Forza Horizon 4 – Recenzia

Legendárne arkádové preteky sa vracajú v novom prevedení Forza Horizon 4. Ako dopadol tento titul?

29. 9. 2018

Forza

To, že Microsoft disponuje pomerne slabším zastúpením exkluzívnych titulov je veľmi stará a obohraná pesnička. Samozrejme, počtom exkluzivít sa portfóliu zo strany PlayStation vyrovná len veľmi ťažko, no to určite neznamená, že na Xboxe si nemôžeme zahrať kvalitné hry určené výhradne pre značku Microsoft. Jedným z najvýkonnejších hnacích motorov platformy Xbox bola vždy séria Forza Motorsport, ktorá každým titulom dokazovala, že Need For Speed nie je jediným kohútom na smetisku. Vývojári z Playground Games sa o niečo neskôr postarali o odbočku v racingovej sérii a my sme sa tak dočkali perfektného zážitku v podobe Forza Horizon. Netrvalo dlho a z divokej karty sa stala ešte úspešnejšia, zábavnejšia a komplexnejšia záležitosť, ako samotná séria Motorsport. Posledný diel v podobe Forza Horizon 3 nastavil tak vysokú latku, že bolo takmer nemožné pomýšľať na ešte kvalitnejšiu hru. Dnes sa však presvedčíte, že Forza Horizon prekonala očakávania po každej jednej stránke.

Navzdory tomu, že tretia hra s nálepkou Forza Horizon z roku 2016 priniesla takmer všetko, čo možno čakať od nadupaných arkádových pretekov, sága ešte stále má čo objavovať. Slnečnú Austráliu vystriedala pestrofarebná Británia, ktorá so sebou priniesla nielen zdravé jadro, vďaka ktorému sme si hru tak zamilovali, ale aj poriadnu nálož revolučných noviniek. Dámy a páni, predstavujeme vám hru Forza Horizon 4.

Forza

Krajina tisícich tvárí

Už počas akcií v podobe konferencie E3 alebo Gamescom, nás tvorcovia hry kŕmili vyjadreniami o tom, ako prekonali samých seba a hra je v konečnom dôsledku väčšia, lepšia, inovatívnejšia a zábavnejšia. V mnohých prípadoch pôsobia tieto slová ako zaužívaná mantra pre každé herné štúdio, no Playground Games dodržalo svoje slovo a my sme sa naozaj dočkali skutočného majstrovského diela. O kvalitách hry sme sa mohli presvedčiť už v nedávno spístupnenej demo verzii, ktorá pootvorila dvere k tomuto fantastickému zážitku. V tom sme sa čo to dozvedeli o novom systéme ročných období, nových socializačných prvkoch a hlavne o prekrásnom prostredí Veľkej Británie.

Začiatok hry ponúka presne rovnaké antré ako v prípade spomínaného dema. Titul vás na úvod zoznámi so samotnou jazdou, ktorá je ako vždy extrémne návyková a perfektne vypracovaná. Hneď v úvode máte možnosť vyskúšať všetky 4 ročné obdobia použitím rôznych áut, z ktorých azda najviac zaujme našliapaný McLaren Senna. Krajina je vykreslená tak dokonale, že niekedy chcete radšej brázdiť britskou krajinou bez akéhokoľvek dôvodu a jednoducho si užívať pohľad na rovinaté pláne a polia, vysoké kopce alebo urbánne celky. Grafickému spracovaniu teda niet čo vytknúť, no s týmto faktom sme sa oboznámili už aj v predchádzajúcich dieloch, ktoré unikli konkurencii na kilometre ďaleko.

Rôznorodosť prostredia je oveľa viditeľnejšia ako v prípade predchádzajúcich titulov, čo je dobre viditeľné aj na hernej mape. Ak prižmúrime oči a neberieme Britániu ako samostatné ostrovy, séria Horizon sa ocitá v Európe už po druhý krát. Po vydarenom spracovaní Francúzska a Talianska v prípade druhého člena série sa tak presúvame o niečo na sever a musím povedať, že táto voľba vyšla autorom vskutku parádne. Mnohí z vás si predstavujú britské prostredie ako pochmúrne a upršané, opak je pravdou. Túto skutočnosť ešte viac podporuje systém striedania ročných období, ktorý do hry prináša značnú dávku zmien a anti-repetetívnych prvkov. Či už chcete vyskúšať zbesilú jazdu cez lúky, až po skalnaté hory, jazerá a pieskové násypy, nová Forza je vám plne k dispozícii. Tvorcovia samozrejme nezabudli ani na mestské prostredie s náležitými architektonickými úkazmi, preto sa môžme zastaviť a pokochať skvostami ako viadukt Glenfinnan alebo nádherné mesto Edinburgh. Pôvodne sa v hre mal nachádzať aj Londýn, no vzhľadom na jeho veľkosť by to nebolo možné. Podľa tvorcov by bol Londýn omnoho väčší ako samotná herná mapa. Z podobného dôvodu je okresaný aj spomínaný Edinburgh, no to nič nemení na skutočnosti, že sa jedná o jednu z najkrajších lokalít v hre.

