Zavřít reklamu

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain – Recenze

Recenzujeme Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, který je mistrovským dílem Hidea Kojimy.

5. 10. 2015    

Recenzovaná verze: Playstation 4

Pokaždé když vyšel Metal Gear Solid, byla to zkrátka velká událost a stejně tomu tak bylo i v případě Metal Gear Solid V: The Phantom Pain. Regulérní pokračování epické ságy o nejlepších vojácích minulého a aktuálního století dorazilo a my jej podrobili dlouhému testování, než jsme se rozhodli vydat konečný verdikt.

Vítejte v roce 1984

A proč nám to vlastně tak trvalo? Inu je to jednoduché. Metal Gear Solid V oproti svým předchůdcům přináší opravdu kvanta obsahu, který budete vstřebávat dlouhé hodiny a další desítky hodin si jej užívat. Phantom Pain přináší spoustu novinek a změn a je třeba se s nimi buďto vyrovnat nebo nikoliv. Pravdou je, že někteří zarytí fandové by s novým pokračováním, mohli mít poněkud problém.

Příběh se odehrává v roce 1984. Ano ačkoliv prolog v Ground Zeroes proběhl v roce 1975, tak jsme se nespletli. Big Bosse se podařilo zachránit, ale havárie vrtulníku jej stála devět let života v kómatu. Vy se ve hře ocitáte ve chvíli, kdy se tento legendární voják opět probouzí k životu. Ačkoliv většina světa jej má za mrtvého, jisté jednotky si jdou za svým a tuší, že takzvaný „Boss“ je stále naživu.

Big Bossovo utrpení

Celkově je příběh Metal Gear Solid V: The Phantom Pain nejtemnějším a nejútrpnějším v sérii. Big Boss ztratil vše a společně se svými druhy – Revolver Ocelotem a také Kazuhirou Millerem budují znovu Mother Base a snaží se zabránit celosvětovému konfliktu, podobně jako dříve. Sledujeme tedy spíše osobní pomstu a poslední vzdor největšího vojáka 20. století. Big Boss hodlá pomstít vše, co mu bylo drahé. Zároveň s tím se také dá říct, že pátý Metal Gear Solid je nejkontroverznějším dílem v sérii, neboť se zde řeší poměrně drsná témata, včetně dětských milic.

Příběh sám o sobě je trochu kontroverzní v tom, že hra jej na první pohled nabízí velmi málo. Je to však způsobeno tím, že je k dispozici spousta úkolů a příběh se mezi nimi topí. Často se vám tak stane, že si vlastně uvědomíte holý fakt, kdy máte za sebou spoustu misí a nikam se neposouváte. Na úkor hratelnosti se tak hlavní dění občas přesouvá do pozadí a to nebude zarytým fanouškům po chuti. Metal Gear Solid tu pak ztrácí svou ikonickou přednost. Pokud ale příběh sledujete, tak i přesto že se jedná o děj uprostřed série, skrývá pro vás několik překvapení. Bohužel je problém v tom, že po dohrání ve vás zůstane jakási pachuť, kdy se vám bude zdát, že příběh není dokončen. Spekuluje se také o vynechání jednoho z aktů.

Obří a živoucí svět

Jak je tedy nastíněno a určitě jste z dostupných materiálů vydedukovali, poprvé v sérii je vám dána absolutní volnost při plnění misí. Máte otevřenou mapu, do které vás vysadí váš vrtulník. Přesun mezi misemi a vaší Mother Base probíhá výhradně skrze vrtulník. Ten i slouží jako vaše stanoviště pro plánování misí a vedlejších misí. Zde rovněž upravujete výbavu, staráte se o Mother Base a spoustu dalšího.

Kromě toho že pátý díl nabízí otevřenou mapu, tak nutno říci že také náležitě bohatou. A to z hlediska obsahu. Phantom Pain je totiž živoucí ekosystém. Každé vojenské ležení, základna, tábor či stanoviště má svá pravidla. Každý voják zde má nějakou úlohu a je schopen poměrně realisticky reagovat na vaše útoky či pokusy o útok. Hra vás donutí přemýšlet v jakou dobu zaútočit, s jakou výbavou a s kým.

Vojáci jsou schopní vás spatřit na dobrých 60 metrů za denního světla. V noci vás čeká výzva rovněž, neboť se hlídky pohybují méně a obezřetněji. Dobře si k tomu svítí na cestu a kooperují mezi sebou. Jak bylo již dříve zvykem, předávají echo na základnu a ta jim v případě nebezpečí je schopná urychleně vyslat posily. Díky pokročilé AI je hra pro nováčky ze začátku poměrně náročná, neboť nabízí spoustu možností a nedá vám nic zadarmo.

Je libo psa, koně nebo ženskou?

Do misí totiž nejdete sami. Tedy kromě začátku. Vypomáhá vám zdatná sniperka Quiet. Vzhledem k jejímu outfitu je jasné, že jí budete brát do misí nejčastěji. Pak je tu Diamond Dog alias DD. Tedy vlk, kterého jako malého zachráníte z divočiny a následně vám dělá společnost. A pak je tu Diamond Horse, díky kterému se pohybujete po mapě velmi rychle.

