Zavřít reklamu

Payday 2 – Recenze

Payday 2 přináší dokonalý zločin každým coulem, nebo tomu tak není?

29. 8. 2013    

Recenzovaná verze: Playstation 3

Payday 2 je vskutku zajímavá hra co se konceptu týče. První díl jsem nehrál, a tak příliš nemohu soudit jeho kvality, nicméně se podívám na zoubek pokračování. Veřejnost si hru velmi pochvaluje, vždyť ohlasy jsou dobré a jedná se prý o povedený simulátor loupeží a přepadení. Zpočátku přiznám, že to je zarážející, neboť Payday 2 coby velký titul u mě naprosto pohořel a já vám nyní prozradím proč.

Specifická zábava

Payday 2 zřejmě zaznamená úspěchy právě proto, že se odlišuje tématikou a specifikací od jiných her. Nejde o úplně klasickou střílečku, ale jde o hodně odlehčený simulátor dokonalých loupeží. Vaším úkolem je vždy vstoupit do naplánované mise a buďto vykrást banku, noční klub nebo třeba rozbít zboží v obchodním centru. Náplň misí se mění, leč zůstává téměř pořád stejná. Pokud jde o hratelnost, tak jestli mám Payday k něčemu přirovnat, tak by to asi byly policejní simulace her SWAT. Zde si ale vyzkoušíte, jaké to vlastně je na druhé straně barikády.

Napřed je třeba říct, že ve hře zkrátka není žádný pořádný příběh. Sice je tu nějaký pokus o to, ale není to nic, co by vás muselo zajímat, a tak hra sestává v podstatě z jednotlivých misí. Každá je sice jiná, ale má to své pro i proti.

Pojďme okrást pár stařenek!

Přejděme k tomu co je třeba. Vybereme si například jednu z misí, kde máte za úkol nadělat paseku v nákupním centru. Tato mise naprosto výborně demonstruje to, jak je hra vlastně debilní. Začínáte tak, že máte veškerou svou výbavu schovanou a vše začíná v podstatě, až v momentě kdy si nasadíte masku a buďto vás někdo uvidí anebo začnete střílet. To že nemáte masku, vám dává možnost se po centru projít a okouknout jej dopředu. Jenže zde je onen kámen úrazu.

Člověk by si řekl, že by na to mohl jít fikaně a například by si nasadil masku a začal řádění tak, že by potichu zlikvidoval některé z hlídačů, jenže ejhle, tady se stealth módem neuspějete. Hra vám totiž žádné takové interakce nedovolí. Je to až smutné, protože ve hře se zkrátka nedá udělat téměř nic, aby vás u toho někdo nepřistihl nebo se nespustil alarm. Jakýkoliv tichý postup je okamžitě eliminován a to je zkrátka špatně. Zapomeňte tedy na skvělé loupeže, alá úvodní scéna z filmu The Dark Knight.

Demence si to rozdává s tragédii

Dalším problémem je nelogičnost některých misí. Opět si ji budeme demonstrovat na onom obchodním centru. Proč mám za úkol, společně s dvěma dalšími kolegy (někdy třemi), které máte sebou v každé misi, likvidovat vše co se v obchoďáku namane? Co z toho budeme mít, kromě několika perlových náhrdelníků, jež tam najdeme. No zhola nic. Ale vaším cílem je zlikvidovat věci v hodnotě 50 tisíc dolarů, což znamená, že jen musíte střílet do všeho, co najdete, lup se do toho nesmyslně nepočítá. A smutné na tom je, že pak se Payday 2 zvrhne v obyčejnou střílečku a vy jen kosíte doslova hordy policistů. Výsledkem je rozbitý obchoďák, postříleno asi tak 150 policistů, 20 minut strávených u hry naprosto nezáživně, ale hlavně že je splněno. Tohle neberu jako suprovou zábavu, ale totální nudu. Navíc mise nemají checkpointy, takže pokud jste zabiti byť jen metr od východu, tak to peklo budete absolvovat znovu.

