Hearts or Iron IV – Recenze

Mrkli jsme se na Hearts of Iron IV a poměrně se nám líbí!

13. 6. 2016

Návrat populárních značek je dnes v módě. Paradox Interactive se po vydařené Europa Universalis IV rozhodl znovu otevřít největší konflikt v dějinách lidstva. A jestli se tento díl povedl, možná smažete jeho nepopiratelně staršího bráchu, který na disku mohl dlouho spokojeně vegetovat.

Srdce Evropy

První pokus byl jasný. Zkusit změnit k lepšímu historii Československa. Na výběr jsou dva scénáře. Rok 1936 a 1939. Zbytek už může být čirá fikce. Hra sice nakládá s oficiálními událostmi, ale jejich dopady mohou být zcela odlišné. A těch možností… Ačkoliv řinčení zbraní je alfou, omega je taky moc dobrá. Politika se odvíjí podle myšlenek, které se zkoumají stejně jako nové technologie v armádě nebo průmyslu. Zatímco, technologie mají daný rok, kdy je můžete aplikovat, statní garnituru můžete měnit od prvních chvil. Jednou za čtyři roky se vypíší nové volby, tedy pokud už není v zemi nastolen jeden z totalitních režimu, i ty ale mohou být reformovány.

S výběrem technologií je to už složitější, výběr je mnohem širší a musíte si předem dobře rozmyslet postup. Poctivé čtení vám pomůže omezit chyby, které mohou nastat. Jeden bonus může odstranit další. Pozemní jednotky, tanky, lodě, letadla,  Každý z těchto segmentů se může stát dokonalou zbraní. Nesmíte ale zapomínat také na zásobování.  A taky na rozvoj továren, aby ty vyzkoumané technologie nepřišly nazmar.

Hearts of Iron IV - 2

Za Československo to zpočátku není žádný med. Pokud ale máte s předchozím díle zkušenosti, víte, že první dny konfliktu s Německem nemusí dopadnout tak hořce. A to je právě to kouzlo. Diplomacie srozumitelná, určitě ji využívejte často, neboť to ušetří zdroje lidské i materiální. Důmyslná dohoda zaručí, že i malá země v centrální Evropě nedopadne jako obětní beránek mocností.

Válka je vždy stejná

Armádu složíte s divizí. Hodí se najmout i generála, aby byla morálka na vyšší úrovni. Kromě rozkazů můžete nechat své borce, aby se cvičili než nastane válečné období. U letadel stačí nastavit funkci a pak už jen sledovat počet nalétaných kilometrů. Loďstvo zase může nepříteli škodit na v přístavech. Není to jen poslat co největší počet vojáku, už zmíněné zásobování ovlivní efektivitu postupu. Samotný boj je klasikou. Záleží nejen na statistikách, ale mnohdy i na štěstí.

Co ale musím okamžitě adorovat je grafika a zvuky. Detailní mapa všech kontinentů opět boduje. Zvuky a hudba jsou jedním slovem úžasné. Efekty počasí nebo pohyb Slunce okolo své osy už pak jen umocní zážitek. Ovládání se také dostane rychle do paměti. Zkoušel jsem nedávno předešlý díl. Orientace v něm už je zkrátka až moc složitá. V novém pokračování samozřejmě není méně tabulek nebo sekcí, ale dobře navržené rozhraní a pěkné ikonky umí usnadnit první minuty.

heartsofiron4-1

Hra si navíc zachovala svůj ráz. Historické konsekvence, známé osobnosti nebo jen okamžiky k sériím ze švédského studia zkrátka patří. Pokud ale nemáte moderní dějiny zrovna v lásce, možná pro vás bude přeci jen lákavější Europa Universalis IV, neboť ta pracuje s daleko delšími a rozmanitějšími časovými úseky. V Hearts of Iron IV sledujete jednotlivé dny měsíce a pak až roky. I proto se vývoj technologií drží v reáliích. A státy jsou taky vyobrazeny do detailních podrobností. Mnohým státům se může po bývalé slávě a rozloze stýskat.

Hearts of Iron IV je skvělým pokračováním. Vzhledem k tomu, že se Paradox Interactive naplno věnoval rozšířením pro Europu, brzy se dočkáme dalších scénářů a vylepšení. I v základu je ale hratelnost velmi návyková a propracovaná. Tak hodně zdaru.

Hearts of Iron IV nenabízí žádnou formu české lokalizace

- výzkum
- grafika a zvuk