Ghost of Tsushima – Recenze

Ghost of Tsushima přináší urputný japonský boj.

16. 7. 2020

Před pár týdny nás Sony potěšila skvělou hrou The Last of Us: Part II a nyní tu máme další přírůstek. Studio Sucker Punch se po úspěšném inFamous: Second Son a následném inFamous: First Light na pár let odmlčelo. Mělo to však své opodstatnění. Tvůrci si vybrali tématiku, které se ve videoherním světě daří čím dál tím více.

Titul Ghost of Tsushima je kouskem, který má posunout samurajské hry zase o kus dále. Povedlo se to autorům? Nebo zkrátka není dobré, když se američtí autoři pustí do hry s japonskou tématikou a kulturou?

Příběh nás zavede na ostrov Tsushima (Cušima), a to do 13. století. Jelikož se hra velmi inspiruje skutečnými událostmi, tak nám předvádí konflikt mezi Japonskem a Mongolskem. Mongolové v rámci své obří expanze dobývají japonské ostrovy a Tsushimu si poměrně snadno podrobí. Během velké bitvy padne drtivá většina samurajů.

Přežije však Jin Sakai, který se ve své podstatě stává posledním samurajem a vydává se pomstít svou rodinu a veškeré obyvatele ostrova. V kostce se tak jedná o celé příběhové pozadí. Zpočátku hra vypadá, jako další tuctová záležitost, která žene hrdinu za pomstou, ale opak je pravdou. Jin toho prožije opravdu hodně a děj nabízí zajímavé zvraty o kterých se tu však nebudu zmiňovat.

Nutno poznamenat, že autoři s touto látkou pracovali opravdu šetrně a s citem. Rozhodně tak nedošlo k tomu, že by snad byla historická fakta zaměňována nebo upravována (vyjma příběhu hlavní postavy). Ostatně to dokládají i odbornější články těch, kteří znají japonskou historii do detailu. Sucker Punch si dali záležet, aby vše vycházelo ze skutečného základu a nedocházelo k neduhům ke kterým dochází běžně v amerických filmech.

Jak jsem již zmínil, tak příběh nabízí pár zajímavých momentů a pěkných zvratů, jen bych možná očekával více šokujících dějových změn. Těmi hra příliš nehýří, ale i tak vás udrží u obrazovky více než dobře. Titul funguje stejně jako ostatní open-world záležitosti. Máte tak možnost si vybrat, co budete plnit jako první. Hra vám vyznačuje hlavní i vedlejší úkoly.

Vedlejších úkolů je velké množství a některé dokonce tvoří drobné příběhové linky. Díky tomu více poznáte Jinovi spolubojovníky, kteří mu pomáhají proti Mongolům. Postranní mise jsou unikátní tím, že mají své mikropříběhy, které se příliš neopakují. V motivech samozřejmě ano, ale nikoliv v provedení. Toto se například povedlo ve třetím Zaklínači, kde byly vedlejší questy velmi dobře sepsané. V tomto ohledu předvádí Ghost of Tsushima totéž.

Kromě vedlejších misí je pak k dispozici několik různých variant toho, jak získávat další dovednosti, předměty a zkušenostní body. Jin například objevuje různé svatyně, likviduje mongolské tábory a osady a podobně. Ve svém základu hra nabízí zhruba 20 hodin příběhu a k tomu dalších 20 – 30 hodin vedlejších aktivit. To je velice slušná porce a v kombinaci s dokonalou mapou je to úchvatná zábava.

Je třeba zmínit, že prostředí Tsushimy vás dostane už při prvním hraní. Je naprosto úchvatné, jak je mapa vůbec ztvárněna. Zejména pro ty, kteří v Japonsku nikdy nebyli, což je i můj případ, tak je naprosto fascinující sledovat, jak tamní flóra vypadá. Japonsko je skutečně nádherná země a hra to jen dokládá. Navíc se dělí na menší podoblasti a biomy, díky čemuž si užijete rozličná prostředí.

Cestování je zde jedna radost. Kromě toho, že máte k dispozici svého koně, tak můžete také cestovat pomocí rychlých bodů téměř kamkoliv. A to v podstatě okamžitě. Hra totiž má neuvěřitelně rychlé načítání. Koně přivoláte jedním tlačítkem, a to kdykoliv. Perfektní funkci přidali autoři v rámci navigace. Pokud se potřebujete dostat na konkrétní místo, tak si jej označíte na mapě a naviguje vás k němu vítr. Podle toho kam aktuálně fouká, tak tam najdete svůj cíl.

Pokud hru nehrajete vyloženě na nejlehčí obtížnost, tak vám dají zabrat souboje. Ty totiž nesou stopu inspirace například v Souls hrách. Musíte vše správně načasovat, správně se uhýbat soupeřovým útokům atd. Chce to trochu cviku a také zvolit správný styl, abyste protivníka měli šanci zasáhnout.

Mongolové mají několik typů bojovníků a ke každému je třeba přistupovat s obřadní přesností. Máte totiž na výběr ze čtyř bojových stylů a vy musíte správně přepínat Jinovi postoje, aby mohl správně zaútočit. Jin se postupně v boji zlepšuje a využívá nových technik. Můžete tedy své nepřátele také vyzvat přímo na souboj, který spočívá v dokonalém načasování.

Jin za veškeré akce, které probíhají v rámci úkolů a postranních aktivit, sbírá potřebné dovednostní body. Za ty pak můžete nakupovat nové schopnosti, čímž se stáváte neohroženým samurajem. Společně s tím se také zvyšuje level vaší postavy, a to jak vás okolí vnímá.

Co se týče zbraní, tak ačkoliv vaši nepřátelé jich mají k dispozici mnoho, tak si musíte vystačit pouze s katanou klanu Sakai a obřadním nožem. Bonusové dovednosti jim přidávají vylepšení a amulety, které můžete do meče vkládat. Je to však logické. Dokonalý samuraj se nebude soustředit na použití co nejvíce zbraní.

Samotná hra vypadá na PlayStation 4 famózně. Nemohu tvrdit, že by byla na tak precizní úrovni, jako je The Last of Us Part II, ale míra detailů je skutečně vysoká. Audiovizuál je nádherný a zejména pak soundtrack se vám vryje pod kůži. Ten je totiž o několik řádů lepší, než tomu bylo u již zmíněného druhého titulu.

Velmi originálně je pojato i přepínání mezi tím, jak chcete hru vlastně hrát. Buď ji můžete spustit s anglickým dabingem, japonským dabingem, ale také ve speciálním režimu Kurosawa. Akira Kurosawa byl legendární režisér japonských filmů – Sedm samurajů. Tento režim hru spustí v černo-bílem provedení a se speciálním filtrem, který připomíná vyloženě staré filmy.

Ghost of Tsushima nabízí také velmi propracovaný fotomód, který nabízí opravdu velice mnoho efektů a dodatečných rámečků. Díky tomu si vychytáte dokonalý okamžik a můžete jej zachytit a rovněž až výjimečně zlepšit.

Ghost of Tsushima nepřináší nic nového pod sluncem, ale to v čem exceluje, tak je soubojový systém, nádherný audiovizuál a brilantní hratelnost. I v případě, že nejste fanoušky japonské tématiky, tak Ghost of Tsushima si pořiďte. Nebudete litovat ani jediné koruny do hry investované.

Ghost of Tsushima nabízí kompletní české titulky

- výborné souboje
- audiovizuál