Recenze Marvel’s Spider-Man: Téměř dokonalý po všech stránkách

Marvel’s Spider-Man je jedním z největších hitů letošního podzimu. Podařilo se Sony uhodit pavučinou na hlavičku?

4. 9. 2018

Marvel’s Spider-Man měl v prvopočátku poměrně chladnější přijetí. První ukázka z E3 2016 překvapila, ale byly zde obavy, že půjde o další tuctové dobrodružství pavoučího muže. Jak se ale ukazuje, tak úspěch filmového Marvel univerza se začíná přesouvat i do videoherního sektoru. Do budoucna se tak možná dočkáme něčeho podobného. Spider-Man je však tu a my se pojďme podívat na to, jak se nová adaptace vydařila.

Důležitou roli má i Peter

Peter Parker alias Spider-Man je v tomto titulu vyobrazen naprosto rozdílně od všelijakých filmových zpracování, komiksů či jiných her ze stejného univerza. Po dlouhých letech se nový titul nezabývá tím, jak Peter ke svým schopnostem vlastně přišel. Naopak je už 8 let aktivně využívá. Nebudeme ani svědky toho, že by se Peter zabýval focením fotografií pro Daily Bugle. Všechno, co nám bylo tak známé je minulostí, protože autoři šli svou cestou.

Z hlediska příběhu se nechci rozepisovat příliš. Zmíním tedy pouze základní informace. Peter se jednoho dne probudí a je povolán do akce. Hlavní úkoly jsou často v kooperaci s policií a hra začíná ve chvíli, kdy má nastat vytoužené zatčení Wilsona Fiska alias Kingpina. Kromě toho záhy zjišťujeme, kde Peter pracuje, jak to má v současné chvíli ve svém soukromém životě a co například dělá teta May.

Nutno uznat, že titul nabídne opravdu mnoho. V rámci příběhu zde není probírán výhradně Spider-Man, který musí dostat veškeré zločince. Důležitou roli tu hraje i samotný Peter Parker. Ten totiž musí řešit své pracovní, a dokonce až existenciální potíže. Do toho se připlete, jeho stará láska Mary Jane Watson, která pracuje pro Daily Bugle a na trable je zaděláno i bez padouchů. Jako celek to funguje výborně a ukazuje to charakter Spider-Mana i z jiné strany.

Příběh je kombinací mnoha komiksů

Tvůrci evidentně čerpali z mnoha variant komiksů. Jak totiž víme, tak Spider-Man se v komiksech profiluje naprosto různě. A s tím souvisí i zbytek jeho světa. Dokonce se různě hraje s variantami, kdy Spider-Man pochází z jiné dimenze nebo je to dokonce někdo jiný než Peter Parker. V této hře jde o kombinaci mnoha komiksů a vzniká zajímavý mix, který přivádí do příběhu spoustu zajímavých populárních, ale i opomíjených postav.

Některé charaktery jsou ve hře pouze zmiňovány, nechybí tu totiž různé narážky či vzpomínky na doby minulé. Ostatně Peter už toho jako pavoučí muž zažil opravdu mnoho. Ze hry mám trochu dojem, že se snaží být začátkem něčeho většího. Nejenže nepochybuji o tom, že vzniknou další díly s tímto hrdinou, ale Marvel již potvrdil, že se pracuje na dalších hrách, které jsou založeny na jejich komiksech.

Tak nějak to vypadá, že kromě rozsáhlého filmového univerza se Marvel postupně začal pouštět do tvorby videoherního univerza, která však jde vlastní cestou. Tím pádem bude odlišné od toho, co známe z filmů. To zní velmi zajímavě, ale necháme se překvapit do budoucna. Fanoušky a znalce postavy by jen mohlo zklamat to, že zhruba v polovině hry se dá odhadnout, kam to celé spěje. A to i přesto, že se ve hře rozběhne několik příběhových linek najednou.

První open-world a trefa do černého

Studio Insomniac nemá zrovna zkušenosti s open-world hrami. Jejich hlavní tvorbu tvoří duo Ratcheta s Clankem. Bylo tu tedy velké očekávání ohledně toho, jak si nakonec s tímto typem hry poradí. Marvel’s Spider-Man je vůbec první titul, který autoři vytvořili, jako open- world záležitost. Nutno říct, že to zvládli velmi obstojně, byť to není úplně na jedničku. Pojďme se tedy podívat na to, jak v praxi hra funguje.

