Knack – Recenze

První recenze na Playstation 4 hru je tu. Plošinovka Knack v plné parádě.

12. 12. 2013

Recenzovaná verze: Playstation 4 (hra je exkluzivním titulem této konzole)

V únoru letošního roku kromě toho že byl odhalen Playstation 4, tak došlo i na odhalení vůbec první hry pro tuto konzoli. Má ji na svědomí herní designér Mark Cerny, který se sám zasloužil i o celkovou architekturu této konzole a rovněž konzole Playstation Vita. Očekávalo se, že po takových hitech, které má za sebou, jako je Crash, Spyro, Jak a další hry, se i Knack zapíše mezi plošinovky zlatým písmem. Nicméně pokaždé to dokonale nejde.

Jmenuji se Knack

Knack je klasická plošinovka, která vychází z old-schoolových principů. Knack je pojmenován podle hlavního hrdiny, což je vlastně těžko definovatelný subjekt. Nejde o člověka ani o robota, je to jakási živoucí bytost, která je sestavena z jednotlivých relikvií. Tyto relikvie mu umožňují se zhmotňovat do různých podob a velikostí. Příběh je velice přímočarý a nenabízí příliš mnoho zvratů nebo zajímavých odboček. Profesor zkrátka se svým asistentem Lucasem stvořil Knacka v laboratoři a ten bude využit v boji proti nepřátelským goblinům. To je asi tak vše co se dá k příběhu říci. Když však Knacka hrajete, tak záhy zjistíte, že se jedná o jakýsi polotovar. Nejvíce zaskočí asi fakt, že brzy přijdete na to, že postavy, které ve hře vystupují, jsou úplně zbytečné a Knack by si nakonec vystačil i sám. O tom se ještě zmíníme.

Knack běží na úplně základních archetypech hratelnosti. Máte postavičku, která umí skákat, místy šplhat, běhat a rozdávat údery. To je samotný základ. Přesto však vývojářský tým potřeboval něco, čím by hru osvěžil nebo ozvláštnil. Proto samotný Knack na svých toulkách využívá relikvií a po jejich sebrání se neustále zvětšuje. Zatímco v některých pasážích je to pidimužík, tak jinde je to ohromný kolos, který je schopný shazovat k zemi i rozsáhlé budovy. Hra vás však drží zkrátka v některých pasážích, ať sebere sebevíce relikvií, už se prostě nezvětšíte, zatímco v jiné úrovni budete kynout poměrně rychle. Knack samozřejmě ve větší velikosti je silnější, ale za to těžkopádnější a pomalejší. Sem tam však váš hrdina využije i jiných prvků, které na své tělo může připevnit. Těm jsou například led, ocel atd. Díky tomu má pak vždy k dispozici nějakou vlastnost, kterou následně využijete. Pokud máte na sobě například křišťál, tak Knack sundá ostatní relikvie a stává se neviditelným do jisté míry.

Goblini, roboti a všemožná havěť

Co se týče nepřátel, tak těch je poměrně hodně. Zdá se že Goblinům se celá léta slušně dařilo, a tak mají nejrůznější jednotky, které na vás mohou poslat. Nepřátelé jsou rozliční, ale když to vezmeme kolem a kolem, tak jejich útoky jsou v podstatě totožné jen s drobnými odchylkami. Převážně na vás útočí goblini, roboti a pak nějaká ta zvířena z místních lesů a hájů. Co však možná trochu překvapí, tak to je obtížnost. Ono i na střední úroveň je hra poměrně těžká a stačí mnohdy dva zásahy od nepřítele a jste vyřízení. Smutné je, že checkpointy jsou záměrně posazeny dost daleko od sebe a mnohdy budete některou pasáž opakovat několikrát, než se přes ni prokoušete. Zejména některé souboje s bossy jsou dost frustrující a při sebemenší chybě vás to může stát život. Ono se vlastně nic moc neděje, načte se checkpoint a frčíte dále, bez ztráty čehokoliv, ale je to místy otravné. Zde se dostáváme k výše zmíněnému. Trochu nepochopitelně s vámi přímo ve hře chodí ostatní postavy, ale jsou tu jen proto, abyste jim otvírali nové cesty a dveře, přičemž je to prokládáno nic neříkajícími a zdržujícími animacemi. Přeci jen občas by se nějaká ta pomoc hodila. Sluší se říct, že na těžkou obtížnost jsou některé pasáže skutečný hardcore.

Tato plošinovka je přílišný koridor, který vám toho moc nedovolí. Pohybujete se v předem vymezených mezích a prostorách. Knack tedy v podstatě může jen dopředu anebo zpátky skrze jednotlivé lokace. Mnohdy se však zpět už ani dostat nelze. Jen místy naleznete nějakou tu zeď, kterou můžete rozbít a získat nějakou technologickou vymoženost navíc. Bohužel než se vám podaří něco sesbírat kompletně, tak jste téměř na konci hry. Knack je poměrně dlouhá záležitost. Běžné dohrání vám napoprvé zabere kolem 10 hodin. Po dokončení hry máte ještě možnost se pustit do New Game +, kdy už máte veškeré sebrané věci k dispozici, ale začínáte od začátku. Případně se vám odemykají, nové režimy jako je Time Attack a Coliseum Attack. Jak už názvy napovídají, tak Time Attack vás nutí na čas pobít veškeré nepřátele a projít levelem a Coliseum Attack v němž musíte v aréně porazit odpovídající počet nepřátelských vln.

Fantastické zpracování

Čím asi Knack překvapí nejvíce, tak to je preciznost samotného ztvárnění. I přesto že Ratchet nedávno recenzovaném Nexus na PS3 vypadá úchvatně, můžeme s jistotou potvrdit, že Knack je rovněž velmi pěkná záležitost a to mnohem vypiplanější. Hra má neuvěřitelné detaily. Stačí sledovat při boji vaše nepřátelé, kteří i na dálku znatelně prokazují schopnosti své mimiky a naprosto úchvatné je sledovat Knacka v občasných opakovačkách. Knack totiž není celistvý, a tak je místy nádhera pozorovat jak se jeho paže skládá z kousíčků relikvií, které plují vzduchem. Animace je mnohdy až neuvěřitelná a nesmírně detailní. Je to způsobeno zejména tím, že Knack běží plně ve FullHD rozlišení a také na 60 snímcích za sekundu. Rozhodně je to znát. Co nás ale trápilo při hře, tak to byla kamera, ta se příliš natáčet nedá, ba skoro vůbec. Zůstává statická a mnohdy je problém sledovat, kam že se to Knack zatoulal. Co se ale týče kupříkladu soundtracku, tak ten nestojí za nic.

Knack je zajímavá plošinovka, která však mohla být mnohem lepší. Nenabízí nic, co bychom za ta léta už neviděli jinde a bohužel i v některých základních principech selhává. Je to úchvatná podívaná na pohled, hratelně je to však záležitost na pár dlouhých večerů. Nehledě na to, že hra by měla startovat téměř na poloviční ceně. Fanoušci plošinovek nadšení nebudou, ale dají se s Knackem ukrátit dlouhé chvíle.

- Knack

- kamera

Hodnocení: 63%