Zavřít reklamu

Historie online hraní

Komerční sdělení

25. 3. 2020    

Komerční sdělení: Hry zaznamenaly svůj komerční rozkvět v 50. letech minulého století.

Než došlo k rozmachu mobilních technologií, které doslova způsobily revoluci v tomto odvětví, byly tu první herní stroje.

Asi tím prvním, který byl uznaný jako příklad herní automatu, byl výtvorem doktora Edwarda Uhlera Condon az New Yorku, psal se rok 1940. Hra byla založená na starověké matematické hře Nim a během šesti měsíců si jí zahrálo úctyhodných 50 tisíc lidí. Přístroj vyhrál více než 90 % her.

Sega a Atari

Arkádová hra neboli arkáda je žánr hry založeny na jednoduchém, ale zároveň nápaditém, konceptu. Pro milovníky arkádových her není třeba připomínat následující dvě hry, které se staly průkopníce v tomhle druhu her. Videoherní automaty započaly s těmito hrami celé nové průmyslové odvětví.

Sega a Taito byly první první společnosti, které si uvědomily zájem veřejnosti v elektromechanických hrách. Firma Atarizačala pak zásobovat první elektronickou video hrou Pong veřejná prostranství, kde byl o hru zájem, ať už to byly bary, restaurace nebo nákupní centra.

Nejpopulárnější arkádovou hrou všech dob je pak legendární Space Invaders, právě od japonské společnosti Taito. Když byla hra představená veřejnosti, postarala se o skandál. Byla tak oblíbená, že najednou způsobila nedostatek mincí v Japonsku, které byly třeba při hře s automaty. Dokonce i samotná Guinessova kniha rekordů ji uvádí jako vůbec nejúspěšnější arkádovou hru všech dob.

To spustilo rychlou vlnu konkurence a během následujících deseti let se začaly společnosti vyrábějící hry rojit na svět jako houby po dešti.

Hraní v pohodlí domova

Na začátku 70. let se hry začaly přemisťovat z veřejných míst do pohodlí domovů. Díky vývoji prvního mikroprocesoru na světě značky Intel, se objevily hry, kdy mezi sebou mohli hrát dva hráči, kteří najednou měli joystick a na konci osmdesátek i barevné televize. Hry najednou dostaly úplně nový rozměr, především z grafického a technologického úhlu pohledu.

Díky vektorové grafice bylo možné hrát hry ve stylu 3D, mezi první patřily 3D Moster Maze, závodní Pole Positon nebo Dragon´s Lair, jenž začala využívat laserdisku.

Tetris a Super Mario Bros

S postupem doby se zmenšovaly i velikosti samotných her. V roce 1985 vyšla legendární hra Tetris, jednoduchá hra ale dokonale nadčasová. Asi nejtypičtějším příkladem handheldů se stalo Nintendo Game Boy. Úspěch byl neskutečný, o čemž svědčí i 120 milionů prodaných produktů!

Příchod internetu, konzole a iGaming

Totální obrat přišel s nástupem internetu, který započal online gaming. Hráči si mohli začít stahovat software a hry díky telefonickému spojení do svých konzolí.

S pořádným internetovým připojením přišel i nepřeberný výběr her. Karetní hry byly vždycky populární, a tak se není čemu divit, že si také našly svoje místo v online světě. Ať už je to klasický Solitaire, Poker nebo jeho nejoblíbenější varianty.

Také starší hry se dočkaly remaků a původní schéma her bylo obohacená senzační grafikou a samozřejmě i lepším technickým provedením. Příkladem je Resident Evil 2 nebo Metro Exodus, jenž vychází ze stejnojmenných knih spisovatele Dmitrije Gluchovského.

Hry jsou čím dál víc promakanější, ale zdaleka se nejedná pouze o střílečky nebo válečná dramata. Na obrátkách nabírají také vzdělávací počítačové hry jak pro děti i dospělé. Jejich přínos tkví ve vzdělávání, jejich uživatelé se naučí řešit problémy různými způsoby. Hráči si mezi sebou mohou předávat svoje poznatky a zkušenosti.

Edukační hry mohou přispět i k motu ‚škola hrou‘. Jejich rozvoj může vést k úplně novému přístupu ke vzdělávání a učení se nových znalostí, jazyků, umění, hry na hudební nástroje, sportu atd. Už malá děcka se můžou učit lehké logické hry, poznávání zvířat, cizí jazyky a vzdělávat se samozřejmě můžou i dospělí.

Výhodou je také jejich používání na různých typech přístrojů, od klasických počítačů přes tablety po mobilní smart telefony.

Počítačové hry jsou často spojované s negativními dopady na zdraví, ale různí vědci a programátoři tvrdí pravý opak.

Hry mohou mít pozitivní účinky především na psychologické funkce,“ tvrdí Jason Allaire ze státní univerzity v Severní Karolíně. Dokonce i senioři se cítili lépe po hraní her, než ti kteří je nehráli. Jde o to, aby si každý našel správný poměr mezi hrou a ostatními aktivitami a povzbuzoval pozitivní návyky a dovednosti.

Nejdůležitější věcí je se především dobře pobavit!