Far Cry 2 – Recenze

Akční hitovka Far Cry 2 v naší recenzi!

16. 2. 2010

Vítejte v Africe, která ohromuje svým nádherným prostředím a krásnými zvířaty. Avšak na to nebude čas, abyste se kochali krajinou a lovili zvěř. Jako žoldák máte jiné úkoly. Musíte totiž zabít Šakala. Nelítostný obchodník, který vyzbrojil Afriku a rozpoutal tím peklo, ve kterém se ocitnete jako živý terč. Čeká na vás nekonečná akce s úchvatnou grafikou, ale bohužel i s chybami. Pojďme nahlédnout na Afriku tak trochu jinak. Far Cry 2 je tak trochu jiné pokračování úspěšné akční hry Far Cry, kterou mají na svědomí borci z Cryteku a mimo jiné také sérii Crysis. Hra, která vynikala především úžasnou grafikou a akcí. Už žádný tajuplný ostrov kde se nacházela spousta laboratoří či základen. Ani mutanti, kteří vás budou chtít roztrhat na kusy. Pokračování Far Cry 2 nás zavedlo do vyschlých plání. Afrika se kvůli politické situaci hemží žoldáky, obchodníky se zbraněmi. Jak už jsem jednou zmiňoval vaším úkolem je zabít obchodníka se zbraněmi, kterému všichni říkají Šakal.

Ideální místo na dovolenou? V žádném případě!

Na začátku hry budete mít na výběr z devíti zajímavých postav. Ale nelitujte toho, že jste si nevybrali jiného. Ostatní se ve hře objeví také. A to v podobě parťáků, pro které budete plnit různé nepovinné mise a oni vám za to, na oplátku v těžkých chvílích zachrání život. Ale pozor na to, že ani oni nejsou nesmrtelní. Občas se při přestřelkách stane, že váš parťák dostane zásah a svalí se k zemi jak uschlá hruška. Abyste ho v boji našli tak vám pomohou modrou dýmovnicí, kterou odjistí, a vy jej podle toho najdete. Na výběr máte tři možnosti. Buďto ho je tak necháte ležet a zemřít, nebo se k nim nakloníte a píchnete injekci, nebo jim ulehčíte trápení, vytáhnete pistoli a zmáčknete spoušť. To už záleží jen a jen na vás. Po výběru postavy se ocitnete na Africkém letišti, z kterého vás řidič odveze do města jménem Pala. Veze vás napříč Savanou a vy vidíte, jaké peklo se zde odehrává. Až dojedete na místo, tak se vám udělá nevolno a upadnete do bezvědomí. Váš hrdina dostane malárii. Tu držíte na uzdě pomocí prášků, které si musíte obstarat pomocí speciálních úkolů. V hotelovém pokoji se probudíte a vidíte chlápka, jak vám prohledává vaše věci. Ten divný chlápek je Šakal. Z vašich věcí se dozví, že ho máte zabít. On se vám vysměje a pak odejde. Poté se konečně dostanete do hry.

Prohánět se budete v autech (ve starých rachotinách, buginách, až po nádherné džípy), nebo ve člunech a sem tam najdete i nějaké to rogalo. K dispozici je až 50 kilometrů čtverečních. Po nějaké době vás ježdění v autě, nebo člunu začne nudit, a také vás bude hrozně zdržovat. A proto je ve hře pět autobusových stanic. Jsou výborně rozmístěné, a proto se dá kamkoli cestovat autobusem. Na stanici máte vždy na výběr ze čtyř dalších stanic a můžete si vybrat, kam chcete jet. Nebojte se, za lístek se neplatí. Po celé mapě je rozmístěno a schováno 221 kufříků s diamanty. Ve hře se neplatí penězi, ale těmito blýskavými kamínky. Diamanty poslouží k zaplacení nové výbavičky. Ve hře je dostatek zbraní na výběr, od pistolí až po raketomety. Ke zbraním kupujete vylepšení, která vám zaručují větší přesnost atd. Seženete i rozšíření munice, které zaručí hrdinovi lepší kamufláž. Po nějáké době se používané zbraně opotřebují a začnou se zasekávat a v nejhorším případě se vám rozpadnou. To je ten pravý čas kdy si vyměnit zbraně za neopotřebované. Když si koupíte nějakou tu zbraň a ona se vám rozbije, nezoufejte. Jakmile jednou koupíte určitý kvér, tak se vám bude pořád dokola objevovat ve skladišti vedle obchodu se zbraněmi. Aby hledání diamantů nebylo tak jednoduché, tak je po celé mapě rozmístěno 57 stanovišť, která okupují žoldáci. Skoro každému z těchto stanovišť se dá nějak vyhnout, a tak se nemusíte zbytečně pouštět do konfliktu. Úžasně je provedený systém zranění. Když se budete chtít vyléčit tak použijete injekce, které nosíte u sebe. Pozor musíte je občas doplňovat. A když se vám stane, že máte životy na minimu, tak vám zčervená obrazovka a když budete chtít použít injekci, musíte nejdříve ze sebe vytáhnout obrovský kus klacku, vytáhnout kulku z těla pomocí nože a kleští, nebo si jen zavát ruku obvazem. Aby jste si mohli hru častěji ukládat je na mapě rozmístěno mnoho malých domečků, ve kterých se dá hra uložit. Každý z domečků má své strážce. Vždy nejdříve musíte strážce pobít. Poté si můžete hru v klidu uložit. Ukládání v těchto domečkách je děláno tak, že si lehnete na postel a vyberete podle hodinek v kolik se chcete vzbudit. Po krátkém načítání se probudíte a objeví se tabulka, jestli chcete hru uložit.

