Zavřít reklamu

Path of Exile – dojmy z bety

Hra sice nesbírá zrnka mediálního zájmu, ambice jsou o to vyšší. Máme radost? Máme radost!

16. 9. 2012    

Onehdá jsem se v preview  Path of Exile rozplýval, jaká je to vlastně úžasná a hratelnostně vybroušená sklenice entuziasmu. Po jednom dni (a jedné probděné noci), vám poskytnu stručný výčet informací. O spoustě toho sem se již rozepisoval v preview, takže se o některých věcech nezmíním. Hra mě tak pohltila, že jsem ani nečetl rozhovory a neřešil hlavní děj. Plnou verzi očekávejte do konce roku 2012. Tajně doufám, že se Mayové s tím koncem světa spletli!

Stabilnost serverů a jejich funkce

Prostě paráda! Za zhruba 15 hodin hraní mě server vyhodil jen jednou. Dvakrát se mi zacyklila potvora. A dál? Nic. Zhola nic. A pak že to nejde, že Blizzarde? Počet hráčů přesahoval během dneška několik desítek tisíc – serverů bylo přitom pouze deset. Hra se nikterak neškubala a nekazila dojem. Je pravdou, že sem tam klesla hodnota snímků (radar si můžete zobrazit klávesou F1), ale jinak se vše odehrálo naprosto bez problému. Na serveru se navíc pohybují i zaměstnanci Grinding Gear Games, takže vám se vším ihned pomohou na fórech nebo poradí v chatu.

Menu je uživatelsky velmi přívětivé a nápomocné. Je zde velká nabídka rozlišení, můžete si zapnout filtry předmětů, dát si hru do okna, zapnout minimapu atd. Path of Exile je ve standartu upraven do jazyka britské královny Alžběty II. Tvůrci ale chtějí zavést co nejvíc lokalizací. Očekávám tedy, že se čeština časem dostaví.

Och, smrtelníku dvounohý!

Jak jistě víte, hratelných postav je šest. Každá začíná na jiném bodě ve stromu schopností. Hra vás ale nijak nelimituje. Chcete používat dvě zbraně. Klidně. Chcete s barbarem střílet z luku a čarodějku nechat mlátit do monster mečem? Klidně. Některé itemy jsou samozřejmě určené pro danou postavu. Pod primární boj lze nastavit další manévry jako je fireball,  zrychlený běh na pět vteřin apod. Vše přidávají buď schopnosti ze stromu, nebo gem, který je do předmětu vložen. Klávesové zkratky padnou přesně do ruky. Tvůrci si dali záležet i na boji. Postava plynule během boje používá různé techniky jako je bodání, sekání, máchání a jiné. Sice to na hru jako takovou nemá žádný účinek, ale moc dobře se na to kouká. Pohyb se zbraní se tudíž repetetivně neopakuje jako u jiných Hack and slash. A jen tak mimochodem, to propojování větví ve stromu schopností zatraceně dobře funguje a dává gargantuovské možnosti, jak si postavu utvořit opravdu jen a jen podle svého myšlení a smýšlení.

Největší předností itemů jsou gemy. Je jich několik a každý přidává jedinečnou vlastnost nebo rovnou celou sazbu vlastností. Pokud potřebujete nalevelovat gem (oproti Diablu skvělý nápad), tak si můžete gemy přehazovat. Jediné co vás limituje je barva otvoru, takže pokud máte u sebe např. brnění s červeným otvorem, modrý šutrák tam nedáte ani omylem.

V PoE není žádné zlato. Alespoň ne při prodeji u NPC. Obchodníci vám poskytnou za utržený loot kusy papíru, orby všeho druhu a další vychytávky. K čemu to? Z papírků si složíte scrolly na identifikaci a orby slouží na očarování nebo na přeočarování předmětů. Jestli nejste spokojení s vaší zlatou věcí, můžete si jí nechat vylepšit orbem. Nikdo vám však nezaručuje, že změna bude k lepšímu, protože vše je na bázi random. Tento nápad mi přišel dost přitažený za pačesy, avšak rychle si na něj zvyknete. Velmi mě potešilo doplňování zdraví. Lahvička se po čase doplní sama. Urychlit to můžete skillovými body. Účelně a výborně to transonuje celé snažení. Značně to omezí vpády do měst a kempů.

