Mars: War Logs – Recenze

Mars: War Logs je zajímavou výpravou na Rudou planetu, ale stojí to za to?

29. 5. 2013

Musíme se vám k něčemu zkrátka přiznat. O hře Mars: War Logs jsme toho před vydáním příliš neslyšeli a vlastně ani po vydání nemáme jasno, jak bychom hru měli přesně zařadit či kvalifikovat. Ona se totiž snaží být směsicí všeho možného, jen není konkrétně ničím. Pojďme se to pokusit v následujících odstavcích společně rozklíčovat.

Opět mimo Zemi

Mars: War Logs zřejmě díky názvu už příliš nepřekvapí, kde že se hra vlastně bude odehrávat. Ocitáte se tedy na Marsu a jste zajatcem, který byl vzat do vazby během probíhající války. Jenže je tu problém. Kdo mezi sebou bojuje? Proč? Jakou roli tam hrajete vy? Kdo pořádně jste? To jsou otázky, které budete mít, a bohužel na ně nedostanete odpověď. Hra působí už na začátku příšerně zmatečně. Brzy se k vám přidává další parťák a jdete do toho naplno. Hlavním hrdinou je Roy a zachráněným kolegou je Innocence, který děj vypráví skrze diář.

Hra vás pak vypustí do akce a řekněme si upřímně už zkraje, je to děsná nuda. Povětšinou se budete toulat stále stejnými lokacemi bez nějakého smysluplnějšího cíle. Bohužel hra vás oněmi lokacemi nechává šourat s toho důvodu, že se neustále generují nové úkoly ihned poté, co splníte ty předchozí. Vaším prvním větším cílem bude dostat se z věznice. Dostáváte se tedy na dvorek, kde probíhá nějaká ta interakce s ostatními vězni, a jsou vám zadávány prvotní úkoly. Poměrně nářez je herní doba, neboť jen ve věznici můžete strávit nějakých 15 hodin a budete mít za sebou asi tak 40% celé hry.

V boji jako ryba ve vodě

Hra má mnoho zajímavých prvků. Vcelku intuitivní a přehledný bojový systém. Rozhodujícími faktory v bitvách jsou jak vaše schopnosti, tak i statistiky. Tlačítky na myši útočíte a kryjete se. Poté můžete nepřítele tak trochu rozhodit a pak máte k dispozici rychlé akce. Dále jsou tu pak pokročilejší možnosti, jako zastavování času a podobně. Musíme uznat, že tohle jsou velmi dobré nápady a docela to i funguje.

V boji většinou nejste sami. Máte k dispozici nějaké ty parťáky, které ale tradičně neúměrně doplňují, coby do počtu, vaši protivníci. Těch je pokaždé přehršel a nutno říct že hra nic nedává zadarmo. Tlačí na vás tvrdě a dokážou vás zlikvidovat během chviličky. Nejlépe je využít různých triků – rozhodit granáty, přichystat miny a pak se pustit do zbytku nepřátel, který se vám postaví do cesty. Bohužel inteligence nepřátel i vašich kolegů je dosti nevalná.

Celkově hra působí jako mix všeho možného. Autoři se zkrátka nebáli zkusit do hry nacpat, vše co je napadlo, jenže s tím přichází zásadní problém. Dohromady to absolutně nefunguje a je z toho cítit, že tvůrci na to zkrátka neměli, a to ani schopnosti, ani finance. Toto je příliš ambiciózní projekt, stejně jako před nedávnem Miner Wars 2081.

Stereotyp až to praští

Hra se tváří strašně obrovská a ve skutečnosti je příšerně malá, jen se to snaží vším možným maskovat. Posílá vás lokacemi napříč, přes milion různých dveří a zkratek, pak vás zase nechá něco sáhodlouze obcházet a jak už bylo zmíněno bez většího smyslu. Prostě jsou tu úkoly typu – dones tohle a já ti dám tohle, abys to pak mohl vyměnit za támhleto a až to uděláš, tak se stav u tamtoho protože ten pro tebe má něco dalšího. Náplň hry je tedy nulová a vy ani nemáte chuť něco dalšího začínat, protože vlastně sami nevíte, proč to máte dělat. Hra bohužel moc nepřidá ani v dalších lokacích, kdy vám dokonce nabídne obří město, ale to je stejně suché a ploché jako prvotní věznice a frustrace bují nanovo. Je škoda, že si autoři nedali více záležet i na rozhovorech s jinými postavami, neboť kdyby jich bylo méně a byli trochu chytřejší a ukecanější, asi by to také bylo o něčem jiném.

Nejvíce ale nadchne fandy žánru RPG, že si zde mohou poměrně slušně vypiplat svou vlastní postavu. Její vývoj a dovednosti jsou tu dosti rozsáhlé. Máte tu tři velké kategorie, v nichž můžete svou postavu zlepšovat (vzdělávat) a lépe ji tedy připravovat na různé situace. Jednou z nich je vyloženě magie křížená s technikou. Dále je tu klasický boj, kdy zlepšujete odolnost, zdraví a podobně a v poslední kategorii můžete vylepšovat své dovednosti ohledně výbušnin a dalších podobných schopností.

Ačkoliv vás grafické podání asi nepohltí, tak není rozhodně vyloženě špatné. Hra má poměrně slušné textury, ale dost to celé zabíjí jednotvárné podání celého světa. Pokud by hra navíc fungovala tak jak má, tak bychom asi nic nenamítali, ale místní engine obsahuje spoustu děr a potíží, zejména v soubojích, jak už bylo zmíněno. Po zvukové stránce je hra na slušné úrovni.

Mars: War Logs je ve své podstatě divná hra. Téměř nezabaví. Navíc je úmorně dlouhá a asi jen málokdo ji projde až do samotného konce. Těžko říct, komu vlastně tahle hra byla určena. Je mixem všeho možného, ale nic nefunguje dohromady, tak jak by mělo a je to škoda. Ambice titul měl, ale rozhodně je nenaplnil ani z poloviny. Přesto si určitě své fanoušky najde.

- soubojový systém
- RPG prvky

- stejné lokace