Marvel’s Avengers – Recenze

Avengers jsou konečně tady. Chcete je ale takto hrát?

10. 9. 2020

Marvel’s Avengers je titul, který těží z veleúspěšného univerza Marvel Cinematic Universe. To se totiž stalo ve světě natolik populárním, že vydělává miliardy dolarů ročně. Marvel ale nechtěl zůstat pozadu ve videoherním sektoru, a tak jsme se před dvěma lety dočkali titulu Marvel’s Spider-Man pro PS4. Ten uspěl nadmíru dobře a další vlaštovkou jsou tak Avengers. Jak se studiu Crystal Dynamics povedlo tuto vizi naplnit?

Stejně, jako tomu je u Spider-Mana, tak autoři ignorují filmový vesmír a vytvořili si vlastní příběh. Zapomeňte tedy na to, co znáte z filmových Avengers. Pochopitelně hlavní hrdinové zůstávají zachováni. Nechybí tak Iron-Man, Hulk, Thor, Black Widow a Kapitán Amerika. Nově se k nim však přidává i z filmů neznámá Kamala Khan.

Příběh začíná ve chvíli, kdy se v San Franciscu koná A-Day (Avengers Day). V tento den jsou na loď Shieldu sezváni ti největší fanoušci Avengers, aby se s nimi mohli setkat, získat podpisy atd. Co čert nechtěl, tak hrdinové čelí útoku, který vede k obrovské katastrofě. Spousta lidí po této události získá různé schopnosti a jsou naháněni společností AIM.

Avengers se tak stanou psanci a po 5 let se zdržují v ústranní. V tu chvíli nastupuje do hry opět Kamala Khan, která už není tou malou holkou, ale téměř právoplatnou členkou Avengers. Ačkoliv je Kamala poměrně zaběhlou součástí komiksového univerza, tak nejde o příliš sympatickou postavu. Navíc její schopnosti jsou vůči ostatním hrdinům poněkud divné a osobně se mi za ní nehrálo příliš dobře. Nicméně kolem Kamaly se hlavní děj točí.

Ačkoliv se mi příběhy posledních Tomb Raiderů vcelku líbily, vyjma toho posledního, tak Avengers mají příběh zajímavý na samém počátku. Po úvodní misi se však vytratí tempo a nahradí jej jakási změť nevýrazných úkolů, která je sem tam proložena nějakou příběhovou animací. Co je však pozitivní, tak je to fakt, že postupně vystřídáte více hrdinů, takže pokud vám některý nesedí, tak můžete zvolit jiného. Každý z hrdinů má rozličné schopnosti boje a díky tomu se bojová část solidně hraje.

Hra se snaží být něčím víc než jen obyčejnou akční záležitostí, a tak jsou tu také různé RPG prvky, které mají vylepšovat vaše postavy a schopnosti. To se autorům v podstatě podařilo a je fajn, že hráč může posouvat postavu kupředu vůči útokům nepřátel. Naprosto marný je to ale loot systém. Ten je tu totiž pouze k tomu, aby vylepšoval vybrané statistiky. Na samotných postavách se to nijak neprojeví, a ještě podivnější je, že se bedny Shieldu válí i uprostřed džungle.

Ve hře nechybí typický vendor, který vám nabízí speciální úkoly a výzvy, čímž si odemykáte další varianty, co svým hrdinům pořídit. Tento systém je vhodný akorát pro hráče, kteří si budou Avengers vychutnávat a věnují jim spousty hodin, nicméně nejde o něco, co by mě při hraní výrazně bavilo, a naopak případně rozčilovalo.

Určitě bych měl zmínit, že jsem velkým fanouškem Avengers, ale hra mě nedokázala u obrazovky udržet déle než hodinu. Zkrátka jsem si odbyl to nejnutnější a dokončil misi. Titul je totiž velmi repetitivní. Nabízí pouze přebíhání z místa na místo, kde je pokaždé potřeba vymlátit roboty AIM. A to je další problém. Ve hře chybí jakákoliv rozmanitost nepřátel či bossů. Ve své podstatě bojujete pouze s omezeným repertoárem, který se po pár hodinách omrzí. Hra selhává i z hlediska záporáků, kterých je naprosto mizivé množství.

Po úmorném dokončení kampaně se tedy dostanete na samotný konec a otevře se druhá část hry. Jedná se o jakýsi endgame obsah. O co v něm jde? Budete řešit tréninkové mise, které jsou v podstatě jen jakýmsi režimem hordy. Nečekejte však takovou vymazlenost, jako třeba v Gears of War. Tohle je čistá nuda, nic víc.

Avengers pak nabízí speciální mise, kde je potřeba projít základnu AIM a vypořádat se se vším, co vám hra postaví do cesty. Na konci je třeba se vypořádat s některým z bossů. Těch je ale tak žalostně málo, že ani nemáte chuť se znovu pouštět do hraní. Leda, že máte partu kamarádů, kteří si s vámi zahrají v kooperaci. Hodně se hovoří o tom, že titul jsou v podstatě dvě hry v jedné. Není to vůbec pravda. Průměrného hráče totiž tyto aktivity neosloví vůbec a nebude se jim věnovat.

Absolutně nerozumím tomu, proč toho titul nabízí tak málo z pohledu fanouška Marvel univerza. Proč nenabízí více postav a zejména pak padouchů. Potenciál tu byl ohromný a i samotná kampaň by určitě šla uchopit lépe. Takhle to působí, jako nedopečený polotovar, který je využívá slavného jména.

Zásadním překvapením, a to nikoliv v pozitivním smyslu pak byla kvalita zpracování. Nemám vůbec nic proti modelům postav a nepřátel, ale je vidět, že level-designem se tvůrci příliš nezatěžovali. Vše je nesmírně generické a průměrné. Nejotřesnější ze všeho jsou však bugy, kterými hra trpí. Každou chvíli se mi postava zasekla při nějakém skoku přes překážku. Nechybí ani občasné vypadávání zvuku a vůbec největší slabinou je framerate, který je příšerně nestabilní. V mnoha situacích se hra kousala takovým způsobem, že mi není jasné, jak tohle někdo mohl vypustit do světa. Celkové zpracování je spíše průměrné a u aktuálních her jsme viděli již mnohem lepší kousky.

Ještě se krátce zmíním o českých titulcích. Je překvapivé, že se v titulu objevily, ale jsou vhodné spíše pro ty, kteří angličtinu vůbec neovládají. Některé obraty jsou přeloženy poněkud divně a popis předmětů je naprosto otřesný. Pokud by se někdo divil, že mu nefungují titulky v úvodní animaci, tak je zkrátka tím, že titul v danou chvíli titulky nepodporuje. A co mě vytáčelo doběla, tak fakt, že ačkoliv jsem vyzkoušela veškerá nastavení u titulků, tak jsem se nemohl zbavit doprovodných titulků typu – „Thor hlasitě dupe a zní dramatická hudba“ či „Kamala se hihňá na celé kolo“.

Na Marvel’s Avengers jsem se hodně těšil a rychle mé nadšení vystřídala frustrace a zmar. Jedná se o jakýsi polotovar, který zaujme spíše ty nejvěrnější fanoušky. Není pochyb o tom, že hra se bude prodávat velmi dobře, jen je třeba říct, že by si Avengers zasloužili důstojnější herní záležitost. Snad to tvůrci napraví chystaným obsahem.

Marvel’s Avengers nabízí kompletní českou lokalizaci v podobě titulků

- hlavní postavy
- akční souboje