RECENZE: Fall Guys – Dobrá hra pro špatné lidi

Fall Guys se budou muset snažit během cesty na vrchol neklopýtnout

18. 8. 2020

Soutěžením pobláznění fazoláčci se stali senzací letošního léta. Během prvních dnů od vydání museli přežít výpadky serverů, rozmrzelost stovek tisíc hráčů i řádění cheaterů. Přes to všechno jsou však stále na vrcholu prodejních žebříčků na Steamu. Je hra fenoménem zaslouženě, nebo jde o hru, která pouze vyšla ve správný čas a za půl roku si na ní už nikdo nevzpomene? Naše recenze na Fall Guys vám to vyjasní.

Z Fall Guys: Ultimate Knockout stojí vývojářské studio Mediatonic a vydavatel Devolver Digital, a v typicky devolverském duchu se hra hodlá nepodobat ničemu jinému. Nejsnadněji lze hru představit přirovnáními – trochu jako televizní Takešiho hrad, trochu jako Mario Party, trochu poslední šance pro hráče, kteří už odepsali žánr battle royale her.

Exkluzivně multiplayerová hra se točí kolem soutěžení a hledání toho nejlepšího účastníka. V kůži svého extrémně kosmeticky upravitelného fazoláčka se každý hráč snaží probojovat přes pět kol miniher, přičemž v té poslední se rozhodne o celkovém vítězi každé z epizod fiktivní televizní soutěže. Z každé z miniher přitom postoupí jen určité procento hráčů.

Poletujících kamerek s vrtulemi si sice během hraní těžko všimnete, ale už po několika neúspěších se začne zhmozňovat realita soutěžení před fiktivním, těžce kritizujícím publikem. Neúspěchy totiž přijdou rychle a ne vždy z vašeho vlastního přičinění. Vývojáři dali hráčům k dispozici kromě menšího množství klasickýh atletických úkonů (fazoláček může skákat, vymrštit se dopředu a vylézat na římsy) také možnost chytat. Ta představuje v některých minihrách jedinou možnost, jak vyhrát. Často se ale hodí i k pokažení postupu ostatních hráčů.

Tak jak se někdy lidské vztahy komplikovaně vyvíjí a mění, dokáže se ve Fall Guys během chvilky stát z úplně neškodného kolegy nepřítel na život a na smrt. V minihrách, kde je kladen důraz na přesný pohyb  nebo metodické vyhýbání se překážkám, se jako hráč každý ocitá sám proti zbytku krutého lidstva, nesoucího podobu nevinných, do vtipných kostýmků převlečených blobíků.

Jedna postava chytá ve Fall Guys druhou.

Fall Guys se někdy mění v roztomilou verzi řecko-římských zápasů. Zdroj: Caffeinated Gamer.

Fall Guys se snaží rutinu do běla rozžhavené nenávisti vůči ostatním chladit pomocí týmových her. Ty seskupují hráče do stejně obarvených skupinek, které většinou nemají za úkol konkrétní minihru vyhrát, ale spíše neskončit poslední a nebýt tak vyřazeni ze soutěže. V kruté zákrutě osudu se tak týmové hry většinou změní v soutěž o to nestat se nejvíce nezvýhodněným týmem a nestát se obětí zbytku šikanujících hráčů. Někdy je jistější pokazit hru druhému, než se sám stažit o vítězství.

Z konceptu samotných miniher vycházející chování hráčů ovšem hru dobře odlišuje od konkurence, do které může zahrnout hlavně všechny ostatní battle royale hry. I když se to nemusí na první pohled zdát, má Fall Guys se svým postupně zmenšujícím se počtem hráčů, narůstajícím důrazem na šikovnost hráče a ultimátní cenou, čekající na toho nejlepšího, více společného s takovým Call of Duty: Warzone než s gaučovým Mario Party.

Od vydání hry se razantně změnil charakter hráčů a jejich kompetence v mnoha minihrách. Zatímco během prvních dnů po vydání se zřejmě skládala z větší části z nezkušených hráčů, postupem času se začíná budovat kompetitivnější prostředí plné hráčů, kteří zanjí nejlepší strategie k překonání jednotlivých kol, a kteří se nebojí do vás chytře strčit na úpatí rotující platformy.

