Metro Exodus – Recenze

Metro Exodus je přesně tím, čím mělo být. Parádní FPS akce přichází!

13. 2. 2019

Metro: Exodus

Série Metro si ve světě vysloužila velkou pozornost a ani není divu. Skvěle napsaná trilogie knih dala vzniknout také videoherní sérii. Té se ujalo překvapivě do té doby neznámé studio 4A Games. Překvapilo naprosto všechny tím, jak byla hra zpracován. Dost dává vzpomenout také na S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl. Spousta autorů této hry se totiž zformovala opět ve 4A Games. Důležité ale je, že po letech práce přichází ukončení příběhu s Arťomem. Jak se tedy podařilo Metro Exodus?

Arťomova cesta se uzavírá

Metro Exodus je posledním dílem série, který nám přináší závěr Arťomovi cesty. Autoři slibovali, že dojde na určité změny v konceptu hry a ty nebudou zrovna malé. Na co se tedy lze v novém Metru těšit? Arťom zachytí vysílačkou signál, který se pokouší vypátrat, a tak tráví spoustu času na povrchu. To se nelíbí jeho ženě Anně, ani ostatním, kteří kvůli němu pak nasazují krk, aby jej zachránili. Abychom se však vyhnuli zásadním spoilerům, tak jen uvedu, že shodou mnoha okolností je nucen sparťanský oddíl opustit Moskvu a vydává se napříč Ruskem.

Jak už napověděli trailery, tak k přepravě je využívána lokomotiva Aurora. Společně s dalšími vagóny v ní celý tým cestuje a poznává nové kraje. Úvod hry je v podstatě stejný, jako tomu bylo dosud. Máte přesně nalinkováno, kam musíte dojít, co se tam stane atd. Nicméně opuštěním Moskvy se zásadně mění dosavadní koncept série.

Trochu jiný koncept, ale vůbec ne na škodu

Popravdě jsem se toho trochu obával. Měl jsem podezření, že autoři zkrátka vytvoří mnoho kratších úrovní, které nabídnou cestu A, B a C. Šeredně jsem se ale spletl. Nyní je i jasné, proč vývoj Metro Exodus nakonec trval tak dlouho. Pokaždé když Aurora zastaví, tak je to nějakým vlivem, který pochopitelně bude muset Arťom vyřešit. Nicméně v tu chvíli se vám otevírá lokace o několika kilometrech čtverečních.

Arťom má v podstatě na výběr kam se vydá. Hráč v tomto ohledu není nijak limitován a až na finální místa, která v rámci příběhu má navštívit až naposledy je možné prozkoumat cokoliv. K dispozici je mapa, do které se postupně zanáší body nalezených míst. Ačkoliv míst k prohledání na mapě nikdy není více než 10, tak je třeba dodat, že průzkum jednoho vám může zabrat až půl hodiny. Některá z míst se totiž stávají komplexní misí, kterou je třeba dokončit.

V každé z velkých lokací je jiné roční období. Jako první je zima a nutno říct, že efekty počasí a jednotlivých vlivů jsou naprosto parádní. Hra nabízí i cyklus střídání denní doby. Postupně tak ubíhají minuty z vašeho dne a pokud se Arťom nechce plížit úplnou tmou s rozsvícenou svítilnou, tak je tu možnost využít míst k uložení a odpočinku.

Na těchto místech může hlavní postava posunout čas do nočního či denního režimu, nachystat si zde vybavení a upravit zbraně. Crafting je zde také dost důležitou součástí. Není však udělán nijak složitě. Rozhodně tu nehrozí, že byste museli běhat po lokacích a shánět konkrétní mutanty, abyste z nich mohli něco pak vyrobit. Jedná se čistě o věci a součástky, které Arťom najde během svých cest.

Je třeba prozkoumávat všechny lokace

Kromě běžných nábojů totiž může najít také různá vylepšení, kterými lze osadit nalezené zbraně a tím si je také přizpůsobit k obrazu svému. Vylepšení lze nalézt v různých skrýších, takže se určitě vyplatí oblasti postupně pročesávat. Nechybí ani různé druhy munice a dočkáte si oblíbených zařízení, jako je noční vidění, baterka, pneumatická puška a mnoho dalšího.

Samotného mě překvapilo, že když jsem opouštěl první velkou lokaci, tak to bylo zhruba po 4 až 5ti hodinách hraní. Rozhodně se tak nejedná o drobné kousky země. Pravdou je, že většina území je relativně pustá a nepřátelé se pohybují spíše kolem určitých objektů. To však vůbec nevadí a je dobře, že hra reflektuje, kde jste již byli a koho jste případně již vyřídili.