Frakce

Úkoly jsou tu řešeny tak, že je většinou dostanete v hlavním městě, které ovládají strany UFLL a APR. Pro kterou stranu chcete dělat úkoly záleží opět na vás. Po každém zadaném hlavním úkolu vám brnkne parťák a má lepší řešení, jak vyřešit objednávku. Ale ne zadarmo. Vždy za to chce nějakou tu prácičku. Nemusíte tyto úkoly pro své parťáky plnit, ale zvyšují vám u nich reputaci, a také mění chod hry. Za splnění hlavního úkolu vždy dostanete fůru diamantů. Je tu i spousta nepovinných misí. Jako například děláte pro nějakého obchodníka se zbraněmi. Obchodníci po vás chtějí ničit konvoje, které převáží zbraně. Když úkol splníte, tak se vám v obchodě odemkne nový sortiment nářadíčka. Nebo plníte mise kterou si vždy vyzvednete u antény (přijímače), a poté vám někdo zavolá, že máte zlikvidovat určitý cíl. Váš cíl vždy poznáte podle toho, že bude oblečený ve smokingu a po eliminování cíle se vám odvděčí diamanty. Nový Far Cry nám předvedl ohromující grafické zpracování, a to díky novému enginu Dunia. Nádherné prostředí, které se chová naprosto realisticky, je naprosto úžasné. Ve vodě se odráží naprosto vše. Například při východu či západu slunce, se vám z toho úžasného pohledu bude chtít skákat radostí. Nádherné stínování a detailně promakané postavy ve hře vypadají také moc pěkně, ale třešničkou na dortu je oheň. Ten se šíři opravdu rychle a tím směrem kam zrovna fouká vítr. Pokud si rádi hrajete s ohněm, tak je plamenomet zbraň přímo pro vás. Můžete vypalovat celé vesnice, lesy či louky. Hudební doprovod a zvuky nahrané přímo z Afriky dodávají hře ještě lepší atmosféru.

Multiplayerové klání

Díky bohu hra obsahuje i multiplayer. Ten obsahuje 14 map a 4 módy (Deathmatch, Team Deathmatch, Capture the Diamond a Uprising). První dva módy snad nemusím představovat, protože jsou všeobecně známé. Capture the Diamond (Získejte diamanty) je mód, ve kterém máte za úkol z nepřátelské základny ukrást kufřík s diamanty a odnést ho na vaši základnu. Vítězí tým, kterému se podaří ukrást více diamantů. Poslední je mód Uprising (V.I.P.), neboli povstání. Je to týmová hra, ve které jsou na mapě rozmístěny tři základny, jež musí tým dostat pod svou kontrolu. Ale aby to nebylo jednoduché, tak zabírat základny může pouze velitel týmu tedy V.I.P. Jakmile tým dostane všechny základny pod kontrolu, musí zabít velitele nepřátelského týmu, aby vyhrál tento boj. Multiplayerový server lze spustit jako hodnocenou, či vlastní hru. V hodnocené hře se vám všechny statistiky započítávají do celkových statistik hráče, které jsou ukládány na centrálním serveru a pomocí získaných bodů si hráč může kupovat nové zbraně. Ve vlastní hře se vám žádné statistiky nezapočítávájí, ale máte mnohem rychlejší přístup k novým zbraním. Do jedné multiplayerové bitvy se může zapojit až 16 hráčů. V káždé hře si můžete vybrat jednu z šesti předvolených kategorií. Každá z nich má své sady zbraní a časem se vám budou odemykat lepší a lepší pistole. První kategorie je Komando (útočné pušky), druhá Rebel (raketomety, granátomety, či plamenomet), třetí Partyzán (brokovnice), čtvrtá Odstřelovač (odstřelovačské pušky), pátá Kulometčík (těžké kulomety), šestá a poslední je Sabotér (zbraně s tlumičem).

Až vás všechny multiplayerové mapy omrzí, můžete si pomocí editoru vytvořit vlastní mapu, a tu poté nahrát na server, ze kterého si ji pak mohou ostatní hráči stáhnout. Nebo si vybrat třeba z nejlépe hodnocených map. Bohužel si můžete tvořit mapy pouze do multiplayeru. Konec chválení. Každá hra má své mouchy. Bohužel Far Cry 2 je má také. Opravdu trapné jsou respawny hlídkujících vojáků. Když se vám po dlouhé době konečně podaří vystřílet celou vesnici, či nějaký tábor a na chvíli se od něho vzdálíte, tak zjistíte, že ti pacholci už jsou zase zpět. A tak se to děje pořád dokola. Další chybkou jsou neustále dokola se opakující nepovinné úkoly. Neustálé ničení konvojů, nebo likvidování nepřátel oblečených ve smokingu vás přestane bavit. A to by bylo asi tak vše co se dá hře vytknout.

Far Cry 2 je hra která dala o sobě hodně vědět a žádný fanoušek akčních her by ji neměl přehlédnout. Podle posledních informací se dočkáme i třetího pokračování, které se bude znovu odehrávat v Africe. Doufejme, že se tvůrci poučili ze svých chyb a podaří se jim eliminovat co nejvíce neduh, kterých se dopustili.

- Herní doba
- Zvuky a hudba
- Prostředí