Pravdou je, že se podařilo velkou část hry před veřejností skrýt a v dostupných materiálech se tak nikdo nedozví, co vše vás v rámci náplně hry čeká. Dá se to však odhadnout. Hry tohoto typu nejsou žádnou novinkou a většina z nás už je navyklá na systém úkolů v rámci dané mapy a k tomu na různé vedlejší aktivity.

Ještě, než se k nim dostaneme, tak musím zmínit, že co se autorům utajit nepodařilo, tak to je část příběhu. Je velká škoda, že většina záporáků nám byla v trailerech vyzrazena a jeden, u něhož máte zjistit jeho pravou identitu, byl rovněž odhalen už předem. Toto tvůrcům příliš nemohu odpustit a osobně si myslím, že to s určitou mediální masáží přehnali a ukázali toho více než by bylo zdrávo. Ostatně u postavy Spider-Mana nemám obavy z toho, že by se titul neprodával, i kdyby bylo ukázáno méně.

Skoč, střel pavučinu a zhoupni se!

Převážně byly prezentovány samotné úkoly a volného pohybu po městě jsme tolik neviděli. Nutno říct, že se tu naběháte a naskáčete opravdu hodně. Nechybí ani efektní houpání na pavučině skrze město. To bylo v dřívějších hrách kritizováno ve chvíli, kdy se Spider-Man zhoupl ve chvíli, kdy kolem sebe neměl žádné objekty, k nimž by se mohl přichytit. Toto se Insomniacu podařilo trochu eliminovat, ale i tak dojde občas k vystřelení pavučiny tak trochu do prázdna.

Jinak je ale pohyb zvládnut velmi dobře a elegantně. Stačí totiž držet jedno tlačítko a směrový analog. Spider-Man se tak pohybuje dle vašich pokynů naprosto snadno. Díky tlačítku R2 zvládne jednoduchý parkour a rovněž se dokáže houpat mezi městskou zástavbou. Funguje to velmi dobře a nedochází k žádným zásekům či něčemu podobnému.

Autoři pro hru Marvel’s Spider-Man pochopitelně zvolili New York, jelikož v něm hrdina žije a osobně nepamatuji variantu, kdy se pavoučí muž rozhodl operovat někde jinde. Výjimkou by měl být nový film, který je v přípravě a nese název Spider-Man: Far from Home (Daleko od domova). Pro zajímavost uvádím, že tento snímek se bude dokonce točit i v České republice. Konkrétně v Praze a Liberci.

Pohyb tedy máme a můžeme se pustit do průzkumu New Yorku. Tedy spíše jeho části. Dostupný je Manhattan, který je přetvořen pro účely hry. Kromě toho, že tedy lze zahlédnout i Sochu Svobody, tak je tu spousta ikonických prvků pro univerzum Spider-Mana. Na řece tak můžete vidět i věznici Raft ve městě je také svatyně Doctora Strange a nechybí tu ani ikonická Avengers Tower. Z reálných staveb je zde Empire State Building, Brooklyn Bridge, One World Trade Center a mnoho dalšího. Za zmínku stojí i Grand Central Terminal, které jsme mohli vidět v prvních Avengers v závěrečné bitvě.

Spider-Man má i svůj Twitter!

Město je poměrně živoucí, opravdu nejživější, co jsme v rámci videoher se Spider-Manem zatím viděli. Pořád tudy proudí kolony vozidel, nechybí ani mnoho lidí a turistů, kteří jsou z hrdiny nadšení, ale i zhnusení. Pravdou je, že tvůrci se dušovali, že občané na vás budou hodně reagovat. Není tomu tak. Občas prohodí nějakou hlášku vaším směrem či si něco brblají pod vousy. Výjimečně si můžete s někým plácnout či dát selfie, ale že by po vás třeba někdo hodil kelímkem nebo by vám vyloženě nadával se mi nestalo.

Ostatně v menu je i fiktivní účet Spider-Mana na Twitteru, kde můžete číst zprávy od lidí, poté co vykonáte nějaký větší čin. Trochu je škoda, že účet není více využit. V průběhu hry totiž například počet vašich sledujících nestoupá ani neklesá, a to je velká škoda. Asi bych si v tomto případě představoval větší interakci se samotným obyvatelstvem, kteří sice dostávají zajímavé informace o dění ve městě, ale málokdy na to reagují.

