Ratchet & Clank: Nexus – Recenze

Ratchet & Clank: Nexus zakončuje příběh Ratcheta a Clanka na PS3.

1. 12. 2013

Recenzovaná verze: Playstation 3 (hra je exkluzivním titulem této konzole)

Jedna z nejikoničtějších postaviček v portfoliu Sony respektive divize Playstation je Ratchet a jeho parťák Clank. To jsou vlastně dvě postavičky, ale v podstatě je můžeme brát téměř jako jednu, jelikož jsou spolu již od roku 2002. Za tu dobu už zvládli spoustu různých titulů. Prvotně to byla vynikající trilogie na PS2, kterou jsme si zopakovali v remasteru na PS3. Pak vzniklo spoustu dílů pro PS3 a nyní přichází závěr série na PS3. Je to ještě to pravé ořechové nebo už Insomniac ždíme z posledního?

Zlo je zase na svobodě!

„Závěrečný díl“ s podtitulem Nexus nás přivede do doby, kdy už jsou Ratchet s Clankem v relativní pohodě. Dr. Nefarious je pryč a Vendra za mřížemi. Ne počkat! Něco je špatně. Vendra pochopitelně utekla a snaží se zase naší oblíbené dvojici komplikovat život. A jak už to tak bývá, tak je čeká cestování mezi spoustou planet a likvidace všeho živého. Příběh je poněkud zklamáním je to totiž pořád dobrá adventura, ale chybí jí větší spád. Autoři tentokrát vařili z vody a proto Vendra utekla, aby se vlastně bylo za čím honit. To je možná zbytečné a dost fádní, jelikož Crack in Time přeci jen uzavíralo jakousi větší kapitolu v univerzu.

Hratelnost je stále stejná, ostatně na dobře zpracovaných a funkčních principech není příliš co zlepšovat. Hra je v tomhle směru skvělá, má to co má každá adventura mít. Spoustu různých lokací, v nichž plníte úkoly, jež jsou vám zadány. Ve hře je celkově 5 planet, na něž se podíváte. Z toho plně využité jsou pouze 4. Jedna totiž slouží jen jako aréna, ve které bojujete se spoustou nepřátel a získáváte od bronzového až po zlatý pohár. Odměny jsou vcelku jasné, nové vybavení, zkušenostní body a také plno šroubků, za něž můžete nakupovat.

Vybav se nebo zemřeš

Pakliže pořádně nevybavíte svojí hlavní postavu, tak nemáte v dalších lokací příliš velké šance na přežití. Nepřátel je vskutku hodně a dá se říct, že některé bitvy jsou naprosto nezvladatelné, jenže v přímé úměře k tomu se vám postupně vylepšuje vše možné, a tak můžete nakupovat a upgradovat podle libosti. A že zbraní je vskutku hodně. Vrací se staré známé gadgety, ale objevují se i zcela nové, nicméně se dá říct, že stále nejlepší zbraní zůstávají Ratchetovi staré dobré pistole.

No a tím tak nějak výčet toho, co vlastně ve hře můžete a nemůžete dělat, končí. Snad za zmínku stojí ještě zajímavé pasáže přímo s Clankem, který je poslán do jakýchsi prostorových trhlin a zde se pohybuje zvláštním způsobem. Musí se pomocí gravitace posouvat do stran a nahoru a dolů. Toho musí využívat k tomu, aby se dostal na konec a nahnal jakousi potvůrku směrem k trhlině. Je to vcelku dobře promyšlené a dá se říct, že sem tam vás tyhle pasáže na chvilinku zastaví jinak celkem plynulým průchodem hrou. Trošku zklamáním jsou bossové, neboť u nich jde pouze o to do nich nasypat, co se do nich vejde a to tak abyste přitom nebyli zabiti, takže nic nového pod sluncem.

Nic nového pod sluncem

A dá se říct, že toho o hře už není příliš mnoho co psát. Je to v podstatě starý dobrý Ratchet, který je však proti například Crack in Time výrazně kratší a nenabízí tak zajímavý děj. Bohužel hra postrádá jakýkoliv multiplayer, ačkoliv byly i díly které se zaměřovaly vyloženě na něj. Co se týče oné zmíněné délky, tak ta je trochu relativní, neboť hráči kteří se řadí do oblasti hardcore, jej projdou za nějakých 5 hodin. Pro casual hráče už to ale může být zábava například na 8, závisí to i na počtu sesbíraných věcí a vyřízených subquestů. Pro náročnější hráče je tu ještě New Game+, která odemyká příběh znovu a dává vám možnost operovat s tím, co už jste získali při předchozím dohrání. Na první dohrání je totiž nemožné získat veškeré vybavení.

Pokud jde o zpracování, tak je to paráda. Insomniac to zkrátka umí a dobře to umí prodat. Jejich grafika je pěkná, malebná a nabízí parádní detaily a efekty. Přesto se nelze zbavit dojmu, že Crack in Time byl maličko vypiplanější v některých ohledech. Zejména CGI filmečky měl naprosto úchvatné, tady přeci jen nejsou takové. Nexus si však drží své kvality a i hudební podkres je vynikající.

Celkově je tedy Nexus skvělým pokračováním, které drží standardy série a přináší pár drobných novinek. Bohužel jde o poměrně krátkou hru a není zde příliš důvodů ji rozehrávat znova. Pakliže jste ale zarytými fanoušky ústřední dvojice, tak budete rádi za nové dobrodružství, nehledě na to, že je k pořízení za nižší cenu.

- cena

- délka hry
- absence multiplayeru