Wonderbook: Book of Spells – Recenze

Svět Harryho Pottera v novém počinu Wonderbook of Spells! Brány Bradavic se znovu otevírají přímo ve vašem obýváku.

25. 12. 2012

Sony se snaží, vážně se snaží. Ostatně její tituly se sem tam snaží být velmi originální a podobně tomu má být i s Wonderbook. My jsme vyzkoušeli první titul pro Wonderbook s názvem Book of Spells. Marketingová kampaň lákala na hru faktem, že za ní stojí autorka Harryho Pottera J.K. Rowlingová. Celý Wonderbook vznikl za jedním jediným účelem a to je podpora prodeje a zisků z pohybového ovladače Move, který poslední dobou zůstal jaksi bez využití. Tedy pojďme se podívat na zoubek první hře.

Zpátky do Bradavic!

Wonderbook byla poprvé oznámena na letošní E3 a musím přiznat že jsem prvotně nadšen nebyl. Sony jí věnovala příliš mnoho času a čtvrthodinová prezentace působila tak, že si hru užijí opravdu jen ti nejmenší. Jak bylo slíbeno již dříve, dnes recenzovaná hra Book of Spells je pouze první z připravovaných pěti her, které se postupně na Wonderbook dostaví. Autoři dokonce slíbili že ne všechny hry by měly být soustředěny na mladší publikum, takže se možná máme na co těšit v budoucnu.

Book of Spells je jakby řekla čarodějka z našich luhů a hájů Saxana, Lexikon kouzel. Hra je založena na principech her jako bylo kdysi EyeToy Play či dnes již známější EyePet. Wonderbook je totiž skutečně knihou, kterou položíte na zem před televizi, tak aby ji dokázala snímat kamerka Playstation Eye a díky obracení jednotlivých stránek jí dáváte pokyny k tomu co má na obrazovce zobrazovat. Každá stránka má na sobě specifické znaky, které hře umožní přesně určit co má být na obrazovku přeneseno.

S tím přímo souvisí vybavení vašich periferií k Playstation 3. K tomu abyste si mohli Wonderbook vyzkoušet je zapotřebí vlastnit Playstation Eye kameru a také pohybový ovladač Move, kterým dáváte pokyny k tomu aby hra zpracovávala co má. Pokud tedy tyto periferie nemáte, je nutné je dokoupit. V opačném případě vám bude Wonderbook úplně k ničemu. Velké plus si ale ode mě odnáší forma lokalizace, kterou Sony Czech připravilo. Hra je totiž kompletně nadabována a má veškeré popisky v češtině. To je ohromná výhoda, jelikož si mladší publikum hru užije naplno a pochopí veškeré pokyny, k vykonání aktivit, které se od nich čekají.

Pojďme tedy konečně k samotnému hraní. Kniha má na sobě takzvané QR kódy, které se využívají zejména v mobilních zařízeních. Nejprve si v obývacím pokoji udělejte dost místa, což může být mnohdy problém, kamerku nasměrujte na vás a Wonderbook položte před sebe, tak aby byla pro kamerku dobře viditelná a vy ji sami viděli na obrazovce. Pokud je vše správně, tak vám česky dabovaný rádce přesně řekne co dále.

Kapitola po kapitole

Vše začíná většinou tím, že knihu otevřete a díky příslušným kódům kolem vašeho přeneseného obrazu na obrazovce se tvoří herní scéna. Každou chvilku se tedy ocitáte v jiném herním prostředí. Jednou jste v nějaké učebně, podruhé zase kolem vás létají nějaká pohádková stvoření včetně draků. Během základní přípravy se ale nejprve dostanete k tomu, abyste si vybrali jednu ze školních kolejí. Jedná se samozřejmě o Bradavice, které jsou známy ze septalogie o Harrym Potterovi. Je tedy pouze na vás zda budete zařazeni do Nebelvíru, Havraspáru, Zmijozelu či Mrzimoru.

Základem hry je kouzlení, proto je tedy nutné mít k dispozici Playstation Move. Ten si vezmete do ruky a rázem se vám na obrazovce změní v kouzelnickou hůlku. Tou pak kouzlíte. Kniha vás vždy navede. Zejména rádce vám povětšinou řekne přesně jaký pohyb máte provést, čímž se spustí daná animace s příslušným kouzlem. Hra je rozdělena na jednotlivé kapitoly. Vždy musíte splnit veškeré úkoly dané kapitoly. Kapitola vás vždy provede všemi stránkami knihy. Jakmile dojdete na konec, tak knihu otočíte a tím že ji otevřete opět na začátku, dojde ke spuštění nové kapitoly.

Je docela škoda, že je hra hodně stereotypní. Ono totiž to samé provádíte stále dokola. V každé kapitole se učíte nová kouzla a možnosti, které hra má. Vždy jde o to, abyste provedli správný pohyb a musíte pronést zaklínadlo. Jak jsem ale rázem zjistil i když hráč zůstane bez jediného pípnutí, tak vás hra pustí dál. Sem tam vykonáváte nějaké ty pokyny navíc, jako například očistit knihu od bahna či prachu atd. Bohužel v podstatě nic dalšího hra nenabízí a pokud ji projdete celou až do konce, tak nebudete mít důvod se k ní okamžitě vracet.

Bugy nejsou součástí zaklínadel

Bohužel co u Wonderbook zamrzí jsou občas problémy které má. Velké, ale skutečně velké problémy určitě nastanou v mnoha bytech kdy si majitelé budou muset před hraním dát tu práci a vyklidit prostor aby vůbec mohli začít. Skutečně je nutné mít dost prostoru, ostatně tímto trpí i Kinect od Microsoftu. Další neduh je osvětlení. Pokud je přítmí, kamera díky své nepříliš kvalitní čočce není schopná brát pohyby a dokonce pak ani správně nečte knihu. Občas se tedy stane že je něco zobrazeno nesprávně a nebo se kniha na obrazovce dokonce ukazuje ve své skutečné podobě, což vede k nefunkčnosti.

Tak ale abych jen nekritizoval. Proto že mě osobně se hra příliš nezamlouvá však není důvod ji dětem nepořizovat. Ty ji výborně ocení. Přesně na ně je titul cílen a to se mu daří. Jak již bylo zmíněno, díky dabingu si hru zamilují a pochopí co konkrétně mají dělat. Pro ně to bude vítané zpestření na hodinku či dvě, mezitím co si nebudou hrát například s Legem či nebudou skotačit venku na sněhu (to je však při aktuálním počasí ještě delší dobu nečeká.

Book of Spells je slušný začátek pro Wonderbook je však až příliš cílen na mladé publikum. Pro náročnější hráče je to zajímavý relax, který ale po delší době nenabízí ani zábavu ani výzvy.Pokud však máte doma malé děti a Playstation 3 je to zřejmě nejlepší možná volba za posledních několik měsíců.

- pro děti vynikající
- český dabing

- je třeba hodně místa