J. Jonah Jameson má stále co říct!

To je další velmi zajímavý prvek ve hře. Spider-Man se při jeho houpání po městě může zaposlouchat buďto do policejních hlášení nebo si může poslechnout rozhlasovou show. J. Jonah Jameson již nepracuje pro Daily Bugle, ale má svůj rozhlasový pořad, který jak to tak vypadá vysílá téměř nonstop. Jde o vtipnou vložku do hry, která nabízí různé přirovnání ke Spider-Manovi a jeho činům. Jonahovi stále vydržela jeho nesnášenlivost vůči tomuto hrdinovi, a tak jej pomlouvá na všechny způsoby. Ostatně humor je ve hře velmi dobrý, sám Peter má velmi dobré narážky a nic nepůsobí dětinsky, jako tomu bylo v pár snímcích.

Jak se to vůbec má s otevřenou mapou? Po vzoru Far Cry série je potřeba najít příslušné věže a aktivovat v nich signál, aby se vám zpřístupnila část mapy. Ne neděláme si srandu, ale neděste se, není to tak hrozné. Je jich málo a je to spíše ke zpestření hratelnosti. Díky tomu se vám odemkne kus mapy a vidíte tak dostupné informace o vedlejších aktivitách. Nutno poznamenat, že spousta z nich vám zůstane skryta i pokud si prvně odhalíte celý Manhattan. Autoři mají některé postranní aktivity skryté, dokud nepostoupíte v příběhu dále.

Ve městě je stále co dělat

Mezi nimi nechybí různé zločiny kriminálníků, kdy musí Spider-Man zakročit. Ať už jde o vloupačku či dokonce honičku v autech. Postranních aktivit je dostatek. Krom toho musí Peter vyšetřovat záhadné vzkazy od Black Cat (která asi bude mít více co říct v samostatném DLC), snaží se přijít na to, kdo je záhadný Task-master a hledá se dávno zapomenuté batohy skrze celý Manhattan. V nich se ukrývá vždy nějaký předmět z minulosti, o němž dostanete krátké info. Ani o dodatečných úkolech nechceme mluvit nějak rozsáhleji, protože skrývají určitá překvapení a rapidně prodlužují herní dobu.

Herní čas se pohybuje někde kolem 20 hodin, co se týče příběhové části. Pokud budete plnit i vše ostatní, tak si přičtěte dalších 20 hodin. To je vcelku slušná porce a dá se počítat s tím, že dodatečná DLC přidají minimálně dalších 10 hodin obsahu. Pro sběratele trofejí bude zajímavá informace, že s výjimkou jedné trofeje, nejsou ostatní až tak problematické. Navíc v den vydání do hry bude implementován fotografický režim a nebude chybět také New Game+. Zároveň s tím bude přidána i ultimátní obtížnost. V tuto chvíli má hra tři a vyplatí se hrát na střední.

Projeví se i Peterovo vědecké nadání

Ještě, než dojdeme k našemu hodnocení vizuálu, tak je třeba zmínit, že ve hře se nacházejí i menší minihry. Peter jakožto vědec má možnosti některé objekty či látky oskenovat. V takovém případě se nabízí minihry typu – doplň správný vzorec. Jde o to, že se vám otevře obrazovka, na níž jsou dva či tři vzorce a vy je musíte poskládat z dostupných dílků. V počátku je to snadné, ale později se možnosti začínají kombinovat, a ne vše na sebe lze napasovat. Kromě toho je Peter také schopný konstruktér, a tak jsou tu možnosti, jak si vylepšit některé prvky.

Nechybí ani minihry pro mozkové závity

K tomu slouží minihra za pomoci sestavování obvodů. Ty musíte propojit správnou cestou a později je třeba k cíli dojít i se správným napětím. Občas tedy budete muset zapojit i hlavu, abyste se dostali zase dále nebo se dočkali určitého vylepšení. Není to však nic, co by vám mělo zabrat hodiny času. Jako odreagování od boje je to však velmi pěkné.

Peter toho umí už hodně od samého počátku, ale hra má jednoduchý levelovací RPG systém. Za splněné úkoly, vedlejší mise a zkopané nepřátele získáváte zkušenostní body. Ty pak můžete zužitkovat k nákupu dalších schopností. Většinou se jedná o vylepšení již dostupných možností. Urychluje se pohyb na pavučině, přidává se síla do úderů, Peter vydrží více při střelbě atd. Možností je vcelku dost a hra nabízí 50 levelů.

Pavouček má ve skříní víc kostýmků, než Black Cat

Pokud by někoho zklamalo, že Spider-Man má od tvůrců nový kostým, který mu nějak nesedí, tak nemusí vůbec zoufat. Kostýmů je ve hře přes 25 a vybere si každý. Jsou tu varianty různých Peterových obleků, jaké zná široká veřejnost, nechybí ani oblek z Infinity War a je tu také mnoho variant z komiksů, které se běžně neobjevují.

