Dragon’s Dogma: Dark Arisen – Recenze

Recenze masivního RPG pro konzole, Dragon’s Dogma: Dark Arisen.

22. 5. 2013

Recenzovaná verze: PS3

Pokud máte pocit, že jste o Dragon’s Dogma už někde slyšeli či jí dokonce hráli, tak se rozhodně nemýlíte. Dragon’s Dogma totiž vyšla již před rokem, kdy ukázala světu, že i konzole mohou mít slušné RPG, které je určeno výhradně jim. Dragon’s Dogma: Dark Arisen mělo být pokračováním či rozšířením nové hry, ale zřejmě ne takovým jaké jsme dostali.

Jak to všechno začalo

V předešlé větě jste mohli nabrat dojmu, že je Dark Arisen špatnou hrou. Není tomu tak, jen se nám nelíbil fakt, jakým Capcom, coby vydavatel situaci vyřešil. Dragon’s Dogma: Dark Arisen je totiž nemlich ta samá hra, kterou jsme hráli již před rokem, ale s tím rozdílem, že je zde navíc jeden obří dungeon, který nese název Dark Arisen a odhadem vám zabere asi tak 10 hodin.

Původní hru jsme nerecenzovali, a tak to vezmeme pěkně z gruntu a zrecenzujeme hru jako celek. Příběhově Dragon’s Dogma neoslní. Zpočátku jste v roli jakéhosi týpka, co nemá nic a nachází se v městečku Cassardis. Bohužel se díky rychlému sledu událostí stane to, že ztratíte své srdce, které vám vyrve ohromný drak, jenž hodlá zničit svět Gransys. Vaším úkolem tedy není nic jiného a nic menšího, než získat srdce zpět. Upřímně děj nebudete sledovat, ale je to zejména proto, že na jeho změny dojde až v pozdější fázi a trvá to vždy několik hodin, než se stane něco významnějšího.

Pro náruživé tvořílky hra nabízí poměrně rozsáhlý editor vaší postavy. Můžete jí detailně vymodelovat obličej, přizpůsobit ho k obrazu svému, upravit také tělo hrdiny, zvolit povolání a také mu nastavit jeden z předpřipravených hlasů. Váš hrdina se pak bude prohánět světem Gransys, jakoby do něj patřil odjakživa.

Kam mě nohy zanesou

Hra není pro žádná ořezávátka. Ono totiž často nevíte, kam se vlastně můžete vydat a kam ne. Svět je vám zpřístupněn hned, ale je pravdou že zhruba hodinku strávíte v první vesničce, abyste si mohli veškeré vybavení sehnat a trochu se připravit na cestu. Je to o nervech a píli. Hra vás totiž pustí klidně i do končin kde si vás něco dá jako předkrm anebo posloužíte jen jako párátko. Často se vám stane, že skončíte lapeni mezi klidně dvaceti bandity a podobně. Funguje to dost podobně jako například v extrémním Dark Souls. Umřete mnohokrát a ani se tomu nebudete divit. Naší radou je často ukládat, protože smrt zde čeká za každým, rohem, pahorkem a stromem.

Na vašich toulkách ale nebudete úplně sami. Tohle není Gothic. Co však se dá přičíst například Gothicu vůči Dragon’s Dogma, tak jednoznačně schopnost mluvy u hlavního hrdiny. Ten váš blbeček tu zkrátka nemluví. Vy mu sice vybíráte hlas, ale jde jen o řev, pokud jste zasaženi anebo se vrháte do boje. Ale zpět k jádru pudla nebo spíše draka. Nejste na to sami. Hra vám po chvilce umožní si k sobě přidat až tři charaktery. Jedním z nich je vámi vytvořená postava. Opět se jí můžete detailně věnovat a pojmenovat jí dle svého. Vytvořili jsme si tedy poměrně roztomilou magičku – vysokou, štíhlou, blonďatou s pěkným ksichtíkem a pořádně nafouknutýma….., no zkrátka jsme to rozjeli ve velkém a byla radost ji pak sledovat v boji. Dva další parťáci jsou u vás na převýchovu buď od jiných online hráčů či jsou to postavy, které vytvořili předem autoři hry. Nejlépe je pokud se každá z postav zaměří na specifické povolání, čímž získáváte skupinu, která tvoří dokonalý celek.  Postavy získávají nové levely, ale netýká se to těch vypůjčených a samy se jim přidělují zkušenostní body, které pak zlepšují celou postavu.

S družinou i na výlet do lesa

Celkově tady tato forma spolupráce funguje pěkně a není co vytýkat. Určitě nehrozí, že by vás parťáci přestali následovat, zasekávali vás na nějakém místě nebo aby vám nechtěli uhnout z cesty. Dokonce jsou užitečnými rádci ve hře. Každou chvíli vám řeknou nějakou informaci o zdejší krajině, městě, dolu či jeskyni. Vědí, kde se nacházíte a případně kudy se vydat abyste se někam konkrétně dostali. Důležité také je, že vás nikdy nenechají na holičkách, bojují do posledního dechu. Vy samozřejmě nesmíte padnout, ale jestliže padnou oni, máte možnost je znovu zvednout a postavit je po vašem boku.