Ročné obdobia = bojovník proti stereotypom

Prvou do očí bijúcou zmenou, ktorá sa v sérii objavila po prvý krát, je systém zmien ročných období, s čím ide ruka v ruke aj príslušné počasie. Tento systém môžete vyskúšať hneď v úvode hry, v ktorom sa „oťukáte“ so stvárnením okolitého prostredia ale aj so správaním vozidla v jednotlivých podmienkach. Hra vás do deja uvedie veľmi pomaly a opatrne, pretože povedzme si pravdu, nikto nemá rád okamžitú záplavu informácií, z ktorých sa nakoniec vykľuje poriadny chaos. Postupne sa vám teda bude odomykať kariéra aj ostatné herné režimy, v ktorých strávite dlhé hodiny a hodiny pretekania. Počas odkrývania herných možností budete mať dostatok času na objavovanie krajiny, ktorá sa bude meniť v týždenných cykloch. Blizzard Mountain z tretieho titulu sa tak stáva minulosťou a my si budeme môcť vychutnať zimu spolu s ostatnými ročnými obdobiami ako internú funkciu hry.

Vozidlá je priam nutné prispôsobiť stavu vozovky, nakoľko sa na zľadovatelých alebo mokrých cestách jazdí celkom nebezpečne. Podobné pravidlo platí aj pri zdolávaní kopcov alebo skalnatých miest, ktoré vo vytunenom športiaku jednoducho nezvládnete. Týmto prvkom sa hra ešte viac približuje k realite a preto musíte dva krát porozmýšľať, aké auto si vezmete na príslušnú udalosť, závod alebo výzvu. Kariéra Horizon Life ponúka tradične stovky možností a kombinácií, ktorými sa tentokrát budete musieť prebojovať v úlohe hviezdneho pretekára. Každý závod môžete odjazdiť v nakonfigurovanej verzii, alebo si ho prispôsobiť k vlastnému obrazu. K dispozícii je zmena ročného obdobia a výber dennej fázy, čo môžete ľubovoľne upravovať. Okrem klasických pretekov nájdete vo Forze takmer všetky udalosti, na ktoré sme si zvykli v prípade predchádzajúcich hier. Nechýbajú udalosti Forzathon (ktoré sa odomknú v určitej fáze hry), kaskadérske výzvy v podobe danger zones a rýchlostné merače.

Forza

Jednotlivé kategórie sú rozdelené do kalsických sekcií ako cestné preteky, drag, drift, cross-country a mnoho iných. Čo ma však zarazilo, je absencia obľúbeného režimu Bucket List. Pomocou tohoto prvku sme si mohli príjemne oddýchnuť od kampane vo forme špeciálnych výziev, ktoré sme si naviac mohli sami nakonfigurovať a zdieľať so svojimi priateľmi. Tento bod na zozname Forza Horizon 4 síce chýba, no do určitej miery je nahradený možnosťou vlastnej voľby klasických závodov, ktoré možno obmieňať.

Ročné obdobia však v hre nezastávajú iba obmeny vizuálu. Každé obdobie so sebou prináša špeciálne úlohy a výzvy, ktoré sú striktne viazané na špecifickú časť roka. Jar vám teda prinesie iné úlohy ako jeseň, leto alebo zima, preto ak sa vám nepodarí určitú časť výzvy splniť, budete musieť čakať na ďalšie prestriedanie. Medzi obdobiami však budete musieť vydržať iba sedem dní, takže sa z čakania určite nezbláznite. Naviac každá zmena má svoje čaro, ktoré pocítite vo všetkých aspektoch hry.

Nekonečná nálož možností

Forza Horizon 4 je akýsi postupne otvárajúci sa balíček, ktorý sa vám odhaľuje s narastajúcimi skúsenosťami. Vyšperkovaná kampaň je doplnená dychberúcimi Showcase úlohami, ktoré sú bláznivejšie ako kedykoľvek predtým. Okrem pretekom, v ktorých budete čeliť lietadlu, vznášadlám a iným bizarným dopravným prostriedkom sa v tematickom prípade podieľalo na vytvorení špeciálneho Showcasu aj štúdio 343 Industries, ktoré do hry prinieslo fantastický herný zážitok v podobe Halo výzvy. V nej sa premeníte na samotného Masterchiefa a za volantom Warthogu porazíte svojich oponentov v tematickom prostredí. Nechýba ani verná spoločníčka Cortana alebo lietadlo Pelican.

Spoločnosť vám v jednotlivých pretekoch robia Drivatari, ktorí sa tiež dočkali značnej dávky vylepšení. Umelá inteligencia je teraz omnoho komplexnejšia a vy tak máte pocit, že pretekáte proti skutočným hráčom. Po prvotnej fáze hry však dôjde aj na objavovanie reálnych závodníkov po svete, ktorí sú vykonštruovaní v podobe ghostov. To je zapríčinené častou neprajnosťou iných závodníkov, ktorí majú sklony ku kazeniu vášho zážitku. Pomocou tohoto korku sa tak jednoducho eliminuje možnosť nežiadaných nárazov, blokovaní a kolízií. Nové interakčné prvky sú podľa mňa jedným z najdôležitejších nosníkov socializácie v hre. S ostatnými hráčmi môžete chatovať na báze krátkych odkazov alebo emotikonov, pričom prostredredníctvom jednoduchých výziev zakladáte spoločné preteky, konvoje a podobne. Vo svete sa neustále niečo deje, či už sa jedná o spoluzávodníkov, drivatarov, striedania ročných období alebo zvery, ktorá sem tam prebehne cez cestu. Británia tak ožíva priamo na vašej dlani.

