Driver: San Francisco – Recenze

Závodní recenze na Driver: San Francisco

18. 9. 2011

Je to již více jak dvanáct let, co vyšel první díl série Driver na konzoli PlayStation. Rok poté vyšel druhý díl, který byl opět velice úspěšný. Bohužel třetí a čtvrtý díl série se staly propadáky, a tak jsme dlouhou dobu o této sérii nic neslyšeli. Jenomže minulý rok Ubisoft na E3 2010 oficiálně odhalil hru Driver: San Francisco, kterou vyvíjelo opět studio Ubisoft Reflections (dříve Reflections Interactive). Jenomže většina hráčů nevěnovala dostatečnou pozornost tomuto titulu především kvůli předchozím dvěma dílům, které nestály za nic. Nikdo asi netušil, že by se návrat této kultovní série mohl zdařit, ale musím uznat, že se opravdu povedl.

Honba za padouchem

V nejnovějším pokračování je hlavní postavou opět policejní detektiv John Tanner. Ten již nějakou dobu honí Charlese Jericha, bosse sanfranciského podsvětí. Jericho byl dopaden, jenomže Tanner tuší, že se něco zvrtne. Chvíli na to se Jerichovi povede uprchnout, ale Tanner se svým kolegou jsou mu v patách ve autě, které se stalo ikonou celé série – Dodge Challenger R/T 1970. Během honičky mají detektivové ošklivou nehodu. Tanner byl převezen do nemocnice, kde leží v kómatu. Jelikož je v kómatu prakticky po celou dobu hry, vývojáři do hry zakomponovali zvláštní schopnost nazvanou Shift ability.

Hra má celkem osm kapitol, během nichž je vyprávěn jednoduchý příběh, který spíše jen spojuje jednotlivé mise, tak aby vám to dávalo smysl. Ačkoliv se jedná opravdu o béčkový příběh, tak to u nového Drivera vůbec nevadí, protože ve hře jde spíše o parádní jízdu. Každá z kapitol nabízí dvě hlavní příběhové mise, což se může zdát docela málo, ale abyste se k nim mohli dostat, musíte vždy nejprve splnit alespoň dvě vedlejší mise z celkových šesti v dané kapitole. Tyto vedlejší mise nabízí parádní zábavu, stejně jako ty příběhové. Dokonce některé jsou i lepší, než ty hlavní. Škoda jen, že nejsou moc různorodé. Jedná se o několik úkolů, které se neustále opakují, ale díky měnící se trase vždy zažijete za volantem fantastickou zábavu. Jako první typ vedlejších misí jsou klasické závody, ve kterých musíte dojet na prvním nebo druhém místě. Občas narazíte i na týmový závod, ve kterém musíte ovládat dvě auta a dojet na prvních dvou pozicích. Dále jsou tu honičky, kdy v roli policisty honíte podezřelé nebo v roli podezřelého unikáte policii. Posledním typem jsou kaskadérské kousky, ve kterých sbíráte body například za předjetí, skoky, drifty a podobně. Dohrání nového Drivera vám zabere něco přes osm hodin, což je poměrně dost, ale hra tím rozhodně nekončí, protože k dispozici jsou desítky nepovinných misí a stovky výzev, které jsou rozmístěny po celém San Franciscu.

Z auta do auta

A teď se vraťme ke zmíněné Shift ability, která je opravdu zajímavá. Díky tomu, že je John Tarnner v bezvědomí, tak si ve své mysli může představovat prakticky cokoliv, a toho tvůrci využili. Shift ability je schopnost, díky které se Tanner může převtělit do kteréhokoliv auta. Tato schopnost pobouřila téměř všechny fanoušky série, ale jakmile ji uvidíte v akci, zjistíte, že bez ní by byl Driver: San Francisco další obyčejnou závodní hrou, což rozhodně není. Shift ability používat samozřejmě vždycky nemusíte, ale bez ní bude hra docela obtížná. Vždyť se můžete během honiček přemisťovat do jakéhokoliv auta, a tím být stále o krok napřed. Například když pronásledujete podezřelého, stačí se převtělit do protijedoucího auta a poté přímo do něj vrazit. Ve hře jsou i mise, ve kterých používání této schopnosti prostě neobejdete. Jako když musíte zneškodnit všechny útočníky, kteří se snaží zničit označené auto. Vaším úkolem je tedy se rychle přesouvat do aut, kterými rychle a efektivně zničíte nájezdníky. Ze začátku si možná budete myslet, že Shift ability kazí původní hratelnost, ale po čase si onu schopnost určitě oblíbíte, protože vám nabídne doposud nevídané momenty.

