Numen: Contest of Heroes – Recenze

Recenze ze starověkého Řecka na Numen: Contest of Heroes!

13. 3. 2011

Díky Amnestii ze strany českého Cinemaxu se vracíme k Numen: Contest of Heroes. Česká vývojářská studia, ačkoliv se nemohou chlubit velkými možnostmi a kvalitními prostředky, i přesto vytvářejí více než kvalitní tituly, které mnohdy prorazí i na zahraniční trhy. Dalším takovým titulem, který může pokusit své štěstí, je Numen: Contest of Heroes. Sám už název lehce napovídá, že se jedná o RPG žánr a právě z tohoto důvodu bude velice těžké se uchytit mezi tak ohromnou konkurencí, jako je například Dragon Age, či stařičké Diablo. Za touto hrou stojí studio Cinemax, stejně jako s vydaným Inquisitorem. Budiž dobrým příkladem Inquisitor, který díky parádnímu příběhu a skvělé hratelnosti překonává většinu titulů a vynahrazuje tím staromódní technické zpracování.

Potenciál v řecké mytologii

Numen je ale oproti zmíněnému Inquisitorovi značně rozdílný. Hraje se zde z pohledu třetí osoby, vlastníte inventář s plno věcmi, které cestou naleznete a vyrážíte za dobrodružstvím. Takhle to zní velmi jednoduše, ale zdaleka to tak lehké nebude. Hra čerpá ze studnice vědomostí (mýtů a bájí) starověkého Řecka. Čímž se můžete těšit na mytologická monstra, předměty, honosná řecká jména a neuvěřitelné příběhy. Titan Quest? Také mě to napadlo, již dříve, ale po odehrání několika hodin ve světě Numen, bylo jasno, že zde se jedná o něco zcela jiného.

Vítejte na samotném začátku. Zvolme pohlaví, věřte nebo ne, lze si vybrat pouze mezi chlapcem a dívkou. Nechtěl tu někdo říci mužem a ženou? Ale kdeže. Zde začínáte opravdu na samém začátku, což znamená v ranném dětství, kdy za sebou taháte kachničku a nějací Warghirové jsou vám u jistých zadních částí těla. S tou kačenkou jsem to také odhadl špatně, jelikož na začátku čapnete nožík a vyrážíte na lov pavouků, kteří žijí nedaleko vašeho stavení. Nyní však narážíme na první zásadní průšvih a tím je vysoká obtížnost hry již na samém začátku. Pavouci, jako by vaše údery téměř ignorovali a vy budete mít velké potíže, abyste s nimi nakonec zatočili. Avšak kdo dokáže překonat prvotní depresi, užije si navýsost luxusní příběh, který na vás čeká po vašem otravném dětství, které je tu spíše namísto tutoriálu a také kvůli zásadnímu rozhodnutí. Stojíte totiž před volbou, zda se stanete válečníkem, mágem nebo lovcem. Já osobně nejsem příliš zkušeným mágem, a tak jsem zvolil válečníka. Každé povolání zde nabízí širokou škálu schopností, jež se vám budou velmi hodit při bojích s nepřáteli.

Pokloň se svému bohu a budeš odměněn

Během hry budete donuceni k tomu, abyste sloužili některému z vrchních řeckých bohů. Tím pádem se během hry setkáte i s osmi dalšími hrdiny, kteří se podvolí pouze svému bohu a nejednou se s nimi setkáte i v aréně, ale o tom až později. Pozdržme se na chvilku u našeho hlavního hrdiny, který se od dob, kdy za sebou tahal kachničku, poměrně dosti změnil a získal na svých schopnostech. Během bojů, které proběhnou a že jich nebude zrovna málo, získáte velkou spoustu zkušeností, díky kterým otevřete novou úroveň a poté co jí dosáhnete, získáte možnost rozdělit dovednostní body do určité schopnosti. Zde převážně záleží na tom, jaké povolání jste si na začátku zvolili.