Tím, že není nutné sledovat neustále příběhové úkoly, tak je tu možnost si mapu téměř vyčistit a pustit se do příběhových záležitostí až později. To znamená, že až vás nadřízený pošle například na nádraží a vy jste ho tam již vyčistili, tak nehrozí, že by se tam znovu sesypali bandité nebo nedej bože to znovu celé obsadili. V tomto ohledu hra funguje precizně a tyto nelogičnosti neprovádí. Maximálně se vám může stát, že při zpáteční cestě na vás zaútočí nějaký mutant.

Mutantů je pro každého dostatek

Ačkoliv to na začátku působí, že ve hře není příliš mutantních nepřátel, tak vše se změní s příchodem do rozsáhlých lokací. Nechybí tu různí zástupci podvodní říše. Vrací se povedení Garnáti, nechybí ani obří Sumci. Dále tu narazíte na humanoidní mutanty, kteří jsou velmi dobří ve šplhu a rovněž jsou velmi nebezpeční ve skupinkách. Obávanými nepřáteli jsou také démoni s křídly. Na vyšší obtížnost už vyžadují poměrně solidní péči. Hra je i na střední obtížnost poměrně slušnou výzvou.

Prostředí je naprosto perfektní. První lokace vám nabídne staré železniční depo a jeho nejbližší okolí. Nechybí tu ani další fanatická frakce, bandité a do toho všemožní mutanti. Jak již bylo řečeno na mapě se pak objevují místa jako staré budovy, vagóny, nádraží, různé přístřešky či také podzemní komplexy, které poněkud vyvažují fakt, že hra se převážně odehrává na povrchu.

Další lokace je pak kupříkladu po vzoru Mad Maxe v pouštním prostředí, kde jsou staré zbořené dálnice a mosty, nechybí také letiště a další zajímavé objekty. Na vizualizaci krajiny a pečlivém zvážení, kam které věci umístit si dali autoři skutečně záležet. Arťom je schopen také využívat některých dopravních prostředků, které značně urychlují pohyb po krajině.

S maskou nebo bez?

Z předchozích dílů jsme byli zvyklí na to, že na povrchu nelze dýchat a bylo nutné mít neustále masku. Hra vám odhalí, že mimo Moskvu nebyl radioaktivní spad tak silný, proto je možné chodit i bez ní a normálně dýchat. Stále jsou ale místa, kde je třeba si hlídat své filtry a dostatek kyslíku. Jedná se povětšinou o různé chodby, kterými nikdo dlouhé roky nešel. Autorům se zkrátka daří tyto podzemní prostory vytvořit věrohodně.

Grafická stránka je nadstandardně dobrá. Už předchozí tituly ukázaly, že Metro se autorům daří vykreslit skvěle a nejinak je tomu i v případě otevřených lokací. Spousta míst je perfektně prorezlá a poničená. Nemluvě o vynikajících efektech povětrnostních podmínek. Zvuky jsou rovněž velmi dobré a jen těžko budu hledat něco, co by mě na hře zarazilo, snad vyjma kromě drobných bugů. Párkrát se stalo, že zvuk střelby se zpozdil za obrazem a v druhé velké lokaci došlo k výraznému problému na nebi, kdy se zobrazovala jedna část úplně jinak než zbytek. Nejde ale o nic, co by prvotní patche neopravily.

Hra obsahuje i české titulky, které místy trochu pozlobí a překlad není úplně stoprocentní, nicméně se jedná o dobré přilepšení, k již tak skvělému titulu. Určitě bude zajímavé sledovat, kam se série bude vyvíjet do budoucna, neboť se studio nechalo slyšet, že v ní rozhodně chce pokračovat.

Přejděme tedy k finálnímu verdiktu. Metro Exodus je velmi kvalitní kousek, který by neměl chybět ve sbírce žádného nadšence do FPS. Pro fanoušky je určitě důležité zjištění, že titul způsobil v sérii jakousi evoluci a nabídl to nejlepší, co je možné. Příběhově se jedná o zajímavou záležitost, která vás udrží v napětí až do samého konce. Kdo tedy váhal, zda nové Metro pořizovat, tak nemusí. Letos zatím lepší hra nevyšla.

Metro Exodus obsahuje kompletní české titulky

- otevřené lokace
- zpracování hry