Days Gone – Recenze

Jedna z největších PlayStation 4 exkluzivit tohoto roku právě dorazila. Jaký je boj proti nemrtvým v post-apokalyptickém světě?

27. 4. 2019

Days Gone

Recenzovaná verze: PlayStation 4 (hra je exkluzivním titulem této platformy)

Když byla oznámena hra Days Gone na E3 2016, tak zanechala velmi pozitivní dojem. Sice se jednalo o tématiku, která je hráčům důvěrně známá, ale hra ukázala, že nás čeká skutečně nehostinný svět plný různých nestvůr a nebezpečí. Čas se konečně nachýlil a hra dorazila na pulty prodejen. Jak si studio Bend poradilo se svou první open-world akcí?

Days Gone jako herní Walking Dead

Co tedy na hráče čeká? Days Gone je hrou, která se asi nejvíce podobá současnému populárnímu seriálu The Walking Dead. Svět postihla globální katastrofa, při níž několik miliard lidí zemřelo a zbytek se dělí na přeživší a pak nestvůry, které zaplnily tento nehostinný svět. Celá apokalypsa se odehrála pouhé dva roky před začátkem hry, a tak jsme svědky toho, jak se s celou touto parádou lidé potýkají na samém počátku.

Hlavní hrdina se autorům opravdu povedl. Jde o třicátníka, který je bývalým členem motorkářského gangu. Jeho jméno je Deacon St. John a pochází z Oregonu. Apokalypsa mu vzala to nejdražší, co měl, a to byla jeho životní láska Sarah Whitaker. Ta v Oregonu studovala vzácné květiny a shodou okolností potkala Deacona.

Pokud jde o příběh, tak na počátku neudělá velký dojem. Ostatně hra má poměrně rozvleklé tempo, ale je to dáno i tím, že se jedná o začátek. První mise tak neudělají příliš velký dojem a chvilku to vypadá, že příběh vlastně nemá hlubší význam. To je ale velká chyba. Postupem času dojde k tomu, že začínáte odhalovat různé střípky z minulosti a je třeba čelit různým hrozbám, které svět pro vás připraví.

Hra staví na příběhu víc, než by se zdálo

Days Gone je z hlediska příběhu plný překvapení. Trailery před vydáním až v poslední době začaly ukazovat, že nepůjde jen o pouhou bezhlavou akci. Celý děj je nakonec mnohem silnější, než se na počátku zdá. Bohužel autorům chvíli trvá, než to hráči plně rozkryjí. Hra má velmi silné momenty, které si budete pamatovat i dlouho poté.

Studio Bend pochází z Oregonu a rozhodlo se svou hru zasadit právě sem. Post-apokalyptické prostředí tak nabízí spoustu lesního porostu, jezírek, říček, menších vesnic, kempů a táborů. Mapa se autorům vážně povedla. Nabízí totiž 5 regionů a trochu rozličné prostředí. Hra pak funguje na podobných principech, jak jsme z jiných open-world her zvyklí, ale něco k tomu přidává.

Co bude pro mnohé hráče na počátku utrpením, tak je rychlé cestování. To se vám po nějaké době odemkne a Deacon k němu využívá svou motorku. Jenže není to jen o tom, že vyberete cíl a jedete. Je totiž třeba hlídat váš ukazatel stavu nádrže. Ta je v základu naprosto minimální. Realisticky to příliš nepůsobí, ale má to velký vliv na hratelnost. S první úrovní nádrže totiž ujedete asi tak 2 kilometry. Benzín si musíte hlídat i na cestách. V případě, že vám dojde, tak motorku musíte nechat na místě a sehnat jej někde poblíž. I v případě, že se vám podaří utéct do tábora, tak motorka zůstává na místě.

S rychlým cestováním je další problém v tom, že pokud někde na cestě je takzvané zamoření. To je případ, kdy místní prostory okupují Freakeři, tak tudy nemůžete zrychleně projet. Buď pojedete vy sami a cestou zlikvidujete ono zamoření nebo budete muset zatím cestovat, jak to jen půjde.

Days

Funguje to jako u jiných open-world akcí

Nyní ale ke struktuře. Mapa je vám až na výjimky relativně otevřená a k dispozici. Na samém začátku ale budete mít problémy v některých lokacích vůbec přežít. Nicméně k dispozici jsou příběhové úkoly, vedlejší úkoly, náhodné eventy a různé další drobnosti, jako je sběr zajímavých věcí nebo likvidace táborů.

Příběhové úkoly posouvají děj kupředu a zejména při nich se vám odemyká různé vybavení, další části mapy a poodhaluje se vám svět Days Gone. Postranní úkoly vás zavedou do hrdinovi minulosti a nabídnou vám také likvidaci freakeřích hnízd či likvidaci banditů a úchylných ripperů.

Tím se dostáváme k tomu, co Days Gone zásadně odlišuje od jiných her. A to je atmosféra a boj o přežití. Trailer sice kdysi ukazoval situaci, kdy Deacon vezme do ruky kulomet a kosí hordy nepřátel. Jenže buďto se hra v koncepci od té doby hodně změnila nebo šlo o chytře provedené záběry. Stačí abyste měli proti sobě dva Freakery a může být snadno po vás.

Nepřátelé jsou velmi nebezpeční, navíc jsou velmi rychlý a téměř jistě smrtící. Stačí vám zasadit dvě až tři rány a je hotovo. Pokud se na vás rozběhne skupinka nebo nedej bože horda v které mohou být desítky až stovky Freakerů, tak máte jen malou šanci na povedený útěk nebo dokonce jejich likvidaci. Days Gone je tedy hodně od stealth postupu a likvidaci nepřátel ze zálohy. Přímý boj se příliš nevyplácí.