Každý z těchto pomocníků je vám k dispozici po celou misi. Například Diamond Dog dokáže vystopovat jakéhokoliv nepřítele. Quiet je dokáže likvidovat pěkně na dálku a díky koni se dokážete přesouvat rychle po mapě. Bohužel jich nelze vzít do mise více najednou. Můžete vždy sebou vzít pouze jednoho kolegu.

Hra je rozdělena na prolog – Metal Gear Solid V: Ground Zeroes a následně na dva akty, které čítají příběhově 50 misí. Velký počet, ale je pravdou že některé mise se následně opakují s jinou obtížností. Čistě příběhových misí tedy může být zhruba 35. K tomu si připočtěte dalších 150 nepovinných misí, v nichž se nicméně objevují i příběhové vsuvky.

K obřímu příběhu také obří online

Prostředí je fascinující, prvně vás čeká rozsáhlá mapa Afghanistánu a následně v Angole. Afghanistán je převážně poušť kde nacházíte rozsáhlé duny a spousty základen. V Angole vás čeká převážně džungle. Poslední větší lokací je Mother Base, kam se občas budete vracet. Po vzoru Big Shellu z druhého dílu se jedná o vrtné plošiny na moři, nedaleko Seychel.

Kojima opět tlačil na velké detaily a tak je prostředí prošpikováno hlídkami, vegetací, různými roklemi a zrádnými cestami. Do toho vás může napadnout i místní fauna. Hra toho nabízí opravdu hodně. Po mapě se můžete volně pohybovat a plnit mise i na přeskáčku s výjimkou těch příběhových. Pohyb vám usnadňují také dostupná vozidla. Big Boss je může řídit bohužel ale často za cenu toho že bude objeven. Příliš si tu ježdění tedy neužijete. Nicméně jízdní model je skvělý.

Kromě klasických misí vás ještě čeká Metal Gear Online, jenž bude spuštěn až od zítřka, nejsme tedy zatím schopni jej zhodnotit a pak také systém FOB misí. V něm máte za úkol infiltrovat se na cizí Mother Base a dostat se na místo určení. Pokud se vám to podaří, dostanete nové jednotky do vaší posádky a také nějaké ty suroviny. Pakliže se vám to nepodaří, tak přijdete o některé suroviny a je odhalena protivníkovi vaše lokace. Rovněž tedy můžete být napadeni a je třeba si tedy platit ochranu základny.

Výbavu by záviděl i Pentagon

Metal Gear Solid V nabízí Big Bossovi pořádný arzenál. Během mise si může přivolat zásoby, vozidla a také další vybavení. Ostatně díky nové hračce Fulton, můžete věci a vojáky vystřelovat do vzduchu, abyste je mohli přijmout na Mother Base. Za mise dostáváte ohodnocení a také finance, které pak zužitkujete při vylepšování zbraní, vybavení a samotné Mother Base.

Hodně se řešilo i před vydáním, že byl nahrazen hlavní dabér hry. Ano, David Hayter byl skutečně ikonou této série a protentokrát se Kojima rozhodl s ním nespolupracovat. Ať už byly důvody jakékoliv, Kiefer Sutherland nově nadaboval Big Bosse. Kvalita dabingu je nesporná, Kiefer to zvládá poměrně dobře, nicméně během hry ho uslyšíte minimálně. Big Boss zde byl zbaven role řečníka a v podstatě pouze koná. Za nás velká škoda.

Trochu nás však zklamal hudební doprovod. Některé skladby jsou famózní, ale drtivá většina zbytku vás nijak zvlášť neosloví. Ostatně Harry-Gregson Williams se tentokrát podílel pouze jako producent. Jeho přímý zásah do soundtracku zde nebyl. A je to škoda, jelikož ikonické motivy série s pátým dílem úplně zmizely.

Grafické podání je famózní. Někdo možná může namítat, že jsou již lépe prokreslené tituly, ale Fox engine dokáže být velmi detailní. Všude najdete nejrůznější drobnosti a do toho se vám občas přimotá nějaký ten vliv počasí. Co hru vyzdvihuje do maxima, tak jsou animace a jejich profesionální režijní podání. Zkrátka tuhle výsadu Kojima vždy měl a uměl. Zde není sporu. Už jen fakt že při každém příletu do mise vám běží titulky, dává znát že Kojima je mistr filmař.

Ať už se jedná o poslední Metal Gear Solid či ne, jedno je jisté. Hideu Kojimovi se splnil sen a naservíroval jej v nejlepší možné podobě. Příběhově možná hra trochu ztratila své kouzlo, ale z hlediska hratelnosti je to kolos, který vás bude bavit. A jelikož je to zřejmě poslední mise Big Bosse, pojďme mu salutovat.

Metal Gear Solid V: The Phantom Pain nenabízí žádnou formu české lokalizace

Klady

- zpracování
- hratelnost
- délka hry
- variabilita

Zápory

- příběh
- dabing hlavní postavy
- hudební doprovod

Hodnocení: 85%