Bound by Flame – Recenze

Bound by Flame se pokouší zaútočit na nejlepší RPG v oboru. Má ale na to?

17. 5. 2014

Každý rok jsme zasypáni mnoha tituly, které se řadí do kategorie RPG.  Nutno však podotknout, že vyloženě kvalitní kousky aby člověk pohledal. Letos se to včas poměrně daří. Blizzard se vytasil konečně s datadiskem na Diablo 3, který si u nás od Štěpána vysloužil velmi pěkné hodnocení. A pak jsme se také dočkali vynikajícího pokračování série Dark Souls. Nyní je tu Bound by Flame, jenž má ambice být tím titulem, který vyplní mezeru čekání na velké RPG tituly. Jaký je a má Focus Entertainment smysl pro hry na hrdiny?

Jiný a přesto jeden z mnoha

Bound by Flame se v první řadě snaží vybočit z řady. Hra se snaží být jiná a to za každou cenu. Možná až na úkor únosnosti, ale o tom se budu rozepisovat níže. Z dostupných materiálů ještě před vydáním jsem dospěl k názoru, že by hra mohla být velice slušným RPG se zajímavým feelingem. Čím více však do hry zabřednete, tím méně máte náladu pokračovat.

Příběh nějak zvlášť nevybočuje z tuny dalších RPG. Takzvaní Ledoví lordi mají v plánu zakrýt svět sněhem a rapidně jej ochladit společně s tím, že místní faunu rozšíří o hordy nemrtvých a kdovíjakých dalších potvor. Vy jako najatý válečník se vydáváte k tajemnému cechu mágů, kteří provádí rituál, jenž by měl pomoci k nápravě. Jenže co se nestane, mágové udělají chybu. Díky tomu se podaří jednomu z démonů „čistě náhodou“ proklouznout do vaší hlavy. No a vy se s tím musíte naučit žít. Démon vás od té doby může posednout prakticky kdykoliv (nakonec vystupuje jen v rámci animací, jinak to na své postavě nepocítíte). Vy se tedy s nezvaným symbiontem v těle vydáváte na velkolepou cestu za záchranou světa.

Kolem hry byl až příliš velký „Flame“

Velkolepá cesta se však rázem mění na vycházku do uzavřených a koridorových lokací, které vám toho příliš neumožní. Už od první kapitoly jste svázáni tím, že vás hra nikam nepustí. Máte vymezené cesty a po těch se pohybujete. Největší možností volby je to, zda obejdete strom zprava či zleva. Na první pohled to vypadá vcelku dobře, jelikož se hra podobá Zaklínači 2. Máte naservírované městečko, v němž se to hemží problémy a vy jakožto nováček a nepopsaný list v příběhu se můžete pustit do toho, abyste vše urovnali a dali do pořádku.

A s tím přichází další problémy hry. Úkoly jsou typu – ohrožuje nás příšera a potřebujeme, aby ji někdo zabil, chybí nám zásoby ve skladu, ztratil se kovář a podobně. Klasické aportovací úkoly, kam se jen člověk podívá. Okamžitě se tedy zbavujeme zaklínačského přirovnání a hledáme vhodnějšího kandidáta a tím je Arcania: Gothic 4. Ta fungovala na podobném principu. Bound by Flame ale exceluje ještě v jedné věci, a to v negativním slova smyslu. Snaží se za každou cenu vypadat masivně a světácky, a tak hází v zastoupení hlavního hrdiny rádoby vtipné a drsné hlášky. Má to však jeden zásadní problém, když ony hlášky nejsou ani drsné a ani vtipné. Scénáristi této hry byly zřejmě na hlavu, protože některé dialogy jsou vtipné jen díky tomu, jak jsou trapné. Bohužel co je na hře ještě úděsnější, tak to fakt, že dialogů je ve hře přehršel a jsou děsně otravné a k ničemu nevedou. Tlachá se zde o ničem a hra se to ani nesnaží nijak skrývat. Rozhovory se snaží o značnou dávku vulgarity, což se jim úspěšně daří, ale upřímně neustále fuckování a podobně taky není příliš na místě. V již zmiňovaném Zaklínači měli alespoň nadávky své odůvodnění. Možná je to lepší v podání českých titulek, které se však bohužel nachází jen v PC verzi.

Nabušený hrdina

Kromě toho že klasicky ve hře zvyšujete level a kosíte potvory, tak je také třeba vylepšovat postavu samotnou. Ono samotné vylepšování postavy je poměrně dobré, jelikož máte tři dovednostní stromy. Buď se můžete stát dobrým pyromantem nebo se pustíte cestou válečníka. Buďto vylepšujete válečníka v rámci boje s mečem/sekerou anebo můžete vylepšovat cestu válečníka, kdy bojujete dýkami a kuší. A věřte, že vylepšení je pro hru nezbytné. Souboje jsou ve hře poměrně těžké. Pokud se dobře nekryjete a neumíte odhadnout správnou chvíli kdy výpad vykrýt, tak se vám nepodaří zvítězit příliš snadno. Většina nepřátel je velmi silná a povětšinou vás udolají i počtem. Na soubojový systém je třeba si hodně zvykat.

Zpracování je poměrně pozitivní stránkou hry. Sice se nejedná o poslední výkřik nejnovějších technologií, ale i tak působí grafika vcelku slušně a dokáže překvapit některými efekty. Je tedy pravdou, že většina nasvětlení scén je až přehnaná. Engine je použit vlastní, čímž se také autoři snaží trochu odlišit od většiny produkce, ale dá se říci, že na next-genu už to není to pravé ořechové. Nejenže hra nezvládá vykreslovat velké lokace, ale ona má problémy i s jejich zpracováním. I v PS4 verzi dochází k tomu, že při každém přechodu z jedné lokace do druhé vidíte nahrávací obrazovku. Pokud už se konečně do dané oblasti dostanete, tak může dojít také k tomu, že když utíkáte příliš rychle, tak se hra zastaví a v rychlosti dočítá. Tedy opět se dočkáte třeba pěti sekundového loadingu. To by hra dnešních parametrů neměla vůbec obsahovat. Jinak ale hra běží bez poklesu FPS i v případě mnoha objektů a efektů na scéně. Vypíchnout ale můžeme hudbu, která je opravdu skvělá a dokonale dotváří atmosféru hry.

Bound by Flame je někde v polovině cesty zatím, aby se mohlo stát RPG, které by skutečně stálo za to. Neustále loadingy, tuny zbytečných rozhovorů, pitomá NPC, hloupý humor, uzavřené lokace a značně krátká kampaň ukazují, že si autoři vzali větší sousto, než byli schopni pozřít. Ne vše ve hře funguje špatně, ale na vyšší hodnocení to nestačí. Dobře se to dá připodobnit ke hře Dragon Age 2, která trpěla podobnými problémy, nicméně bavila nás trochu více.

- systém vylepšování
- grafická stránka
- vynikající hudba