Smrt hrozí na každém kroku

Svět je velmi nebezpečný. Deaconovi hrozí újma na zdraví nebo smrt na každém kroku. Nepřátelé číhají v tunelech či zalezlý v osadách. Freakeři mají navíc svá hnízda, která zlikvidujete spálením a do budoucna tím zaženete jejich příval, ale je třeba počítat s tím, že při pálení jich velký počet vyběhne ven. Kromě freakerů, kterých je několik typů a jsou tu dokonce nakažené děti, tak tu narazíte i na zmutovaná zvířata, pošahané uctívače freakerů (Rippeři), ale nechybí ani bandité a tuláci. Bandité často mají nastražené dráty na silnici či pasti v trávě, takže je třeba být obezřetnými při postupu.

Aby Deacon přežil, tak potřebuje své vybavení. K dispozici jsou ve hře různé zbraně včetně pušek, samostřílů, pistolí, brokovnicí atd. Nechybí ani výbušniny, Molotovy a k tomu je třeba si hlídat počet lékárniček a stav šrotu. Šrot je totiž potřebný k opravě motorky, která trpí díky nárazům, skokům a také díky různým pastem. Materiál se dá sehnat například z různých vraků vozidel. Lékárničky je dobré hledat, neboť Deacon si neobnovuje zdraví, ani v případě že se vyspí. Spaní je zde pouze pro účely změny denní doby.

Nechybí také lehčí RPG prvky jako je úprava motorky, její vylepšování a také zlepšování dovedností u hlavního hrdiny. Deacon St. John sbírá zkušenostní body za úkoly, za zabití a za ně může vylepšovat dovednosti ve střelbě, přežití a v boji na krátkou vzdálenost.

Není to žádná jednohubka!

Jak už bylo zmíněno, tak příběh hry je vskutku zajímavý, ale není téměř možné plnit čistě jen tyto úkoly. Hra vás nenápadně občas zatáhne do nějaké aktivity a herní doba stoupá. Je až neuvěřitelné, že titul po 20 hodinách u vás nebude vykazovat známky toho, že by měl brzy skončit. Ačkoliv se mapa na první pohled nezdá velká, tak její prozkoumání vám zabere poměrně dlouhou dobu. Při běžném hraní se tak můžete dostat někam ke 40-50 hodinám. Při kompletním dohrání se vším, co hra nabízí se pohybujeme někde kolem 80 hodin. To je opravdu solidní porce. Days Gone rozhodně není žádná jednohubka.

Hra nabízí i ohromné souboje s hordami. Jak už bylo zmíněno v té může být až několik stovek Freakerů. Autoři uvádějí, že ty největší dokážou pojmout až 500 nepřátel najednou. Je třeba se na takový boj připravit, dobře si rozvrhnout postup a pak se pustit do likvidace. Nejde o nic snadného, ale jedná se o parádní součást hry.

Days Gone vypadá velmi dobře. Titul běží na Unreal Enginu 4, který už je ověřen mnoha studii a nabízí skvělé možnosti realizace. Díky tomu je svět parádní, velmi detailní a rovněž nabízí skvělé animace a efekty. Z čeho jsem byl osobně překvapen, tak jsou efekty počasí, a to zejména v pokročilejší fázi hry. Jakmile totiž dojde na sněžení, tak je třeba říct, že lepší efekt tohoto vlivu se ve hrách ještě neobjevil.

Bez potíží se to ale neobešlo

Nyní ale k tomu, co vlastně kazí zážitek ze hry a celou hratelnost. Hra je ve svém jádru opravdu vydařený kousek, jenže je znát, že studio nemá zkušenosti s touto tvorbou. Optimalizace je velmi chatrná a je třeba na ní rozhodně ještě pracovat. Nyní už je titul o něco hratelnější, neboť během testování vyšly dvě velké záplaty, které hru poněkud postavily na nohy. Stále ale dochází na propady frameratu, občas se postava někde zasekne nebo propadne mapou a podobně. Stalo se mi rovněž párkrát, že hra nedokáže načíst interakci na místě nebo vypadávají určité zvuky. To je problém, který vždy řeší kompletní restart hry. Naštěstí se již podařilo eliminovat padání hry, kterým trpěla zejména na samém začátku. Poměrně delší jsou zde i nahrávací časy a někdy se zbytečně nahrává oblast, aby Deacon udělal pár kroků a zase došlo k načítání animace. Místy jsou i animace poněkud krkolomné, kdy skáče jeden záběr přes druhý bez větší návaznosti, ale není to nic strašného. Hra je nyní ve stavu, kdy ji lze bez větších obtíží hrát, ale popravdě má asi nejhorší optimalizaci z posledních PlayStation exkluzivit.

Hra nabízí kompletní česku lokalizaci, která se opravdu povedla, až na malé výjimky a skvěle tu funguje soundtrack. Byl jsem až překvapen, jak zapamatovatelné skladby zde jsou. Solidní je také dabing a celkové ozvučení, kde bych autorům asi nic nevytýkal.

Days Gone není perfektní. Je však začátkem poměrně slibného univerza, které se vyplatí do budoucna sledovat. Hra má skvělý příběh, jen trochu pomalé tempo, které jí paradoxně trochu ubližuje. Bohužel trpí dost velkými problémy a nelze před nimi zavírat oči. Snad se autorům podaří v následujících týdnech vše opravit. Nicméně je vidět velká snaha o nápravu z posledních updatů. U této hry platí, že čím déle ji hrajete, tím více vás baví. Kdo má rád akční hry s příměsí hororu a dobré atmosféry, tak nemusí nad ničím přemýšlet. U hry se bude bavit královsky.

Days Gone nabízí kompletní české titulky

- parádní atmosféra
- skvělý příběh