Final Fantasy X/X-2 HD Remaster – Recenze

Recenzujeme Final Fantasy X/X-2 HD Remaster. Je to pořád takový hit?

1. 5. 2014

Final Fantasy X byla první hra ze série Final Fantasy pro Playstation 2. Na Playstation 4 nás příští rok čeká Final Fantasy XV, což působí, jakoby se série již nevyvíjela příliš dále. Ale ona se vyvíjí a to dokonce závratným tempem. Nicméně ne každý titul nese za názvem číslovku. Nedávno nám skončila trilogie Final Fantasy XIII, jejíž poslední díl byl, no doslova špatný. Dnes se podíváme, jak je na tom HD remake, právě Final Fantasy X a X-2?

Dvě hry v jednom

Remake Final Fantasy X/X-2 je dostupný výhradně na konzole Playstation – PS3 a PS Vita. Jeho příběh, podání, postavy a hudba tak pochopitelně zůstávají stejné, jen je vše předěláno do vyššího rozlišení a také byla zmodernizována hudba. Jde o poslední titul, na němž se přímo podílel duchovní otec celé série Hironobu Sakaguchi. Ostatně mezi fanoušky patří Final Fantasy X a X-2 mezi nejlepší díly vůbec, vyjma snad Final Fantasy VII, což je nepřekonatelná legenda. Zajímavé je, že tento remake není tím úplně klasickým, jelikož se nakonec ukázalo že Square Enix nemá již původní soubory hry, a tak práce začaly v podstatě nanovo. Vývoj byl dlouhý a složitý ale podařilo se.

Příběh Final Fantasy X je podstatně jednodušší než u nedávno vyšlého Lightning Returns: Final Fantasy XIII. Zde všechno přímočaře navazuje, ale s nejrůznějšími zvraty a mnohdy vás hra dosti emočně zasáhne. Hlavní hrdina Tidus si žije svůj podařený život, coby legendární hráč jakési variace na fotbal. Při jednom z obvyklých zápasů však dochází k zásadní události a tou je zjevení Sinu. Sin je zde něco jako monstrum nebo lépe řečeno vyšší síla, jež se jednou za čas objevuje. Svět Spira je tím zásadní ovlivněn a zejména město Zanarkand je téměř zničeno a hlavní hrdina je teleportován pryč. Probouzí se v neznámém světě na neznámém místě, které se záhy ukáže tím samým světem, nýbrž o tisíc let starším.

Samé otázky a odpovědi nikde

Příběh se tedy zamotává už od začátku a vám budou v průběhu hry vrtat hlavou nejrůznější otázky. Proč byl hrdina přesunut? Co se stalo? Co je Sin? A jak to vlastně celé skončí? V tom je hra geniální. Bude vás tlačit příběh a jeho postavy až do samého konce. Ostatně bez příběhu se toto podaří jen málo hrám, zářným příkladem budiž Dark Souls 2.

Co se týká druhého dílu, tedy pokračování – Final Fantasy X-2, tak ta sice navazuje na události 10. dílu, ale už se nedaří navázat na výrazný úspěch prvotiny. Spíše by se dalo říci, že hra jde jiným směrem, za což může nový tým vývojářů a také důraz na jiné aspekty hry. I tak se ale jedná o působivé a slušné pokračování skvělé hry, která svému předchůdci nedělá ostudu a v jednom balení tak doplňuje skvělou kolekci.

Hratelnost zůstala původní

Hratelnost je u obou dílů postavena v podstatě na tom, že máte lokaci, v níž se daná postava pohybuje. Zde je pak vidět, že možnosti PS2 dovolovali pouze menší lokace, které byly často oddělené loady. To ale bohužel zůstalo i v kolekci, kdy dost často dochází k načítání další lokace a to i v případě, že hrdina vstupuje třeba jen do malého stanu. Hra se začne načítat a vy čekáte. Otravné a zdlouhavé. Jde asi o největší neduh celé kolekce.

Kromě všudypřítomného pobíhání se samozřejmě také pouštíte do debat s ostatními NPC, kterých potkáte celou řadu a spousta z nich si k vám vytvoří celkem složitý vztah, který se dále rozvíjí. Celková rozmanitost postav a lokací je však neuvěřitelná. V průběhu hry se dostanete všude možně a objevíte naprosto úchvatné věci, které byste si ani nedokázali představit. V tomto ohledu bylo Final Fantasy vždy naprosto precizní.

Pokud jde o soubojový systém, ten jde ve šlépějích svých předchůdců. Doběhnete na místo, kde se aktivuje souboj a přehodí vás to do módu, kdy máte všechny dostupné postavy seřazené vedle sebe a rozdáváte příkazy. Buďto útočíte nebo se bráníte a tak dále. Kombinací a příkazů je spousta, souvisí to i s vývojem vaší postavy. Stromy dovedností jsou extrémně rozsáhlé.

Staré hity na novější konzoli

HD remake odpovídá pochopitelně svým zpracováním tomu, co bylo kdysi možné vytvořit na PS2. Animace jsou úchvatné i dnes vzhledem k tomu kdy vznikaly. Grafická stránka odpovídá tehdejšímu výkonu konzole, ale i tak klobouk dolů za kvalitně odvedenou práci při remaku. Rovněž i zvuková stránka je velice povedená a dabing rovněž. Jediné co mi trochu vadilo, je podivná animace u postav při rozhovorech. Ta to přece jen kazí, protože když zrovna postava udělá „HUH“ tak jí trvá asi pět sekund, než se srovná do správné polohy a může začít povídat něco jiného. Občas je to tedy trochu úsměvné, neboť pohyby jsou dosti nedokonalé. Jinak ale kolekce nevykazuje žádné problémy s frameratem a podobně.

Remake se tedy velmi vydařil. Ostatně aby ne, když se remakují tak kvalitní tituly. Zejména to je ten důvod proč většinou tyto kolekce dopadají dobře. Pakliže jste fanoušky série, tak je to pro vás jasná povinnost ke koupi. A i v případě že fanoušky série nejste, ale toužíte po netradičním RPG zážitku, tak není téměř lepší volby. I přesto že už má tato kolekce jistá léta, tak patří stále mezi to nejlepší, co kdy v této produkci vzniklo.

- rozmanitost

- časté loady
- některé animace