God of War: Ghost of Sparta – Recenze

Mytologická recenze na God of War: Ghost of Sparta!

24. 11. 2010

V březnu tohoto roku byla ukončena cesta spartského válečníka Kratose na konzoli Playstation 3. Naše recenze tehdy byla více než pochvalná, jelikož šlo o úchvatný titul a rozhodně jsme nečekali, že se s tímto válečníkem opět setkáme a navíc tak brzy. Nicméně v Sony někdo udělal správné rozhodnutí, a tak začal vznikat v pořadí již druhý PSP titul z God of War univerza, s názvem Ghost of Sparta. Ten mají na svědomí opět tvůrci prvního, tedy Ready at Dawn. Těm se první díl nevyvedl zcela dle představ, a tak to zkoušejí znovu. A jak si vede Kratos tentokrát?

Vrátíme se do časů minulých

Předně si musíme povědět, že Ghost of Sparta nenavazuje na trilogii. Příběhově se hra zařazuje mezi první a druhý díl, kdy je Kratos novým bohem války. To však není žádná slast ani uspokojení, jak sám brzy zjistí. Kratos je pod náporem vzpomínek z dětství, které jsme zatím neměli možnost poznat. Díky tomu je ve hře umožněno nahlédnout pod roušku tajemství kratova domova a původu. Nebudeme ale příběh více rozpitvávat, jelikož bychom se dostali ke spoilerovým částem. Vše ale zůstává při starém. Kratosův charakter je stejně odporný jako dříve. My však víme, že ten k němu již neodmyslitelně patří, a tak se dočkáme i nějakých těch drsnějších a brutálnějších scén.

Pokud jde o samotný styl hry, ten je stále stejně skvělý. Navštívíte lokaci, rázem jste obklíčeni houfem vražednických nestvůr všeho druhu a hurá do boje. Kromě základních monster, která na vás budou útočit během vaší cesty, se setkáte i s bossy, které předchozí Chains of Olympus žalostně postrádal. Ty budete efektivně zabíjet pomocí správně načasované kombinace tlačítek. Nechybí zde kvalitně provedené animace, díky kterým poznáte, že z malé konzolky bylo vytlačeno opravdu maximum. Co se však týče dalších novinek, Kratos se naučil lézt po zdi, umí také využívat magii ve svůj prospěch a přibyla také jedna nová zbraň. Občas také čekejte nějaké jednodušší puzzly. Bohužel někdy jsou až příliš jednoduché a zdrží vás opravdu jen chviličku. Zde se znovu potvrzuje, že autoři od složitých hádanek upustili. Škoda, jelikož herní doba se mohla o něco protáhnout a mnoho hráčů by to ocenilo.

Nic pro slabší povahy!

Malinko si přiblížíme dostupná udělátka, čímž vás připravíme na ona jatka, která Kratos při každém boji rozpoutá. Kromě standardních mečů, jenž jsou dnes již legendou se dočkáte také vynikajícího kopí. To neslouží pouze k napichování nepřátel na gril, ale také je možné s ním mrštit na poměrně vzdálená místa. Nechybí ani štít, který se osvědčil zejména v díle třetím a co se týče magických schopností, je zde jakási energetická koule, která vysává z nepřátel sílu, a naopak z ní těžíte vy ve svůj prospěch. Druhá magická schopnost je klasický blesk, který může být metán na nepřátele.

Největší neduh této hry je především herní doba. Není to až tak nečekané, jelikož s tímto problémem se marně potýká mnoho dnešních titulů a jen málokteré dokážou zlomit toto prokletí. Výjimkou budiž nová Castlevania: Lords of Shadow. Nicméně toto přirovnání se zdá být více než na místě, protože Ghost of Sparta a nová Castlevania mají společný jeden zásadní faktor a tím je variabilita. Herní lokace jsou skvělé a o to skvělejší zejména proto, že se mění a neopakují se. Neustále jste vrženi vpřed do neznáma. Nové lokace stále přicházejí a společně s nimi i noví nepřátelé, čímž se hra stává zábavnější a ne jako v případě Danteho Inferna nudnou mačkající mlátičkou. Ale abychom nezapomněli na stížnost z horní části odstavce, Ghost of Sparta je hra tak na dvě odpoledne. Udrží si vás pouhopouhých šest hodin. To je na dnešní poměry dost málo.

Epické a zároveň úchvatné

I přes příliš krátký příběh je oněch šest hodin neuvěřitelně nabitých akcí. Co tomu však napomáhá na epičnosti, to je grafická stránka, ta je na poměry handheldové konzole naprosto úchvatná a dosud téměř nevídaná. Takový důraz na detail by mohla závidět i některá ze starších her na Playstationu 2. Popravdě Ghost of Sparta je dosti podobný druhému dílu God of War. Co podtrhuje správnou mytologickou atmosféru je dokonalý dabing a výborná epická hudba, která se osvědčila už dříve. Co se týče zpracování, jde zřejmě o nejlépe nadesignovanou a vykreslenou hru na PSP, která byla zatím vytvořena.

Zkrátka a dobře. Pokud jste fanoušky God of War, či mytologie, tak neváhejte a pořiďte si tento akční kousek, protože nebudete zklamáni. A pakliže nejste z tohoto téma až tak unešení, nebo dokonce nevíte, o jak skvělou značku jde, měli byste se okamžitě poučit a popřemýšlet o koupi. God of War: Ghost of Sparta se dá vyhodnotit jako jedna z nejlepších PSP her za celou jeho dekádu. Značné změny ji posunuly hodně vysoko, bohužel do kolen ji sráží příšerně krátký příběh.

- Bojové prvky
- Příběh
- Mytologická monstra