Přistupme k tomu nemálo důležitému a to je boj. Ten ve hře využijete velmi hojně, což se dalo předpokládat. Ve světě Gransys toho čeká hodně a nejsou to pouze banditi, ale nejrůznější potvory. V základu vše vypadá poměrně stejně. Vezmete si do ruky meč, luk, sekeru, dle toho co je vám libo a vyrazíte proti hordám nepřátel. Boj je zde ale vcelku originální. Ono totiž nejde jen o to sekat bezhlavě mečem. Máte zde možnost nepřátele vylákat tím, že začnete jílcem meče mlátit o štít, krýt se, útočit různými triky, které postupně získáváte a pak si je volíte na jednotlivá tlačítka atd. Boj má široké využití a dostává zde nové rozměry. Skvělé jsou souboje s bossy a většími potvorami, na ty se dá během boje dokonce i vylézt.

Rozsviť nebo zemřeš!

Co ale na Dragon’s Dogma zaujme nejvíce, tak to je podání světa v noci. To je naprostá paráda. Ve chvíli kdy padne noc, tak jste celkem v háji. Není totiž skutečně vidět na krok, ale to opravdu vůbec. Pokud nemáte olej do lucerny a nemůžete svítit, tak jste v pytli. Takovou čerň snad žádná hra ještě nepřinesla a Dragon’s Dogma skutečně definuje slovo tma na plné čáře. Ve hře se tedy bojíte a s rozvahou děláte každý krok a to jak v noci, tak i ve dne. Navíc vše zhoršuje fakt, že máte k dispozici jen jediný save slot, takže se nikam bezhlavě nevrhejte.

Dragon’s Dogma toho nabízí hodně. Můžete se jen tak toulat světem a čekat na to, na co vlastně narazíte, či se vydáte prozkoumávat rozsáhlá města, nebo rozlehlé jeskyně a podobně. Přitom sbíráte nejrůznější věci, které můžete prodat a získat zlaťáky, díky nimž si můžete koupit lepší vybavení. Je to čistě na vás. Úkol je rovněž přehršel, tak směle do toho.

Pokud jde o grafický engine, tak ten je velmi povedený. Sice nejde o žádný výkřik posledních grafických možností, ale i tak má vše co je třeba. Detailní postavy, pěkné efekty, svižné načítání a co je hlavně důležité, Dragon’s Dogma se loaduje minimálně. Jen při průchodu do určitých lokací a jinak je vám celá mapa k dispozici bez přerušování.

Dark Arisen

Tudíž tím bychom skončili to, jaká je vlastně původní hra a dospěli jsme k názoru, že velmi dobrá i když se najde pár chybek. Nyní se mrkneme na to, co je to vlastně ten Dark Arisen. Dark Arisen je nově naroubovaná lokace, která v původní hře není. Dostanete se do ní hned z první vesničky a to v noci. Dostanete se na ostrov Bitterblack, kde se celý dungeon odehrává. Nicméně, měli jsme s ním velké potíže a to zejména proto, že jsme museli začít od samého počátku a hra vás nevaruje, že na Dark Arisen nejste připravení. Dokud v podstatě hru nedokončíte nebo nejste v její pokročilé fázi, vůbec nemá cenu se do toho pouštět.

Je to celé hutný nářez. Zkrátka téměř nemáte na nic, co dole potkáte a budete více taktizovat než v předešlé hře. Podzemí je obrovské, dokonce zabírá značnou část pod původní mapou. Zde ale v podstatě nemáte kam utéct. Musíte se hordám postavit v surových a nelítostných bitvách, kdy jste posláni k Pánu dříve, než zakřičíte Gransys.

Díky Dark Arisen byla původní hra ovlivněna také. Ono totiž máte nyní možnost se neomezeně teleportovat na určitá místa. Povinností však je vlastnictví Ferrystone, bez něhož to není možné. Původně tato možnost byla značně omezena a byla to katastrofa. Občas totiž běžíte půl hodiny zpět jenom proto, abyste tam něco vyřídili a půl hodiny zase zpátky abyste mohli pokračovat. To by znavilo kdekoho. Nově jsou také přidány nejrůznější věci co obchodů a také byla vyřešena lepší plynulost hry, s čímž byl původně dosti problém. Nutno dodat, že Dark Arisen je o něco hezčí záležitost, neboť má vylepšené textury, což bohužel původní Dragon’s Dogma nemá.

Dragon’s Dogma a dodatek Dark Arisen spolu tvoří velká celistvý celek, který by neměl uniknout žádnému RPG nadšenci, jenž má doma jednu z konzolí. Je to skvělé RPG, které je však pro mnohé dosti náročné a je těžké mu zprvu přivyknout. Nicméně vás odmění neskutečnou porcí zábavy, tunou úkolů a mnoha hodinami herní doby. Rozhodně tedy Dragon’s Dogma: Dark Arisen můžeme doporučit a těšíme se na to, jak dopadne připravované RPG Deep Down pro Playstation 4, jelikož vypadá velmi podobně a čicháme stejné kořeny.

- ohromný svět
- společníci

- občasné bugy