Heavy Rain – Recenze

Thrilerová recenze na Heavy Rain!

17. 5. 2010

Je to už velmi dlouho, co bylo možné shlédnout první trailer k chystanému projektu Davida Cage. I přestože se o onom záhadném projektu téměř nic nevědělo, technologie s jakou byla vytvořena mimika ženy, která tuto hru demonstrovala, byla naprosto šokující. Jak bylo již zmíněno, na novém díle pracoval David Cage, který je scénáristou a režisérem zároveň. Quantic Dream tedy vyráží na trh s novým dítkem a tím je Heavy Rain.

Původní počin Fahrenheit byl co se do příběhu a dějových zvratů parádní, ale ztroskotal na příšerném ovládání. Heavy Rain jde podstatně dále. Řekněme si na samém počátku, že titul není doslova a do písmene hrou, na kterou jsme zvyklí. Pokud tohle hrál, nebo bude hrát, někdo z Holywoodu, musí vzteky žvýkat svůj klobouk či to co má zrovna po ruce. Heavy Rain totiž předvádí neuvěřitelně realistickou podívanou, dotaženou k dokonalosti perfektně podaným příběhem, který poráží i některé americké filmové trháky.

David nepotřebuje superhrdiny

David Cage se narozdíl od Fahrenhaitu držel u veskrze běžných postav s nevšední zápletkou. V bezejmenném městě řádí zabiják dětí, kterému média přezdívají „Origami Killer“. Proč? Pokaždé, když je nakonec nalezeno tělo utopeného dítěte, vždy má u sebe nějakou Origami figurku. Říkal někdo dítě? Bohužel, hra nebere ohledy na nikoho a podává hutně drsnou podívanou a ukazuje brutalitu a zároveň neodmyslitelné prvky áčkového thrilleru. Nutno se jí ale zastat, jelikož vše sem výborně zapadá a ještě více umocňuje emocionální vypětí.

Ethan, Norman, Scott a Madison

Příběh se točí okolo čtyř hlavních postav. Celé dobrodružství je rozděleno na mnoho epizod, mezi nimiž se střídají hlavní aktéři a vaším úkolem je danou pasáž projít podle vašeho nejlepšího vědomí a svědomí. Postavy jsou neuvěřitelně realistické a uvěřitelné. Po čase se s nimi tak sžijete, že každé rozhodnutí budete provádět s rozvahou a napjatě budete očekávat, jaké následky to bude mít. Prvním z naší čtyřky je Ethan Mars. Ten žije poměrně idylický život s krásným domečkem, skvěle fungující rodinou a příjemnou a dobře ohodnocenou prací architekta. Rázem jsme ale přesvědčeni, jak šíleným způsobem se dokáže život změnit, během několika okamžiků. Druhým subjektem je Scott Shelby. Postarší muž, který jako soukromé očko dělá vše proto, aby pomohl rozluštit záhadu okolo Origami vraha. Dalším z hrdinů je Norman Jayden, který je vyslán organizací FBI, aby pátral po stopách Origami Killera. On jako jediný vnáší do hry lehounký nádech sci-fi. Poslední dosud nejmenovaná, ale díky mnoha trailerům ostře sledovaná, je mladá novinářka Madison Paige, která se díky své novinářské vlezlosti, snaží zjistit více o vrahově příběhu. Jistě není nutné dodávat, že dějové linky postav se jistými způsoby protnou, ale prozrazovat více by bylo nešťastné.