Jednotlivé minihry se snaží nabídnout co nejrůznorodější způsoby virtuálního soutěžení. Kola se dají rozdělit do několika kategorií – překážkové dráhy, týmové hry a metodické hříčky. První kolo kolo každé hry věštinou zaplňuje překážková dráha. Ty jsou vymyšleny chytře s postupně narůstající obtížností a systematickým, postupným představováním překážek. Jde vlastně o nejlepší část Fall Guys, protože tento druh úrovní nedává ostatním příliš příležitostí vás naštvat a pokazit pohodlný průchod úrovní.

Týmové hry jsou již zmíněnou chvílí oddechu od všeobecného soutěžení, která chce hráče směřovat k vzájemné kooperaci. Většině z nich se to ovšem tolik nedaří. Množství z nich rozhoduje spíše součet individuálních úspěchů členů týmu, spíše než jejich schopnost spolupracovat.

Dva týmy hráčů hrají fotbal s obřími míči ve Fall Guys

Jedním ze silných momentů týmových miniher je Fall Ball. Zdroj: reddit/r/PS4.

Metodické hříčky dokážou kombinovat ostatní zmíněné druhy her, jejich hlavní charakteristikou je ale potřeba více přemýšlet a čekat na správné momenty. Jako příklad uveďme minihru Tip Toe, ve které se hráči snaží přejít přes plochu vznášejícch se polí, přičemž neví, které jsou opravdové, a které je pošlou k neodvratnému restartu po volném pádu směrem do středu Země.

V Tip Toe je většinou nejbezpečnější držet se mezi prvními hráči a nechat je se obětovat při objevování bezpečné stezky. Tato minihra v praxi ukazuje jednu z charakteristik hry. S výjimkou posledního kola není důležité být v jednotlivých kolech na prvním místě, důležité je se kvalifikovat do kola dalšího.

V současné době je ve hře dvacet šest různých miniher. Sami vývojáři slibují, že během každé ze sezón přidají nové, aby hra pro hráče neztraila svůj rozmarný půvab. Bohužel je už po dvou týdnech od vydání znát repetitivnost miniher. U většiny z nich není těžké přijít na nejefektivnější strategie a zábava se odvádí spíše od role náhody a mezilidské nevraživosti než od samotné hratelnosti.

Hra pro oživení naštěstí nabízí režim pro více hráčů. Ten ždíme na maximum kontrast kooperativního hraní a individualistického zaměření battle royale. Do hry si můžete pozvat až tři kamarády, se kterými budete společně soutěžit. V klasických minihrách pro jednotlivce bude soutěžit každý sám za sebe, kdežto v týmových kolech vás hra seskládá do stejného týmu. Hře chybí možnost lokálního multiplayeru, ale vzhledem ke své podobě si nedokážu představit, že by efektivně fungoval a mezi přátele by asi nepřinesl příliš pozitivnívh emocí.

Fall Guys jako motivaci ke snaze vyhrávat hráči prezentují dva druhy herních měn. První, a tu běžnější z nich, představují fialové penízky Kudos. Ty získávate jednoduše průběžným výkonem během hraní a můžete za ně kupovat velké množství kosmetických předmětů od oblečků přes nové pozdravy.

Postava hráče Fall Guys v obleku kuřete.

Hra nabízí různorodé oblečky. Zdroj: Asap Land.

Vzácnější měnou jsou zlaté korunky. Ty se dají získat jednak v menším množství levelováním skrze sezónní battle pass, a jednak triumfem ve hře. Za korunky se dají koupit legendární verze kosmetických předmětů. Většinou tak jde jednoduše rozeznat zkušené harcovníky v kostýmech poukazujících na jiné hry od základních fazolí v srdíčkových trenýrkách. Ani jedna z měn ovšem hráči nepřinese zvýhodnění během hry. Jde čistě o úpravu vzhledu a chování postavy. Fall Guys tak jde s klidnou hlavou hrát pouze s počáteční investicí za nákup hry a bez starostí o vzhled vlastního soutěžícího.

Fall Guys dokáží zazářit hlavně během prvotního období hraní. Novost a rozvernost celé hry v kombinací s vražednou soutěživostí některých hráčů jí přidává na výjimečnosti. I když repetitvnost přichází značně rychle, dokáže počin od Mediatonic udržet hráče na uzdě pomocí možnosti hrát s kamarády a honbou za novými kosmetickými předměty. Jak se bude kvalita hry vyvíjet nyní záleží na vývojářích a jejich schopnosti přinášet s dostatečnou frekvencí dostatečně kvalitní obsah.

- svěží, zábavný koncept
- prvotní rozmanitost
- interakce s ostatními