Zavřít reklamu

Final Fantasy XIV: Heavensward – Recenze

Po několikaměsíčním mazlení s Final Fantasy XIV: Heavensward jsme připraveni vyřknout ortel.

11. 10. 2015    

Recenzovaná verze: Playstation 4

Jak to všechno začalo…

Psal se rok 2004 a na trhu se objevuje World of Warcraft. Asi málokdo tušil, jak populárním se tento počin stane a hra stále drží rekord nejoblíbenější MMORPG hry s 12 miliony hráčů v roce 2008. A tak započal boom MMOček a nemálo společností se snažilo na trh proniknou s takovým svým WoWkem, ale odvážím si říci, že nikomu se nepovedlo to, co původnímu WoW. Jedním z těchto her bylo i Final Fantasy XIV. Pro ty, kteří si ještě pamatují, tak hra skončila úplným fiaskem díky řadě designových, ale i technických chyb. Místo toho, aby se však Square Enix hry zbavil nadobro, tak představil plán na relaunch celé hry, kterou nyní známe jako Final Fantasy: Realm Reborn a to je už úplně jiný příběh. A tento netradiční krok se vyplatil. Realm Reborn se daří a tento červen se hra dočkala i očekávaného rozšíření Heavensward, které jsme poslední měsíce testovali a konečně jsme připraveni vyřknout ortel.

Důležité je zmínit, že k hraní, logicky potřebujete původní hru. Co už tak zřejmé není, je potřeba dohrát původní hru, jelikož k žádnému obsahu se nedostanete bez dokončení příběhové linie původní hry a dostat se do nových lokací vám tak zabere nějakých těch pár hodin (80+), jelikož se musíte prokousat přes všechny ty příběhové mise, o které vývojáři hru po vydání hry rozšiřovali během posledních 2 let.

The Holy See of Ishgard

Ihned na začátek, Heavensward je jednoduše dalším obsahem do původní hry. Datadisk drasticky nemění zaběhnutý systém a ani nepřináší moc nového, ale proč měnit to, co funguje, když v červenci hra dosáhla 5 milionu předplatitelů. Předplatitelů? Ano, hra totiž funguje na stejném principu jako WoW, tedy musíte platit měsíční předplatné. O to jsou tato čísla ještě více zarážející, jelikož model, kde platíte měsíční předplatné pomalu, ale jistě vymírá a spousta her byla v posledních letech od tohoto modelu nucena upustit. Datadisk tedy především zpřístupňuje nové lokace a hlavní město Ishgard, kam se uchýlíte po vyvrcholení příběhu původní hry. K mému zklamání však vyvrcholení událostí v Realm Reborn je jaksi zameteno pod kobereček a sotva přijedete, tak jste až po krk v potížích Isharďanů a řešíte jejich problémy.

Do hry přibyla 3 nová povolání a to Dark Knight, který rošiřuje rodinu tanků, Astrologian, který zastává roli healera (i když se mu to momentálně moc nedaří) a Machinist, nová DPS specialzace, která používá střelné zbraně. Dále zde máme např. možnost stavět vzducholodě, které bude možné využít až v následujícím patchi a samozřejmě zvýšení maximálního levelu z 50 na 60. Další novinkou je přítomnost létajících mountů, pro jejichž zpřístupnění však musíte stejně celou lokaci nejdříve proběhat po svých a seznámit se s „proudy aetheru“ a až pak můžete v dané oblasti létat.

Heavensward není vaše běžné MMO a staví především na příběhu, kterým musíte projít ať chcete či nikoli, jelikož se přes něj otevírá většina obsahu, ať už nové dungeony či lokace. Tato část hry bývá velebena, nemůžu si však pomoct, ale příběh celé hry se dá přirovnat k většině Anime, které má 200 dílů a více a to, že na jednu příběhově zajímavou misi připadne nejméně 5 nudných, které jsou navíc doplněny kvanty textu, který by poctivému čtenáři prodloužil herní dobu o dalších 40 hodin.  Dalším problémem je fakt, že hlavní špatňáci nemají takový dopad. Řekněme, že nejmenovaný drak terorizuje Isharďany nějakých pár stovek let, ale vy se vydáte s dalšími 5 lidmi do dungeonu ho zabít a uspějete a to i přes fakt, že reální spoluhráči v 90 % případů vůbec nevědí co dělat a i tak se vám většinou podaří bossíka sundat. Chybí tedy tak ten pocit, když se vám konečně podaří překonat něco, na čem jste usilovně pracovali. Naopak bossové, kteří pak oříškem doopravdy jsou většinou svým designem připomínají level 4 moba.

