Kingdoms of Amalur: Reckoning – Recenze

Pohádková recenze na Kingdoms of Amalur!

23. 2. 2012

Šílenství kolem Skyrimu nemá konce a všichni dál a dál zabíjejí s chutí draky. Kromě toho skoro po půl roce vyšel konečně pořádný patch, což posadilo zpět hráče, kteří kvůli bugum za sebou spálili všechny mosty mezi nimi a Skyrimem. Měli byste však otevřít oči, před pár dny vyšel nový RPG titul. Pokud jste ještě neslyšeli o Kindoms of Amalur: Reckonig, tak to jste pěkně pozadu. V podstatně se jedná o stejné hry, ale na druhou stranu Reckoning je jablko a Skyrim hruška, jestli víte, co tím myslím. KoA: Reckoning vytvořily hlavy ze studia Big Huge Games, možná jste o nich ještě neslyšeli a není divu. Toto studio začínalo hrou Rise of Nation, která byla vydána v roce 2003. O rok později po velkém úspěchu se hráčům dostalo datadisku, který také sklidil velké ovace. Tuto značku čekal ještě druhý díl, který jen utvrdil to, že vývojáři jsou opravdoví machři. Později studio vydalo druhý datadisk ke hře Age of Empires III. Poté se však pustili do Reckoningu a po pěti letech máme výsledek. Jen abych zdůvodnil předchozí větu, že jste o BHG neslyšeli, plno z vás jsou konzolisti a strategické hry jdou po většinu času mimo ně. Jedná se o první RPG titul tohoto studia a vy jste se stejně rovnou podívali na hodnocení, tak vám prozradím, že se jim velice povedlo.

Začátek jako všude jinde ?

Bohužel platí pravidlo u drtivé většiny dnešních her, že když se někde přidá na kvalitě, někde se musí zase ubrat. Toto pravidlo se uplatnilo i v Reckoningu, ale záleží na tom, jak moc jste nároční. V tomto případě byla odbyta ta nejdůležitější věc u RPG hry a je tím hlavní příběh. Ačkoliv by vývojáři něco takového udělali s jasným úmyslem, je tomu opravdu tak. Reckoning totiž vybočuje z řady úplně v jiném směru, ale to až později. Zpět k příběhu, vaše dobrodružství se odehrává v království Amalur, jak už vyplývá z názvu. Ovšem celé to začíná trochu jinak, než je tomu obvykle.

Například v Dragon Age jste si vytvořili postavu a rovnou jste šli hrát, aniž byste něco věděli o své minulosti. Počkat, v Reckoning to taky nevíte, protože jste mrtví, ale nakonec se probudíte v hromadě mrtvol, která rozhodně nevoní jako maminčina bábovka. Přece jen ale nějakou minulost máte, protože nejste nějaké mladé ucho, co se právě narodilo. Právě v tom spočívá příběh této hry. Musíte přijít na to, jak a proč jste zemřeli a co jste dělali předtím, než jste se ocitli na oné skládce rozkládajících se těl.

Jak bude vypadat váš hrdina, nebo jestli se cítíte při hraní jako hrdina vy sami, je na vás. Nejdříve si vyberete rasu, poté jestli budete sexy blondýn nebo hot redheadka. No a nakonec typ postavy, zde si můžete zvolit, jestli vaše útoky budou ohnivého typu, nebo že budete mít větší šanci zasadit někomu critical zásah apod. Tak a jsme ve hře, sebere první goldy, naštěstí nám nějaký nebožtík zanechal boty a vstupujeme první dveřmi za novým dobrodružstvím. Hned se tak dostáváme do prvního boje, kde si to všechno, jak se říká, poprvé osaháte. Párkrát kolem sebe rozmáchnete starým mečem a padlého protivníka okrádáte o štít, dalšího o pořádné kožené gaťata a tak dále. Poté se od jednoho velice chytrého skřítka dozvíte, že oplýváte velkou mocí a pošle vás za starým známým a vše je tak započato. Ve hře vedete s různými postavami dialogy, jak už je v dnes u hodně her zvykem, ale u Reckoningu je to jen mazaní medu kolem pusy, vaše rozhodnutí průběh hraní nikterak nezmění, aspoň na mě to tak působilo a navíc hlavní hrdina je němý, což můžete považovat za mínus, ale vývojáři pravděpodobně chtěli urychlit rozhovory, aby je někteří hráči neskiply a pak nevěděli, o co vlastně jde.

