Control – Recenze

Control má být návratem Remedy na výsluní. Je tomu tak?

5. 9. 2019

Control

Tvůrce ze studia Remedy není třeba složitě představovat. Jen málo hráčů neslyšelo o jejich hitu Max Payne, který se rozšířil ve větší sérii. Skvěle pak zabodoval i titul Alan Wake. Psychologický thriller s prvky hororu je záležitost, na kterou vzpomínají miliony hráčů a tajně doufají v návrat této značky. Remedy si pošramotilo pověst s podivným pseudopokusem s názvem Quantum Break. Ačkoliv hra měla zajímavé prvky hratelnosti, tak akční složka příliš nefungovala. Nemluvě o podivném propojení na seriálovou variantu. Remedy tak zkouší štěstí se svým novým titulem Control, který se v mnohém svému předchůdci podobá. Jak to tedy dopadlo?

Příběh plný podivností

Opět za příběhem stojí Sam Lake, který s tím má už bohaté zkušenosti. Tentokrát je vše vyprávěno poměrně složitou formou. Hráč toho na počátku moc neví a čeká vlastně na odpovědi o čem že to titul je. Jesse Faden jako hlavní hrdinka hry vstupuje do budovy Ministerstva kontroly, aby zde našla svého bratra. Jenže takzvaný Nejstarší dům je velmi podivný a dějí se tu podezřelé věci. Hned v úvodu je zabit ředitel a budova hlásí poplach. Jesse je pak záhadně zvolena jako nová ředitelka a rozjíždí se kolotoč podivných událostí.

Ačkoliv jsem příznivcem sci-fi projektů, tak Control má tak specifický styl podání, který mi absolutně neseděl. Jesse je k tomu dosti nesympatická, a to samé platí i o ostatních postavách. Co se týče příběhu, tak pro mnohé hráče možná bude zajímavým, ale popravdě zápletka s podivnou sílou Hiss mi přišla naprosto přitažená za vlasy. Prostředí je navíc nudné, šedivé a fádní. Ostatně jde o samé kanceláře a zdaleka ne tak skvěle podané, jako kdysi například u hry F.E.A.R.

Jako Alenka v říši divů

Control využívá leveldesignu, který je částečně proměnlivý, ale mnohdy po vás hra bude vyžadovat, abyste si našli nějakou tu kartu a díky ní se dostali do další pasáže. Nejedná se tedy o přímočarou záležitost, ale ani žádný open-world. Jen vždy musíte dobře vyhledat cestu do dalších sekcí budovy. Ta zde prezentuje jakýsi živoucí ekosystém, který se jakýmsi způsobem brání. Control má k dispozici speciální respawn pointy, díky kterým hrdinka může využít rychlé cestování a v případě smrti se k nim i vrací.

Za leveldesign musím dát rozhodně body dolů, protože je naprosto fádní, nezajímavý, a navíc hráči jen háže klacky pod nohy. Zřejmě to byl i záměr autorů, ale vážně mě nebavilo běhat sem tam a hledat cestu dále. Navíc mi nepřirostla k srdci ani mapa, která je vcelku katastrofální. Nedá se v ní téměř orientovat a hráč tak běhá jako zbloudilé kuře.

Pojďme nyní k tomu hlavnímu. Control je vyloženě akční hrou. Na to jsem se osobně těšil ze všeho nejvíce. Opak je ale pravdou. Přestřelky jsou velmi hektické. Kvůli absenci krytí mnohdy dost náročné, a hlavně tedy nezajímavé. Už v Quantum Break se mi nelíbilo, jakým způsobem je vymyšlena akční složka, ale šlo se jemně krýt. V Control to nelze a je to opravdu bída.

Control - Jesse

Tuctové přestřelky

Je sice fajn, že hlavní hrdinka dostala do vínku zbraň, která ji umožňuje měnit dle potřeby (samozřejmě v pozdějších fázích hry), ale i systém přebíjení mi vyloženě vadil. Zatímco v jiných hrách si mohu nabít kdy chci, tak zde se zbraň dobíjí sama, poté co je chvíli v klidu. Tím, že je celá hra ve stylu sci-fi tak nechybí ani nadpřirozené schopnosti. Ty může Jessie využívat proti svým nepřátelům. Jedná se o levitaci, rovněž přinucení protivníka střílet do svých atd. To je sice zajímavý prvek, ale k již tak nezáživným přestřelkám to není téměř k ničemu.

Control se dá dokončit zhruba za nějakých 13 hodin, pokud se vykašlete na vedlejší úkoly. Ty zde jsou také kromě hlavní linky a dávají hráči možnost poodhalit něco dalšího z nejasností celého příběhu. Hra pak disponuje poměrně slušnými efekty, což jsme viděli již v Quantum Break, ale celková grafická stránka je poněkud zastaralá a hodně tomu přidává onen šedivý nádech.

Bohužel hra v podobě, v jaké vyšla na trh je poněkud ostudou. Testoval jsem hru na klasické PlayStation 4 a dochází zde k podivným záškubům a šílenému poklesu frameratu, a to zejména během přestřelek. Bohužel nejsou neobvyklé ani pády celé hry s chybovou hláškou. Mnohdy mě právě tohle donutilo hru ukončit předčasně a na nějakou dobu se k ní ani nevracet. Velkým problémem je také zvuk, kdy mnohdy zcela vypadne a vy vůbec nevíte co se na scéně děje.

Na Control jsem se docela těšil. Remedy umí slušné hry, ale tohle je zkrátka naprosté šlápnutí vedle. Nezajímavý příběh, otřesné prostředí kancelářské budovy, průměrné přestřelky a k tomu až neuvěřitelné množství technických chyb. Tohle přátelé mohlo dopadnout mnohem lépe. Tajně budu doufat, že dalším titulem studia bude Alan Wake 2, protože o Control 2 nestojím ani náhodou.

Control nenabízí žádnou formu české lokalizace

- variace hlavní zbraně
- některé efekty