Kingdom Come: Deliverance – Recenze

Nejočekávanější česká hra posledních let dorazila! Jaké je Kingdom Come: Deliverance?

13. 2. 2018

V našich českých luzích a hájích se jen těžko ututlá, že se chystá velkolepé středověké RPG s realistickými prvky. Mnohokrát jsme o Kingdom Come: Deliverace psali a velký okamžik nadešel. Dnešním dnem přichází prvotina studia Warhorse na pulty prodejen. Jak se českým tvůrcům podařilo naplnit své ideály a také očekávaní fanoušků po celém světě?

Jindřich je zkrátka…

V recenzi už se nebudu vracet k tomu, jak komplikovaný vývoj titul měl a financování bylo také v jednu dobu nahnuté. Mrkněme se na to, jak se tvůrcům daří pracovat se středověkými reáliemi a jaký je příběh hry. Popravdě z hlediska příběhu jsem čekal více. Hra má velmi tuctovou počáteční zápletku, kdy hlavnímu hrdinovi Jindřichovi (Henrymu) je vyvražděna a vyrabována rodná vesnice. Jemu se podaří ze Stříbrné Skalice utéct a přežít.

Co mě však zaráží nejvíc, tak to je samotný hrdina. Od dob Vita Scaletty se objevuje další nesympatický charakter. Jindřich je zkrátka neskutečný debil, a to doslova. Nijak zvlášť se neprojevuje, co se týče vypjatých či emotivních scén, tak mu je prostě nevěříte. Hra má příšerně dlouhý úvod, během něhož se vám nabízí mnoho možností, ale Jindřich vůbec nic neumí.

Motorem hlavního hrdiny je tedy pouze pomsta, což je vskutku originální záležitost. Další události a úkoly působí ve hře jako slepenec náhodných událostí. Děj se tedy posouvá dopředu tak, že máte pocit, že se vlastně nic neděje. Vše se snaží vypadat na pohled honosně a velkohubě. Postavy stále něco tlachají a vy už je za chvilku ani neposloucháte.

Úkoly příšerně zdlouhavé

Příkladem budiž úkoly, při nichž musí Jindřich držet hlídku v podhradí a kolega mu město ukazuje. Spousta questů, se tak stává útrpnou procházkou, kdy jen koukáte a posloucháte. Kingdom Come trpí zásadním nedostatkem, a to je zábava při hraní. Častokrát jsem hru vypínal a znovu pak zapnul jen po troškách. Nedokázala mě přinutit k tomu, abych u ní trávil delší čas, kromě úvodní dvouhodinovky, kdy jsem očekával něco jiného.

Tvůrci se předem pochlubili tím, že příběh zabere hráči zhruba 50 hodin. To je sice fajn, ale nyní už je jasné, proč tomu tak je. Většina úkolů je totiž natažena zbytečnou vatou a protahují se i daleko přes hodinu herního času. O to hůř, že hra se ukládá jen velmi zřídka a pokud chce hráč hru uložit sám, musí mít k dispozici takzvanou Sejvovici.

Ale chvála bohu a králi čest! Abych stále jen nekritizoval, tak musím pochválit atmosféru hry. Ztvárnění světa je velmi vyvedené. Zejména české hráče určitě potěší to, jak vypadají jednotlivé vesničky, jak jsou oblečeny postavy a některé tehdejší reálie, které zpestřují pohyb krajinou. Mapa je také velmi zdařilá a české lesy se opravdu povedly.

Navigace moc nefunguje a survival prvky jsou otravné

Hru jsem testoval na konzoli PlayStation 4 a ačkoliv u Sony hry procházejí poměrně silným testem, než jsou vypuštěny, tak u Kingdom Come to mohlo být dost na hraně. Opomenu fakt, že v dnes hráče čeká obří patch, ale co je zarážející, že i po jeho aplikaci je hra plná problémů a dlouhých načítacích časů.

Velmi často se stává, že se některá postava zasekne a neví, jak dál, myšleno tak že si v poslední vteřině rozmyslí průchod dveřmi a zprudka vykročí jiným směrem. Příšerně funguje i navigace k úkolu, mnohdy tak běháte kolem domu a hledáte, kudy přesně tam vlézt, abyste dotyčnou osobu našly. To se určitě dalo řešit lépe. Mnohdy se hra dost zpomalí a případně se hýbe velice pomalu. Nahrávání lokací a úkolů je také velmi dlouhé.

Kingdom Come trpí zcela zásadním problémem oproti jiným RPG a tím je hratelnost. Ta sama o sobě není až tak špatná, ale neustálý důraz na realističnost zde naprosto zabíjí hru samotnou. Kromě toho, že je Jindřich strašně otravný, tak vás bude vytáčet jeho neustále stěžování si na hlad a únavu. Každou chvíli, a to doslova, každou chvíli bude otravovat s tím, že je třeba něco sníst či si jít lehnout. Kvůli nedostatku jídla pak trpíte nižší staminou a vše je díky tomu komplikované. Bylo něco takového ve Skyrimu? Ne a Bethesda dobře věděla proč.

