Mass Effect 2 – Recenze

Galaktická recenze na Mass Effect 2!

28. 2. 2011

Pod názvem BioWare si asi každý hráč vybaví studio, které vytvořilo hry jako je Dragon Age a Mass Effect. Bez pochyb jsou to jedny z nejkvalitnějších titulů, co jsme si my hráči mohli, kdy zahrát. Všechny tyto uvedené hry spadají do žánru RPG (Role playing game), a tak je jasné, že toto studio bude ještě dlouho těžit ze svých zkušeností a nápadů, kterých u tohoto žánru vlastní velice mnoho. Dokazuje to taky tím, že na rok 2011 oznámilo pokračovaní těchto herních pecek a to: Dragon Age II a Mass Effect 3. Dnes se však pokusíme zrecenzovat druhý díl galaktické série Mass Effect.

Znovuzrození

Ještě předtím, se ale dočkáme odpovědi na otázku, jestli se Normandy spolu s posádkou zachrání? Bohužel vy zemřete a následuje výběr postavy, překvapivě dostanete možnost, jestli chcete použít postavu z prvního dílu tzn, že navážete tam, kde jste skončili. Ti, co ale první díl nehráli nebo si své uložené pozice smazali, si samozřejmě můžou udělat svoji novou postavu a začít tak od píky, nechybí zde ani výběr ženské nebo mužské postavy, stejně jako v prvním díle a pak už stačí jen doladit image a to hlavní, jaký typ válečníka budete (na této volbě se budou odrážet schopnosti a zbraně, se kterými budete bojovat, tak si tuto volbu důkladně promyslete).

Poté se proberete v jakési laboratoři, ze které se budete muset dostat pryč a hned se seznamujete s novými lidmi, kteří pracují pro společnost Cerberus, se kterou nemáte moc dobré vztahy z předchozího života, a tak z toho moc nadšení nejste. Poté se seznámíte s oním člověkem, který se nazývá Illusive Man, a zjistíte, že jste byli dva roky mrtví a že vynaložil veškeré úsilí spolu s kupou peněz na to, aby vás dostal zpět mezi živé. Chce po vás jen na oplátku to, ať postavíte tým na spasení lidstva a vydáte se na boj na život a na smrt proti mnohem vyspělejším Kolektorům, kteří vlastní o hodně lepší technologie.

Stíny minulosti

Abyste úspěšně zvládli hru bez jakýchkoliv problémů nebo překážek a úspěšně splnili své poslání, měli byste uposlechnout Illusive Mana, ať svým vlastním zkušenostem věříte sebevíc, a postavit tým, se kterým Vám půjde vše od ruky. Od Cerberusu dostanete spisy všech možných bytostí různých vesmírných ras, které disponují rozmanitými schopnostmi a ty pak využívají v boji proti zlým nepřátelům. Členů svého aktivního týmu máte deset a každý se specializuje na jiné schopnosti a má oblíbené zbraně.

Po začlenění do týmu začne mít každý člen nějaké osobní problémy nebo nevyřízené účty z minulosti, a tak po vyslechnutí jejich problému byste jim měli pomoct. Nebudu prozrazovat jak, ale oni se Vám za to velice rádi odvděčí. Toto však může pro někoho být nudné a zabere vám to více času, než samotná zápletka. Všechny schopnosti jednotlivých ranařů můžete vždy vylepšovat ve své laboratoři, aby se stali mnohem účinějšími zabijáky. Před každou misí si musíte vybrat dva členy, podle toho, jak se jaký jednotlivec hodí zrovna na danou misi.

Důležité mise

Úkoly se řadí do dvou kategorií a to Hlavní, to jsou úkoly, které musíte splnit, ať se Vám to líbí nebo ne a Vedlejší, které když nesplníte tak se v podstatě nic neděje, většinou se jedná o záchranu padlého agenta Cerberu nebo vyzvednutí nějakého nákladu, ale pokud si hry vážíte a jste poctiví neměli byste spěchat a omrknout i tyto úkoly, ale jistě se někdo bojí toho, že by se nějak nedostal byť k jediné vedlejší misi, ale z toho mít obavy nemusí. Od toho tu je sexy sekretářka, která Vás na vše upozorní a zodpoví každou položenou otázku.

Průzkum kosmu

Už první díl byl pro mnoho hráčů zklamání v tom, že se hráči těšili na stoprocentní RPG titul, ale nakonec z toho vznikla střílečka z třetí osoby a RPG prvků bylo pomálu a v druhém díle jich je ještě méně. Jak už bylo řečeno, každý hrdina má svoje schopnosti, ty může vylepšovat stejně jako vy týmovými body, které nasbíral z předchozí mise. Vy si díky prozkoumávání vesmíru a scanováním různých planet můžete vylepšovat zdraví, odolnost štítů, úroveň lodě a účinnost svých zbraní nebo přímo v akci můžete sebrat padlému bojovníkovi jeho vylepšenou verzi vaši dosavadní zbraně.

Hra je taky založena na vedení různých dialogů, kde si sami vybíráte možné odpovědi a tak zároveň formujete svoji povahu a působíte jako drsňák, kterého nic nerozhází, nebo jako ochránce, ke kterému se můžete jít vyzpovídat. Jen nezapomeňte, že od jakéhokoliv vašeho rozhodnutí se pak odvíjí vaše hra. Když už jsme u vylepšování, od Illusive Mana jste dostali Normandy 2.0, která je trochu upravená od předchozí verze a má v sobě zabudovanou umělou inteligenci, která se jmenuje EDI. Zprvu ji nikdo nevěří, protože je pouze počítač, ale později se ukáže, že i ona je nepostradatelným článkem vašeho týmu.

Jedinečná grafika

Ovládání je mnohem lepší oproti prvnímu dílu, žádné těžké klávesové dvojkliky, které u některých titulů tvoří kostru hry, nečekejte. ME 2 se krásně ovládá bez žádných problémů, až na složité přelézání překážek a problém s kamerou, se kterou byly potíže třeba u Dragon Age, nehrozí, takže se můžete krásně ponořit do čistého hrání , ve kterém vás nikdo nevykolejí. Bohužel Bioware opět neumožnil PC verzi podporu gamepadu ani Xbox 360 controlleru, což mě tak trochu zklamalo. Ovládání pomocí ovladače se do této hry více než hodí.

Nakonec nám asi zbývá grafika. Ta je celkem slušná a klidně může konkurovat mnoha jiným hrám. Designeři odvedli stejně dobrou práci jako u prvního dílu, co se týče prostředí a cizích ras. Hra běží na Unreal Engine 3, který této hře padne jako ulitý. Potom stojí za zmínku i překrásná videa mezi hraním, kterými se můžete pokochat. I když grafika je velice pěkná hra po této stránce není nikterak náročná, takže si zahrají i majitelé starších počítačů nebo notebooků.

Verdikt:

Není pochyb, že herní svět by byl ošizen, kdyby neexistovalo studio BioWare, protože v poslední době se kvalitních her, které splňují požadavky dnešního hráče, moc nedostává a ty nám toto studio přináší. Mass Effect 2 je po všech stránkách takřka dokonalou podívanou, která se může chlubit grafikou, hratelností, příběhem a obecně celkovým zpracováním. Pokud jste milovníky RPG žánrů tato hra Vám rozhodně nesmí chybět ve sbírce a myslím si, že Electronic Arts mohou být pyšní, že distribuují právě Mass Effect.

- Variabilita
- Grafická stránka
- Filmové podání