat práva oběma subjektům. Ostatně je to záležitost, která Pro Evolution Soccer ubližuje už mnoho let a většina tak dává přednost plně licencovanému produktu.

Zelená je tráva, fotbal to je hra

Co je ale nejzásadnější u nového Pro Evolution Soccer, tak to je podání hry. Zkrátka a dobře je výborné. Ať si remcalové říkají, co chtějí, tak pokud hrajete PES 2019, tak máte skutečně pocit fotbalu. Hráči si mezi sebou nevyměňují ideální přihrávky a mnohdy o míč přijdete jen proto, že neodhadnete důraz, s jakým jej nahrát či jak vystřelit. Hráči občas upadnou na terénu, dochází k poměrně slušným kolizím. I když je pravdou, že občas se objeví nějaká fyzikální šílenost při srážkách dvou hráčů. Míč se však chová poměrně realisticky.

Pocit ze zápasů je k nezaplacení. Atmosféra je velmi dobrá a oproti předchozím ročníkům také padá mnohem méně gólů. Hra se snaží o poměrně solidní realismus, který se však jednoduše a velmi dobře hraje. To je přesně to, co bych od fotbalové hry očekával. Pro Evolution Soccer2019 se hraje opravdu výborně a mám z něj skvělý pocit.

Hra běží na ověřeném FOX Enginu, který dokáže hráče vykreslovat do nejmenších detailů. Co se týče opravdu známých hráčů, tak se již animace přibližují realismu. Poměrně humorné je pak objevit některé hráče, kterým se tvůrci příliš nevěnovali. Konkrétní příklad uvádím v případě České reprezentace, která tu je a v ní najdeme Theodora Gebre Selassieho. Ačkoliv jeho původ je z poloviny Etiopský, tak je zde vymodelován jako běloch s blond vlasy. Tedy fakt, že i když se Konami podařilo některé licence získat, tak to neznamená, že se do detailu zabývaly jednotlivými hráči.

Silná konkurence pro silnou konkurenci

Po stránce vizuálu není co vytýkat a fyzika funguje velmi dobře. Co je však trochu otřesné, tak je komentář. Ten zajišťuje už mnoho let dvojice Jim Berglin a Peter Drury. Je na nich poněkud znát, že jejich projev už je unylý, nezáživný, až nudný. Rozhodně by se do dalšího ročníku hodila nějaká živelná změna. Atmosféra na stadiónu je slušná a dost dobře je i vybrán soundtrack pro podkresovou hudbu v menu.

Letošní Pro Evolution Soccer trpí v podstatě tím, čím trpělo už několik ročníků před ním. V samém jádru je to však stále výborná hra a kdo dokáže překousnout, že sem tam nenajde svůj oblíbený tým pod jeho názvem, tak se dočká perfektně zpracované fotbalové simulace.

Pro Evolution Soccer 2019 nenabízí žádnou formu české lokalizace

Za poskytnutí titulu k recenzi děkujeme Kontiki.sk

- grafické zpracování