Nechýbajú ani klasické režimy Solo, Versus alebo Rivals, medzi ktorými môžete jednoducho prepínať v hernom menu. Existuje len málo hier, ktoré disponujú tak tenkou hranicou medzi multiplayerom a sólo hrou ako v prípade Forza Horizon 4. Okrem hlavnej kampane, v ktorej budujete svoj vplyv na základe výhier a dosiahnutých výsledkov, náramkov a reputácie, je obrovskou doménou aj hra viacerých hráčov. Nový režim Team Adventure ponúka jedinečný multiplayerový zážitok vo forme spolupráce s inými hráčmi. K dispozícii sú „ranked zápasy“, pomocou ktorých sa viete prebojovať až ku svetovej špičke. Samozrejme, ak vám hra nie je cudzia. Kooperatívna stránka je teda vymyslená naozaj excelentne, pričom aj v tomto režime viete budovať svoju reputáciu a slabších hráčov vytiahnuť na vyššie priečky. Socializácia v hre je sprístupnená aj vo forme zakladania klubov a zoskupení, s ktorými sa následne vydáte na spoločnú cestu.

Vizuál je dôležitý

Okrem klasických bodov skúseností, reputácie a bonusov, viete svoju postavu odmeniť aj náležitým oblečením a inými vizuálnymi prvkami. To má však výhradne kozmetické zameranie, ktoré nijako nesúvisí s vašimi šoférskymi schopnosťami. V hre je prvý krát sprístupnená možnosť kupovania nehnuteľností, pričom si okrem klasických domov a rezidencií môžete zaobstarať napríklad aj hrad. Príbytky možno využívať ako garáž pre vozidlá, ktorých je v hre naozaj požehnane alebo ako stanovisko pre svoju postavu. Môžete si tu meniť oblečenie, využiť možnosť rýchleho cestovania alebo postarať sa o tuning auta, či už o vizuálne zmeny alebo výkonnostné nastavenia. Dostupné možnosti sú naozaj obrovské.

Ponuka vozidiel sa prehupla cez číslo 450, pričom sa ďalších áut dočkáme v bonusových DLC. K rýchlej jazde samozrejme patrí aj perfektná hudba, ktorá v sérii nikdy nesklamala. Aj tentokrát v hre nájdeme obľúbené rádiové stanice ako Block Party, Bass Arena, XS, Timeless, Hospital a Pulse. Chýbajú síce stanice ako bol obľúbený Epitaph, ktorý sa stal domovom punku, hardcoru a metalu alebo nemenej známe rádio Vagrant. Ponuka skladieb je však rovnako pestrá ako predtým a spomedzi známych interpretov možno opomenúť mená ako Kendrick Lamar, Foo Fighters, Pennywise, The Killers alebo Queens of the Stone Age. Možno polemizovať o tom, že hra zoznam rádiových staníc o niečo okresala, no pri počte zaradených skladieb to úplne postačuje.

Verdikt

Ak by som mal túto hru charakterizovať obyčajnou vetou, hľadal by som slová len veľmi ťažko. Forza Horizon 4 totiž predstavuje jeden z najintenzívnejších herných zážitkov, s ktorými sa momentálne na konzole Xbox One môžete stretnúť. Hra ponúka nespočetne veľa možností, ktoré doplnili už osvedčené herné prvky z predchádzajúcich dielov. Okrem fantastického systému ročných období sa môžeme stretnúť s novou funkciou vlastnenia domov naprieč celou Britániou, ako aj s novými socializačnými prvkami. Tie výborne dopomáhajú k multiplayerovému spolunaživaniu s ostatnými hráčmi, ktorých môže byť až 72 naraz. Hra viacerých hráčov tak naberá úplne iný rozmer a vy sa môžte ponoriť do objavovania nádhernej krajiny v kooperácii s ostatnými šoférmi.

Nechýba ani nadupaný soundtrack, ktorý je sprístupnený vo forme ikonických rádií. Kariéra vo forme postupu a budovania vlastného mena na najväčšom motoristickom festivale neustále graduje a núti vás k stále lepším výsledkom, s ktorými prichádzajú aj nové skúsenosti. Nová Forza Horizon 4 je jednoducho najlepším spracovaním momentálnej generácie racingových titulov, pričom prekonáva všetky štandardy arkádových počinov. Ak vlastníte konzolu Xbox One a ste naviac členom predplatnej služby Game Pass, niet nad čím rozmýšľať. Horizon 4 je jednoducho fenomén, ktorý musíte vyskúšať na vlastnej koži.

- Poriadna porcia možností
- Zaradenie revolučných online prvkov
- Perfektný soundtrack