Hratelnost ještě o něco vylepšuje arkádový jízdní model, který je jednoduchý a rychle si na něj zvyknete. Díky skvělému jízdnímu modelu můžete ve městě opravdu řádit. Navíc vývojáři ve hře využili celkem 120 licencovaných vozidel, které vypadají jako opravdové. Dále každé auto nabízí pohled z kokpitu, který sice není tak pečlivě vymodelovaný jako v Gran Turismu 5, ale splňuje svůj účel. Automobilek je ve hře opravdová spousta, a tak každý si najde své oblíbené fáro, ve kterém se vždy chtěl projet. Ve hře tak naleznete auta značek Aston Martin, Audi, Bentley, Cadillac, Dodge, Ford, Lamborghini, Pagani, Shelby, Volkswagen a mnoho dalších. Po městě je rozmístěno několik garáží, ve kterých si můžete nakupovat nová auta, za body získávané plněním misí, provádění kaskadérských kousků a podobně. Dále si můžete za získané body vylepšovat například výdrž nitra, násobení příjmu atd.

Otevřený svět

Zpracování San Francisca je famózní. Po ulicích se projíždějí stovky aut, které vám stěžují život na silnici. Nechybí ani chodci, kteří se procházejí po chodnících, některý z nich občas přeběhne i přes silnici. Tady to s chodci je stejné jako ve hře L.A. Noire, kde se nedají přejet. Vždy když na některého najedete, vždy ho to jen odstrčí od auta a on utíká pryč. Ze začátku vám to může připadat zvláštní, ale během hry nemáte čas dávat pozor na chodce, a tak alespoň nejsou zbytečné oběti, kterých by bylo požehnaně. San Francisco nabízí spoustu krásných a známých míst jako je například most Golden Gate, po kterém je radost se projíždět. Celým městem jsou také propleteny různé zkratky a vedlejší silnice, na kterých je prakticky nulový provoz.

Po dohrání příběhové linie na vás čekají již zmíněné nepovinné úkoly a výzvy. Dále je k dispozici režim Film Director, ve kterém si můžete nahrávat vlastní videa, a poté je nahrávat na internet. Vedle singleplayeru je ve hře i bohatý multiplayer, který nabízí celkem 19 herních módů až pro 8 hráčů, což je na závodní hru opravdu hodně. Navíc jsou opravdu povedené. Pokud zrovna nejste připojeni k internetu, můžete si tyto módy vychutnat se svým kamarádem na rozdělené obrazovce.

Grafické zpracování nového Drivera je perfektní. Zpočátku to tak možná nevypadá, ale vše je detailně vymodelované a ostré. Herní svět je otevřený a plynulý. Vývojáře musím také pochválit za filmečky, které vypadají naprosto ohromně. Po zvukové stránce hře není co vytknout. Dabing je naprosto parádní. Dále každé auto má svůj jedinečný zvuk, který si oblíbíte. Výběr soundtracku byl také velice úspěšný. Ten nabízí celkem 76 skladeb všech možných žánrů.

Ačkoliv se Driver: San Francisco nestane hrou roku, tak rozhodně by neměl chybět ve vaší sbírce her, především jestli jste fanouškem předchozích dílů. Pokračování série se nadmíru povedlo, sice se slabším příběhem, ale jinak není hře vůbec co vytknout. Doufejme, že se brzy dočkáme dalšího pokračování, které nabídne o něco lepší příběh a různorodější mise. Pro nadšence do automobilových honiček a závodů je Driver: San Francisco naprostou povinností.

- San Francisco
- grafika
- obrovský multiplayer