Větší než vesmír

V dalším postupu narazíte na odkázanou postavu, která je v šoku z vašich schopností a síly, která vám koluje v krvi, ale nakonec se z vás stanou přátelé a vydáte se proti zlu, které číhá na každém rohu. Ale dost s vypravováním příběhu. Hned jak se dostanete do první vesnice, začne vám docházet, že Reckoning je zasazen do obrovského světa, který toho nabízí opravdu spoustu a jen tak jej nedohrajete na sto procent. Stojíte uprostřed náměstíčka, před vámi je quest, vlevo další, vpravo další tři, vzadu „naštěstí nic“ od tam jsme přece přišli. Jenže když si řeknete, že dva questy byste mohli zvládnout, než se vydáte hlavním směrem příběhu, zjistíte, že jste dokončili po půl hodině teprve první a mezí tím vám přibyli další čtyři. Těchto různých odboček jsou ve hře desítky a desítky a některé jsou mezi sebou dokonce provázány a klidně se protáhnou až ke dvěma hodinám. Od toho se samozřejmě odráží herní doba, která se vyšplhá na solidních 200 hodin. Bohužel hlavní příběh vám vystačí stěží na třicet hodin. Což je žalostné, a je tak patrně nejslabším článkem celé hry, ne protože by byl špatný, ale protože ostatní aspekty hry jsou tak perfektní.

Jednou ze dvou geniálních věcí je opravdu vyšperkovaný bojový systém, který je podle mě na tom o hodně lépe než Skyrim. V Reckoningu můžete používat dvě zbraně a je jen na vás, jestli první bude obří kladivo a ta druhá … další obří kladivo. To by nebylo moc efektivní, ale v tomto vám nikdo nebrání, ovšem na sekundární pozici se hodí nejlépe luk nebo magická hůl. Zbraní je tu opravdu fůra, od dvou dýk, dlouhého meče, luku, magických hůlek až po paličku na maso. K tomu si přidejte, že každá zbraň vychází z různých typů sil. Já si zvolil kladivo, protože odpovídalo mé postavě a nejlépe se s ním zasahují knockouty. Nepřátelské útoky odráží štít, který můžete používat nezávisle na zbraních. Využívat také můžete různá kouzla na omráčení nebo zapálení protivníka. Pakliže před vámi stojí pořádná armáda, můžete využít síly Reckoning, kterou si musíte po každé dobíjet. Tato schopnost spočívá v tom, že ochromíte každého kolem sebe a zabít je už hračka, kromě toho vše ukončíte fatality combem, které pokaždé vypadá jinak a vždycky úchvatně. Jako v každé RPG hře za zabití dostanete XP, podle toho jak je daného protivníka těžké poslat do kytek. Při dosažení dalšího levelu postavy přerozdělujete body mezi kradení, vaření lektvarů a tak dále. Naučíte se tak nová kouzla, comba s vaší zbraní a vyhrajete další karty osudu, které jak jinak zase něčím zvyšují své schopnosti.

Na svých cestách toho uvidíte opravdu hodně, osobně se mi nejvíce líbila Forsaken Plain. Zde je možností celá řada. Na každém kroku vám nebezpečí dýchá na záda a leckterý medvěd, vlk nebo troll se s vámi bude chtít měřit. Postupně si tak vylepšujete svoji postavu, s každým krokem vpřed získáváte lepší brnění, zbraně a podobně. O tom to celé je, putujete krajinou, kdejaké stvoření si na vás vyskakuje a tím se posouváte dál. V průběhu cesty narazíte na skrytou jeskyni, kde se skrývají právě ti neohavnější příšery. Vašimi nepřáteli se tak stávají úplně každí skřeti, pavouci, vlci, medvědi, zombie, lidé a v neposlední řadě trollové, kteří jsou moji nejoblíbenější .

Vždy objevíte nějaké město, vesnici nebo hrad, kde jsou další možnosti. Můžete jít za obchodníkem a zbavit se tak zbytečného nákladu a nakoupit lepší zbroj, krystaly a lektvary, které jsou důležitými pomocníky při bitvách. Dále si můžete ucraftit nějakou zbraň, ale ta nikdy nedosáhne takových kvalit jako ta, kterou máte za opaskem, nebo je dostupná v místním obchoďáku. Je toho ještě víc, ale je zbytečné vám to všechno vyjmenovávat, protože toto už jsou vedlejší stránky hry.

Čekejte velké orgie … grafické

Tím nejhezčím na celé hře je grafika, krásnější pohled je snad na obrazy pořízeny Hublovým teleskopem. Takhle má podle mě vypadat grafika pohádkového a kouzelného světa. Samotný engine Big Huge Engine hře umožňuje vše, co je třeba a říká se, že vizuální stránka by měla být hodnocená až v posledně řadě, protože ve hraní je nejdůležitější hratelnost, ale Reckoning se hraje perfektně a to co můžeme vidět na obrazovce při hraní, je opravdu parádní.

A jsme v celém závěru naší recenze. Reckoning vám může připadat, jakože vykrádá a kopíruje ostatní hry, ale zároveň spojuje to nejlepší, co jsme v tomto žánru mohli spatřit. Hra může připomínat Fable, ale Kindoms of Amalur si na to jde svým vlastním originálním způsobem a může nám nabídnout dobrý příběh, spoustu úkolů, geniální bojový systém, nádhernou grafiku a nespočet možností a náš verdikt je … pakliže jste blázni do RPG, Reckoning vám nesmí chybět ve sbírce. Pokud s tímto žánrem teprve začínáte, je to skvělý pomocník na rozjezd v RPG světě.

- Grafická stránka
- Bojový systém
- Velký svět