Jdem se bít, tak mě nech být!

A teď to nejlepší! Party jiných hráčů vám nebudou vůbec překážet, pokud si s nimi zrovna nedáte svůdné rande nebo se prostě nedomluvíte na kooperaci přímo ve městě.

Diablo III z mého pohledu bylo dost jednoduché. Bitky jsem projížděl s jedním prstem v nose a s tím druhým jsem se krmil. V PoE na takové radovánky rovnou zapomeňte! Nestvůry jsou dotěrné, zákeřné, často si pomáhají ochrannými aurami, chtějí vám vpravit do těla jed či jinou sviňárnu a navíc si dopomáhají třeba házením kamenů. Hra tak nabírá nové otáčky a vy nevíte, co vám jaká ku… vlastně potvora, udělá. Při zmražení se krásně obalíte do ledu a při ohni zase vzplanete jako kacíř na hranici. Ale i vy můžete takto oplácet. A hned je to lepší pocit. Některé místa se po vaší smrti mohou zase zaplnit, i když pořád ještě hrajete a hru jste nevypnuli. Dokonce se sem tam vymaže i již probádaná cesta – v lepším případě se jen pootočí mapa.

Monstra jsou nápaditá a zdaleka to nejsou všechno napodobeniny z jiných mlátiček. Někdy vás napadnou přeludy, jindy medúzy, pak zase ohnivé lišky nebo co to bylo… Hra jako taková je rozdělená na akty. Doposud jsem se dostal do aktu druhého. První obsahoval spíše pláže a jeskyně s pobřežím. Druhá štace zachycuje krásnou džungli. Jsou zde i opičky. I ty na vás útočí… Waypointy jsou dobře rozmístěné, ale nejsou v každé lokalitě. Stejně tak si musíte dávat pozor na portálové svitky. Těch je také poskromnu.

Grafika je na výborné úrovni, hromada textur vám zaručí slušnou podívanou.  Sem tam budete mít pocit mírného dejavu. Já jsem byl ale na výsost spokojen. A ta stylizace! Jdi se bodnout, pohádková grafiko! O tom jsme všichni snili a chtěli jsme to. Lkavá hudba podtrhuje ten zmar a smutek kolem.

Co říct závěrem? PoE toho hodně slibovalo a také toho hodně splnilo. Musím si bez okolků připustit, že takto chytlavou a dynamickou hru už jsem dlouho nehrál. Model free to play si tu dovedu okamžitě představit. Některé nápady jsou převzaté, jiné upravené a další zcela nové. Fungují ale všechny. Jakožto editor po hodinách pečlivého průzkumu (no dobře, prostě jsem pařil jako šílenec), jsem nemohl najít sebevětší problém nebo chybu. Ano, doposud jsem nenašel v nastavení změnu citlivosti myši a inventář je hodně malý (oproti bedně, kterou máte umístěnou ve městě), ale to je jen smítko na pětipatrovém RPG dortu s polevou a marcipánovými růžičkami okolo. V Diablu III mi vadilo hned několik principů, které hrubě srazily hratelnost o pár levelů, avšak tady to do sebe zapadá jako to nejkrásnější puzzle na světě. Hra nabízí neskutečné možnosti v buildech, obtížnost je na velmi dobré úrovni, itemy vypadají pěkně, bojový systém je tvůrčí, grafika a hudba chytne za srdce. Dlouhá léta jsme hledali plnohodnotného nástupce Diabla II.  Mám takové tušení, že australští hoši z GGG nám ho pomohli najít.  A teď mě omluvte. Jdu se krapet prospat a namočit si pravý ukazováček do láku od okurek, abych mohl zítra (jejda, už je dnes) v betě pokračovat, než se zase nekompromisně vypne.