Nyní si popíšeme malinko odlišnou misi. Tentokrát máme vykrást menší pobočku banky. Ani nemá cenu se dlouze rozepisovat o tom, že bychom to provedli ve stealth módu. Zkrátka a dobře jsem vlezl do banky, a aniž bych nasadil masku zločinu, tak mě ochranka rovnou vyhodnotila jako klienta cizí banky a začala na mě ihned střílet. Absolutně nepochopitelné. Takže tedy rovnou do akce. Krom civilistů, za což máte trestné body (platíte za zbytečné mrtvé), tak postřílím vše, co se hne. Nyní mám asi 2-3 minuty na to, než policie tak nějak zareaguje. Jenže je tu problém. Vrtací kladivo, které vás dostane do sejfu, vrtá až 7 minut a ještě jej často musíte znovu nahazovat. Dobrá postřílel jsem vlny policie a dočkal se. Dveře se otvírají a dobrý bože, ony jsou tam ještě jedny. Takže se celá tahle hrůza opakuje a já už vyhlížím zoufale konec, neboť checkpoint neexistuje. Poté se konečně dostávám do bankovního sejfu, kde je nutné každou z bezpečnostních schránek vypáčit. Každá schránka trvá zhruba půl minuty a nikdy nevíte, zda v ní něco najdete. Sečteno a podtrženo, nuda na druhou.

Udělej si sám

Další věc, která je v Payday 2 dost nepochopitelná je funkce vašich parťáků. Je sice milé, že neustále chodí s vámi a sem tam zastřelí nějakého policistu, ale proč vám sakra nepomůžou s lupem? Inu to je jednoduché. Když totiž máte sebrat například 5 tašek s cennostmi, tak je musíte postupně o auta naložit sami. V tu chvíli jste samozřejmě pomalejší a o něco hůře se vám míří, neboť vás tlačí ukradené věci. Je ale směšné sledovat, jak vaši kolegové stojí těsně vedle tašek a nereagují. Další věcí jsou podivné úniky z misí. Nejenže mise nikdy nezačíná animací, ale ona ani ničím nekončí. Prostě, si stoupnete někam na vyznačené místo, kde do vás do poslední chvíle střílí policie, a čekáte, až naběhnou statistiky.

Nutno říct, že přestřelky jsou strašně otravné. Policistů je mnoho, zbraní také ale zábava žádná. Nehledě na to, že příslušníků ochránců zákona je strašná spousta proto, aby byli vůbec schopní vás zastavit. Jsou to totiž totální tupci, a pokud si dáváte dobrý pozor tak se vám nebude příliš často stávat, že byste byli v akci zabiti. Vaši protivníci se totiž nekryjí a nijak netaktizují.

Výbava je ve hře poměrně hutná. Všeho je dostatek, včetně přizpůsobování vaší postavy a zbraní. Vše je možné vylepšovat za dostatek hotovosti ve vašem tajném úkrytu. Z něho dostáváte nové kontrakty a také můžete zlepšovat onen kutloch. Payday 2 má širokou nabídku zlepšování se a pořád vás nutí zkoušet něco nového, jenže co je to platné, když po pár misích budete mít toho všeho plné zuby.

Doloupeno

Grafické zpracování je poměrně žalostné. Vše působí jako již zmíněná hra SWAT 4. V té době by zřejmě bylo odpovídající, nyní je to již nedostačující. Nečekejte žádné velké detaily. Co se týče lidí, ty vypadají asi ze všeho nejlépe, ale jsou jako přes kopírák, takže policisté i civilisté jsou stále stejní. Ani nemá cenu se příliš zabývat nějakým soundtrackem, během loupeží totiž běží asi dvě až tři odrhovačky pořád dokola až to leze na nervy.

Pokud mám hru nakonec zhodnotit, tak nemohu dát lepší známku. Pokud Payday 2 porovnám s dnešními hrami, tak je to zkrátka propadák a zaujme jen svou tématikou. Hra je to velice, ale velice špatná. Jde o příšernou nudu, která má pár světlých okamžiků, ale nic více. Samotného mě to mrzí, neboť tyto hry se snaží o inovaci jistého stereotypu, ale takto by to bohužel nešlo.

Klady

- někteří ocení koncept
- systém vylepšování

Zápory

- nuda a stereotyp
- zpracování
- zdlouhavé

Hodnocení: 55%