Jako zajímavost uvedu, že Spider-Man, potažmo Peter není jedinou hratelnou postavou ve hře. Jsou zde zajímavě podané pasáže, kdy je třeba se věnovat stealthu a nenechat se spatřit. Těch je ve hře několik a dokonale zapadají do příběhu, nejsou tu tedy pouze jako obyčejná vata. Materiály již prozradily, že jednou z postav je Mary Jane. Co se týče třetí hratelné postavy, tak tu opět nebudu zmiňovat přímo.

Boj je podobný tomu z Batmana

Boj ve hře byl velmi inspirován konkurenční záležitostí od Rocksteady, tedy sérií Batman. Vyznačuje se tedy tím, že Spider-Man rozdává údery a musí včas uskakovat či se vyhýbat. V tomto směru je boj tedy stejný. Oproti Batmanovi je však mnohem rychlejší a chvilku trvá, než si na to člověk zvykne. Samotného mě překvapilo, že jsem v některých bitkách zemřel dříve, než jsem stačil vůbec řádně zareagovat.

Krom toho, jak postupem hry získáváte další a další zkušenosti a odemykáte si schopnosti, tak je tu možnost po nepříteli vystřelit pavučinu, či jej přichytit na stěnu. Jedna z možností je i to, že své protivníky přivážete pavučinou k sobě. Je to efektní a v boji to ušetří potíže. Nepřátel je několik typů. Někteří jsou silně ozbrojení a také mají na sobě těžké vybavení vůči útokům, jiní na vás jen tak zaútočí nožem.

Boss jako hlavní překážka

Speciální sortu bojů nabízejí pochopitelně bossové, kteří se objevují v průběhu hry. Na ně je třeba najít nějaký ten speciální postup. Jen je trochu škoda, že se vesměs jedná o to samé a v průběhu boje se jejich postup vůči vám příliš nemění. Díky tomu nepředstavují tak výraznou výzvu. Osobně si myslím, že někteří ze záporáků zde nedostali tolik prostoru, kolik by možná měli, ale to už je spíše subjektivní dojem.

Pokud jde o grafickou stránku hry, tak není co vytýkat. Na internetu možná narazíte na přihlouplé názory o tom, že studio provedlo výrazný downgrade. V některých detailech možná ano, stejně jako desítky jiných studií. V chodu však hra vypadá velmi dobře. Titul nabízí i jemné detaily v rámci města a modely postav jsou na výbornou, zejména těch hlavních. Jediné, co by mohlo zamrzet, tak je poněkud nedetailní obzor za Manhattanem, tam je znát, že tomu autoři již tolik péče nevěnovali. Jde však spíše o detail.

Úchvatná podívaná nad Manhattanem

Naprosto famózní jsou filmečky, které doplňují příběhové i některé vedlejší úkoly. Zejména ty, které souvisí s nějakou výraznou bitvou jsou skutečně parádní. Nabízí mnoho efektů a pokud máte navíc doma televizor se 4K technologií a HDR, tak budete u některých scén valit oči. Insomniac v tomto případě rozhodně nezaostává za konkurencí. Zvuková stránka je rovněž velmi podařená a musím vychválit hlavní skladbu, která je doslova famózní. Asi jste to již zaznamenali, ale palec nahoru za to, že hra má kompletní české titulky.

Marvel’s Spider-Man rozhodně není žádnou revolucí žánru, ale stojí na velmi pevných základech, které dost dobře napovídají, že to nebyla jednorázová akce. Univerzum bylo velmi dobře vyobrazeno i přesto, že autoři šli svou cestou. Pavoučí hrdina je v nejlepší kondici, v jaké jsme ho zatím ve videohrách mohli vidět. Pro fanoušky tohoto hrdiny je to naprostá povinnost. Sem tam se trochu potrhají pavučiny, ale v souhrnu jde spíše o subjektivní dojem toho, že by to možná šlo udělat jinak, možná i lépe. Věřím, že spousta hráčů bude i z těchto drobných neduhů nadšená.

Marvel’s Spider-Man je rozhodně titulem, který nemůže chybět v herní sbírce každého fanouška a majitele konzole PlayStation 4. Pokud jste navíc zarytými fanoušky obojího, tak není vůbec co řešit a zhoupněte se pro něj do nejbližší prodejny. Už teď se těším, až do Manhattanu zavítám znovu, byť to nejspíš bude až s konzolí PlayStation 5.

Marvel’s Spider-Man nabízí kompletní českou lokalizaci v podobě titulků

- pěkný příběh
- skvělé grafické podání