Cubesis – Recenze

Máte rádi kostičky?

2. 7. 2013

Při množství her, které se hernímu redaktorovi dostane pod ruku, se nestává vždy, aby mi na stole přistála hra česká, natožpak nezávislá. Také jsem při zjištění, že hra na začátku července vyjde a že mi dvojice tvůrců (Jan Horáček a Jindřich Pavlásek) byl jak malé dítě o Vánocích, jejich projekt totiž sleduji delší dobu a celou tu dobu jsem se na hru těšil. Tak co myslíte, splnila očekávání nebo zklamala?

Nepředpokládám, že by většina čtenářů našeho webu často brousila mezi české indie vody, proto bych začal menším „introdakšn“. Co je vlastně Cubesis zač? Inu, Cubesis je tahová strategie, odehrávající na Zeměkostce. Jak jistě tušíte, něco tu není tak úplně v pořádku. Kostka? Ehm.. nebojte, hra nemá s Minecraftem vůbec nic společného. Hráč ovládá malé území, které je složeno z polí (kdo by to u tahovky čekal, že?) a jeho úkol je splnit úkoly pro misi a hlavně přežít, což jen někdy setsakramentsky těžký úkol.

Hrou hráče provede 10 kol, kde se postupně naučí vše, co je v kostičkovaném světě zapotřebí. Jak správně využívat sýpky nebo jak vybrat nejlepší místo ke stavbě pole, jak si získat přízeň jednoho ze dvou herních bohů. V podstatě téměř všechna tyto kola jsou provázena dvojicí úkolů: sebrat bonusové truhličky rozmístěné po mapě a „nasyslit“ co nejvíce obilí. Trochu stereotypní, avšak hlavní účel to plní a to naučit hráče správně užívat všechny budovy a možnost, které hry skýtá. Pokus si ale myslíte, že kampaň rychle profrčíte a hned se pustíte do volné hry, jste na omylu. Některé úrovně jsou zákeřně navržené a nejednou se mi stalo, že jsem musel hru restartovat a hrát úroveň znova.

Co se mi ale líbí předně je jedna jediná featura hry – počasí. V Cubesis nehraje počasí pouze obyčejný komparz, hráč ho musí využívat a přizpůsobovat mu své činnosti. Během hraní jsou k dispozici také dva bohové – Ikkjůch a Likael, kteří dovolují hráči hrátky s herním světem. Nejsou lodě? Není problém, uctívejte boha a všechny vody zmizí, jednoduše vše vyschne. Přesně takhle je řízeno počasí ve hře, závisí na míře uctívání jednotlivých bohů. Bohové jsou však zrádné existence a pokud si nedáte pozor a budete je uctívat moc nebo naopak málo, může se stát, že o několik kol později skončíte a vaše malá civilizace se ocitne buď v době ledové, nebo na vyprahlé pustině, kde nic neroste a pomře hlady.

Letem světem kampaní a dostáváme se k volné hře, kde nás přivítá dalších pět úrovní, které už jsou trochu otevřenější. První čtyři mají sice stále pravidla a je v nich omezená stavba, pátá je však plně volná a hráči zcela otevřená.

Tím jsem se dostal až k audiovizuální stránce. Co na to říct, hra je krásná a jestli vám někdo někdy tvrdil, že hra je krásná jen tehdy, když má modely o desetitisících polygonech s naleštěnou texturou, vezměte klávesnici a dejte mu jednu po hlavě. Hrou vás bude provázet krásná pixelartová grafika doplněná skvělým hudebním doprovodem a věčným brbláním Kostkáčů, vašich poddaných. Ještě lepší je, že je hra česky nadabovaná.

Před všechny sladké řeči se dostáváme i k temné straně stránky. Nebudu vám mazat med kolem úst, chyby se najít dají. Co mě vcelku trápilo byla nepřehlednost na některých mapách. Hráč má sice možnost jednotlivé úseky mapy skrývat, aby lépe viděl na ostatní, nicméně někdy to bylo málo a po zastavění map jsem se jednoduše tak trochu ztrácel. Nebylo by na škodu dát hráči možnost “vypnout“ budovy, aby nebyly vidět, orientaci na mapě by to rozhodně neuškodilo. Dalším klopýtnutím je herní doba. Hrou se dá projít za téměř 2 hodiny, což není nic zázračného a ani volná hra to nezachrání. Nakonec se dostáváme až k prostředí. Jak už jsem psal, je graficky krásně zvládnuté, avšak trochu mě mrzí absence polí jako třeba lesy, které bych určitě uvítal.

Co závěrem? Cubesis není špatná hra. Není to dokonce ani zlatý střed, Cubesis je někde výš, na samotný vrchol však nesahá. Krásně zpracovanou hru provází chyby, které sice většinou život neotravují, nicméně i tak by neuškodilo, kdyby třeba v další verzi zmizely. I tak se ale jedná o dalšího hrdého zástupce české nezávislé herní scény, který vás na dvě hodiny chytne a nepustí.

Hru je možno koupit přes oficiální stránky, kde se dozvíte také spoustu dalších informací. Více tedy na www.cubesis.cz/

- Audiovizuální stránka
- Rozmanitost co se ovládání světa týče