Realističnost všude kam se podíváš

Jak je ale možné protnout filmovou tvorbu a hratelné prvky? Quantic Dream to vyřešili více než bravurně. Ve většině epizod začínáte ve stylu agentury, kdy se s postavou pohybujete po lokaci a objevujete nové věci, manipulujete s nimi nebo komunikujete s jinou osobou. Poněkud zvláštní je zde pohyb. Ten je uzpůsoben tak, že nejprve analogem určíte, jakým směrem se otočí hlava postavy. Podle toho kam se váš hrdina dívá je možné díky stlačení zádního tlačítka dualshocku uvést protagonistu do pohybu. Jakmile se vám podaří dojít k nějakému důležitému místu a nebo se spustí interaktivní animace, je nutné v rychlém sledu mačkat příslušná tlačítka, která se zobrazují na předmětech. Podobných pasáží je ve hře velká spousta, a tak je nutné být neustále ve střehu. Scény, při kterých je nutné rychle reagovat, je zároveň skutečně úchvatné sledovat, jelikož vám při nich tep vyskočí poměrně vysoko. Co je nutné podotknout, je fakt, že ani jedna z postav není nesmrtelná, takže pokud uděláte chybu, což znamená špatně stisknuté tlačítko, hrdina může být velmi ohrožen. A nyní pozor, pokud se vám stane, že vaše postava zemře, což zde není nic neobvyklého, příběh pokračuje, ale bez ní. Tím pádem se hra mění a je tím ovlivněn celkový příběh a hlavně závěr příběhu. Nejdůležitější je fakt, že některé scény v závislosti na vašich rozhodnutích vůbec neuvidíte, a tak vám nic nebraní spustit hru znovu a vyzkoušet jiné možnosti. Ano jistě, také jde určitou pasáž spustit rovnu a ovlivnit její průběh, ale doporučujeme hrát dále, ať se stane cokoliv. Brzy zjistíte, že osudy postav se vám zásadně vrývají pod kůži, jako neustále padající kapky deště. Takto emočně vypjatý titul jsme tu ještě neměli a zřejmě ještě dlouho mít nebudeme. V tomto ohledu je Heavy Rain absolutní špičkou.

Poměrně slušná realističnost hry je narušována, pouze jedinou pasáží, která se čas od času v příběhu objeví. Jde o výbavu Normana Jaydena. Díky jeho brýlím a futuristické rukavici jste schopni sbírat důkazy, které jsou obyčejným policistům skryty. Poté co se s Normanem opět vrátíte na stanici, můžete si v klidu a teple své kanceláře vyvolat virtuální databázi záznamů. Má to však své nevýhody. Čím déle jste v tomto virtuálním světě uzavřeni, tím více hrozí Normanovi psychická porucha či absolutní selhání mozku.

Jsem stále nejkrásnější!

Pokud jde o technologickou stránku hry, zde se dá trochu polemizovat. Vše vypadá vskutku skvěle, ale jen na první pohled. Pokud se více soustředíte na některý vedlejší objekt, zjistíte, že rozhodně není vykreslen tak dokonale, jako například důležitý předmět který potřebujete. Pokud jde o pohyby postav, ty pak patří k tomu nejlepšímu, co kdy bylo v tomto oboru vytvořeno, o čemž svědčí i vývojářská videa s kvanty pohybových senzorů. A samozřejmě nejúchvatnější podívanou přináší obličeje a mimika postav. Ty ani nemusejí mluvit a většinou dokážete vysledovat, co si zrovna myslí. Je to obdivuhodné a naprosto skutečné.

Před závěrečným verdiktem si pojďme říci, že hra rozhodně není pro mladší hráče a zobrazuje vše pěkně natvrdo. Hra se s vámi mazlit nebude a po celou dobu budete v jakési časové tísni a neustálém stresu z toho co přijde za chviličku. Funguje to skvěle. Násilí tu je, ale v takové formě, která k thrillerům neodmyslitelně patří. Vše pak dohromady vytváří dojem skutečného děsu a donutí vás to dojít až na samotný konec.

Ale kdo je tedy vrahem?

Právě přestalo pršet, a tak můžeme konečně vyřknout ortel. Heavy Rain je úžasný titul, který nemá obdoby a ani konkurenci. Herní doba sice není příliš rozsáhlá, ale jelikož je možnost hru zahrát jiným způsobem, poměrně slušně tím vzrůstá a navíc se dočkáme i dalších přídavků. Pokud ještě nemáte Playstation 3, tento titul je ten nejlepší důvod si konzoli pořídit. Věřte, že lepšího a hlavně emočně vypjatějšího zážitku se jinde nedočkáte. Dopadnete vraha, či zemřete? Je to pouze vaše volba!

- Dokonalé charaktery
- Grafické ztvárnění
- Hudba