Vita nebo ovladač, vyjde to nastejno…

Kde hra doopravdy vyniká, je ovládání. Do té doby, než jsem hrál Realm Reborn na PlayStationu, tak jsem netušil, že je možné hrát tento typ hry bez klávesnice a myši. Nejen to, vývojáři se dokonce postarali i o to, že hra de hrát skrz Remote Play na Vitě a když říkám, že to jde, tak to doopravdy jde. Sice bych hraní na Vitě nedoporučoval na nějaké dungeony, ale pokud chcete před spaním v posteli potrhat ještě pár kytiček a umíchat nějaký ten lektvar, tak můžete úplně bez problémů.

Singleplayer MMO?

Jedním z problémů Heavenswardu je ono označení MMO. Celou hru totiž můžete projít úplně sami a ani se nemusíte s nikým bavit, pokud nechcete a i tak hru projít a vidět všechno, co hra nabízí.  Toto je však další z trendů, který se týká MMO scény obecně a není to jen problém Realm Rebornu, možná ze mě jen mluví ten patnáctiletý klučina, který pamatuje časy, kdy MMO hráči museli spolupracovat, pokud chtěli vidět něco speciálního. Něco, co ostatní neuvidí, když se nebudou snažit. Hlavním problémem je pak celková itemizace. Ve hře absolutně chybí předměty, po kterých by člověk toužil, něco u čeho když člověk vidí tak si řekne: „Waaaaaaau“ a cákne si do kalhot (viz toto).  Ve hře tak chybí jakási elita a chybí zde takový ten cíl, proč vlastně hru dále na maximálním levelu hrát, jelikož jednoduše není o co usilovat. V neposlední řadě, Realm Reborn těžil z pravidelných updatů, kde byl dodatečný obsah pumpován do hry relativně rychle. To se však o Heavenswardu říct nedá. Od vydání uběhl již nějaký ten měsíc a hra se stále nedočkala updatu 3.1, které má vyjít někdy v listopadu. LISTOPADU!

Nejhorší na tom je, že update 3.1 toho tolik zajímavého přinést ani nemá. Navíc lákání tvůrců na speciální stream a poté na Tokyo Game Show, kde měly být odhaleny novinky ohledně Heavenswardu komunitu také příliš nenadchly. Jeden z nejpopulárnějších Realm Reborn podcastů Limit Break Radio si pak v podstatě poslední 2 měsíce stěžuje na nedostatek obsahu, jelikož se jednoduše momentálně ve hře nic neděje. Ve hře sice je endgame raid, který se převážné většině vyčistit nepodařilo, ale to především proto, že neexistuje odpovídající vybavení, kterým by se raid vyčistit vůbec dal a i když bossíci nedisponují nějakými složitými mechanikami, po určitém limitu dojde na enrage a celou partu vyhladí.

Meh

Heavensward je fajn hra. Jejím hlavním problémem je cedulka MMORPG, jelikož momentálně se hra nechová jako servis, který stojí mít za to předplacený a hrát delší dobu. Spíše jde o záležitost na pár měsíců a i když těch pár měsíců bude stát za to, nejedná se o hru, kterou bych doporučil pro někoho, kdo hodlá do hry investovat dlouhodobě svůj čas. Pokud však hledáte originální zkušenost s relativně poutavím příběhem, popřípadě vás vždy zajímal žánr MMO tak hru nemůžu dostatečně doporučit.

Final Fantasy XIV: Heavensward nenabízí žádnou formu české lokalizace

Klady

- Příběh
- Ovládání
- Moogles
- Dostupnost

Zápory

- Itemizace
- Singleplayer MMO
- Chybí motivace pro dlouhodobé hráče

Hodnocení: 79%