Na vašich toulkách tímto nehostinným světem si přijdete i na nějaké ty drobné a někteří i na mnoho drobných, což vám dává možnost zajít k obchodníkovi a provést výběr toho nejlepšího, ale ejhle, ony zbraně jsou zde až příliš drahé. Inu co se dá dělat, musíte hodně šetřit, prodávat nalezené předměty a obírat padlé nepřátele. Vaše vybavení zde hraje nesmírně důležitou roli, jelikož bez něj jste doslova ztracení. Co je však dalším zádrhelem, jsou souboje. Styl World of Warcraft se mi zde opravdu nelíbí a nepůsobí ani vizuálně příliš lákavě. Poté co si proti sobě stoupnou dvě postavy, nebo postava a kreatura, není příliš napínavé hledět na to, jak do sebe sekají a nad nimi vyskakují čísílka. Velká škoda, zde by asi autorům více slušela větší kreativita, ale nebudeme se zde zabývat možnostmi, kterými by šel soubojový systém vylepšit, jelikož ve většině obdobných her se souboje ani jinak provést nedají.

Vyšší obtížnost a silná monstra, to je ten správný epos

Jak už bylo řečeno, Numen si bere inspiraci z řecké mytologie a není tedy divu, že zde narazíme na celou řadu nepřátel, kteří vypadají a ubližují vám všelijak. Od pavouků, přes štíry se dostáváme k pouštním Warghirům, Automatonům mnoha dalším obludáriím. Většina z nich je právě díky vysoké obtížnosti, jen těžko porazitelná, a tak se vyplácí vracet se do předchozích oblastí a rozcupovat tam obludy znova a znova. Díky tomu neustále navyšujete své schopnosti a level a můžete vyrazit za silnějšími kousky. Bohužel další velkou vadou je přílišný skript. Často se stává, že se vám podaří pobít mnoho nepřátel a dva poslední vás vyřídí. V takovém případě se vracíte na předchozí uloženou pozici, což je poloha vsedě u posledního ohníčku a odtud pokračujete znovu. Jenže aby to nebylo až tak snadné, vámi pobití nepřátelé, kteří v posledním zoufalém výkřiku polykali písek, jsou zpět. Šokující? To tedy rozhodně ano! Co stojí také za zmínku je možnost utkat se s nepřáteli v aréně, kde poměříte své síly a můžete tím získat i něco málo z božské přízně, která se dá zvýšit také obětováním zvěřiny ve prospěch svého boha.

Svět Numena je poměrně rozlehlý, ale nebudete příliš nuceni se vracet na stará známá místa, jelikož se zde už nebude nutné zdržovat. Systém ukládání je zajímavý a probíhá tím stylem, že u zapáleného ohniště strávíte čas do noci, nebo do rána podle aktuální časové roviny. Střídání dne a noci, zde rozhodně nechybí a divte se, pokud chcete, ono to dokonce má i malý vliv na hratelnost. Pokud jde o technologickou stránku hry a tím je myšleno i samozřejmě grafické zpracování, není co vytýkat. Hra sice není žádným skvostem a při dnešní konkurenci by měla na zahraničním trhu problémy se uchytit, ale v porovnání s Inquisitorem jde o posun vpřed a vše působí tak malebně a svěže a rozhodně titul neurazí.

Připravme se na závěrečné rozhodnutí. Chvilka napětí a už! Co k tomu dodat. Numen je skvěle zpracovaný titul, kterému však sráží bodíky nepříliš kreativní souboje, droboučké technické vady a přílišné skriptování vašich nepřátel. Přesto se díky slušivému kabátku a skvělému příběhu, dá Numen doporučit a pro nenáročné RPG hráče je to jasná volba. Tak co? Ke kterému bohu se přidáte?

- Slušná hratelnost
- Poměrně návykové

- Vyšší obtížnost