Komplikace střídá komplikaci

Hráč má tedy po chvilce pocit, že dělá chůvu přerostlému děcku. Už jsem to zmínil jednou a zmíním to znovu – Jindřich je fakt debil. Původní zklamání z jeho postavy se přetaví v čistou frustraci až nenávist a vy začnete litovat, že hra nenabízí editor postavy. Toto zkrátka není Geralt, který si může dovolit být nasazen rovnou jako hlavní charakter bez větších obtíží.

A nyní se dostáváme k boji. Nechybí samozřejmě boj přímý, pomocí meče a dalších zbraní, ale také střelba z luku. Z hlediska zachování realističnosti, zde hráč nemá zaměřovač a střílí naslepo. FAJN! Ale to že zajíce v lese pak nelze trefit ani na tři metry, to už je veřejný pranýř. Naprosto otřesná citlivost a nemožnost něco trefit. Pokud jsem chtěl zasáhnout nepřítele, musel jsem stát metr od něj a rvát mu to přímo na solar.

Soubojový systém je se zajímavou myšlenkou. V zásadě funguje podobně jako u hry For Honor. Jenže ani zdaleka není tak zábavný a je až zbytečně komplikovaný. Mnoho hráčů bude vzteky házet ovladačem a není divu. Hra nabízí možnost při útoku, uhnout či jej vykrýt, rovněž můžete útoky také řetězit a nechybí ani možnost vybrat si kam úder bude směřovat.

Souboje příliš náročné

V základu se jedná o zajímavý systém, avšak v reálu je to docela slušný chaos a hráč má problém s tím, aby vůbec stíhal správně zaútočit natož ještě uskakovat a krýt se. V reálném boji se tak souboj stává spíše, směsicí náhody. Škoda! S tím souvisí i například minihra páčení zámků, která je na konzoli naprosto nehratelná, ale naprosto.

Co mě ale překvapilo, tak byla grafika samotná. Ačkoliv je použit CryEngine 3 a celkový dojem není úplně špatný, tak co se týče jednotlivých detailů je znát, že mnoho textur je velice jednoduchých bez větších detailů. Na první pohled hra vypadá poměrně hezky a slušné animace. Při bližším pohledu se ale odhalí odfláknuté textury a například při pohledu do lesa z větší dálky, vše vypadá až otřesně. Downgrade grafiky jsem očekával, ale ne tak velký. Titul je celkově dost rozmazaný a na klasické PS4 navíc běží pouze v 900p.

Některé detaily mi přijdou na úrovni hry Gothic 3, některé na úrovni Gothic 2. Ty lepší pak zaostávají i za několik let starým Skyrimem. Blíže má z hlediska krajiny ke Kingdom Come zřejmě Oblivion. Znovu podotýkám, že samotné prostředí a rozvržení mapy je brilantní a zde nebudu autorům vůbec nic zazlívat.

Hudba je výborná, dabing už tolik ne

Co se týče ozvučení, není až tak dobré, jak bych očekával na dnešní poměry, ale pro účely hry je dostačující. Poněkud mě zklamal dabing některých postav a zejména té hlavní. Znovu tedy vypíchnu případ Mafie 2 a Vita, který rovněž měl nevhodně zvoleného dabéra a mnohdy spíše huhlal. Tady akorát Jindra mluví anglicky a rovněž poněkud huhlá.

Tím se dostáváme k velmi často řešenému tématu a tím je český dabing. Já osobně nemám proti tomu, že hra dabing nemá, vůbec nic. Chápu, že jde o velmi nákladnou záležitost a nešlo o tak velkou prioritu z hlediska světového trhu. Absence dabingu mě tedy netrápila. Co mě ale zaráží, tak jsou české titulky, které jsou použity v takovém fontu, že hra vůbec nerozlišuje dlouhé či krátké i a y. V každé větě to vypadá, jako kdyby bylo vše dlouhé. Nejvíc ale chválím hudbu, protože ta je vážně skvělá. Úvodní skladba mě ihned zaujala a ambientní hudba také není špatná.

Spousta lidí může namítnout, že by si hra zasloužila ještě tak rok vývoje. Ten by jí však nepomohl. Opravilo by se mnoho bugů, avšak hratelnost a prvky by zůstaly stejné. Kingdom Come: Deliverance zůstává spíše jako příslib něčeho většího, bohužel jsou tu fakta, která hru naprosto ničí. Je to všudypřítomný realismus, který nebude pro každého a mě upřímně hru zničil od základů. K tomu přičtěme nevydařený technický stav a s výslednou známkou se výše jít nedá. Pro mě osobně se jedná o velké zklamání.

Kingdom Come: Deliverance nabízí kompletní českou lokalizaci v podobě titulků

- nádherné prostředí
- skvělá atmosféra