Farming Simulator 15 – Recenze

5. pokus o vytvoření ultimátní farmářské simulace od GIANTS software se dostal konečně i na konzole. A jak dopadl?

1. 6. 2015

Se simulátory se poslední dobou roztrhl pytel. Minulý rok jsme mohli být svědky několika kvalitních simulátorů. Ať už to byl veleúspěšný Rock Simulator 2014, či neméně famózní Goat Simulator. Na rozdíl od těch výše zmíněných, Farming Simulator 15 se bere zcela vážně.  Tento již v pořadí pátý díl od německého studia GIANTS Software přináší řadu novinek, jako například možnost těžit a prodávat dřevo, nový engine fyziky a spoustu dalších drobných fíčurek. Nazouváme tedy virtuální holinky a jdeme se brodit hnojem.

Amík nebo Skandinávec?

Nazačátku vás hra nechá vybrat ze dvou map. První je inspirována Skandinávií, zatímco druhá mapa vás nechá vydat se za Atlantik. Zde se poprvé setkáte s jedním z mnoha WTF momentů, které na vás hra bude chrlit. Skandinávská mapa obsahuje krátký tutoriál, který má za úkol vás jakž takž seznámit s mechanikami a nasměrovat vás na cestu budoucího agrárního magnáta. Oproti tomu mapa americká tutoriál vůbec neobsahuje. To by se možná dalo pochopit, kdyby se severská mapa neskládala z 41 malých polí a všechny důležité body nebyly na mapě rozmístěny šikovně co nejdál od sebe. V porovnání se severskou mapou je ta americká až primitivně jednoduchá a působí pro začátečníky mnohem stravitelněji, ale tutoriál si na ní nezahrajete.

Vybírám si tedy Skandinávskou mapu jako úplný začátečník do série. První dojem není překvapivě až tak špatný a hra působí docela i zábavně. U vozítek si můžete hrát s různými majáčky, připojovat na ně různé nástavce a jinak s nimi operovat. Základní tutoriály se vám pak snaží předvést, jak že se to asi má hrát, ale moc se jim to nedaří. Fakt, že z nějakého důvodu text v dialogovém okně je světle šedivý na bílém pozadí taky nepovažuji za zcela optimální.

Během prvních 20 minut se tedy naučíte pomocí jakých nástrojů sklidit obilí, že je potřeba po sklizení pole řádně zrýt a až poté zase můžete vysít budoucí sklizeň. Po tomto okamžiku však přichází další šok. Nalézáte se na několika hektarech prázdné půdy a nemáte nejmenší ponětí co dělat dál a jak na začátku zhodnotit svůj téměř nulový kapitál. V menu je sice pár dalších tutoriálů, jak zacházet s různými druhy vozů ale ani ty moc začátečníky nenasměřují a musíte se především spoléhat na zdroje typu youtube apod.

Na začátku vás tedy čeká několik hodin dřiny, než se vám podaří rozjet byznys natolik, že si budete moci dovolit experimentovat s různými druhy plodin, popřípadě začít chovat dobytek či těžit dřevo, které je v tomto ročníku novinkou. Tento bod je největším úskalím celé hry, jelikož málokdo má trpělivost protrpět prvních 15 hodin, aby se dostal k něčemu alespoň zdánlivě uspokojivému, tedy rozběhnutí mašinerie v takovém měřítku, že budete schopni Babišovi konkurovat alespoň virtuálně.

Lamborghini, MAN, Stoll, New Holland…

Jedna z mála věcí, které se hře nedají vytknout jsou ony stroje a grafika. Modely jsou vskutku velice pěkné a u většiny z nich existuje několik možností interakce. Celé farmaření je pak zabaleno do pěkného grafického kabátku, na který se dá alespoň koukat. Můžete si tedy vyzkoušet udělátka od světových značek typu MAN, Huskqvarna, Lamborghini a dalších přibližně 40 výrobců. Další pozitivní věcí je také možnost najmout si pracovníka, který se na poli vyřádí za vás. Musíte mu však za práci samozřejmě zaplatit.

Farming Simulator 15 se snaží být simulátorem farmy. Působí však spíše jako interaktivní produktové portfolio firem, které vyrábí farmářské náčiní. Můžete si tedy vyzkoušet práci se stroji, které normálně stojí několik stovek tisíc, ale to je tak vše. Jsem toho názoru, že hry by měly být zábavné, to se však o Farming Simulatoru 15 říct nedá. Farmaření je práce, tvrdá práce a tak působí i hra. Upřímně věřím, že se jedná o skvělou hru pro velice malou cílovou skupinu, která se ve hře vyblbne a hru koupí bez ohledu na recenze. Ostatní jedinci však budou rádi, že hru odloží právě včas, než způsobí nevratné poškození jejich nervové soustavy.

- řeší problémy s nespavostí
- licencované produkty
- zvířátka